• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

tusa skrev 2014-03-28 17:35:36 följande:
     Vet du, precis så känner jag med!? Jag har verkligen haft fysiska och passionerade förhållanden, men då har inte resten av livet funkat så bra som jag behöver och nu är det lite tvärtom...Jag är så trygg, balanserad och lycklig i alla aspekter av vårt liv, som jag aldrig känt med någon förut, men då är faktiskt inte sexet på topp... Det är liiite synd, men vi har inte ett dåligt sexliv som så, bara det att jag haft bättre  och jag lever med lätthet och gärna så här, jämfört med alternativet och dessutom så blir det bättre, sakta... Han har bara inte detaljsinnet och fingertoppskänslan jag skulle önska, men det är ju han så som han är och å andra sidan så är han en effektiv, hårdför och teknisk man och det uppskattar jag i övriga livet! Man kan sällan få hela paketet liksom, men jag har valt och prioriterat rätt och jag älskar, respekterar och litar på honom med hela mitt hjärta  Inte kan man väl begära mer liksom?!

Skönt att det finns fler! Inget man pratar med väninnorna om direkt, men här är man ju mer anonym... Jag kan bara hålla med ditt inlägg. Vi har det bra tillsammans och jag kan tänka mig åldras med honom. Fast en älskare kanske inte skulle sitta i vägen ibland Men man gör sina val och jag står för mitt och har respekt nog för att bara tänka tanken då och då.
  • Jenkis
    glader skrev 2014-03-28 21:29:48 följande:
    Tack Danisen! Har testat cola och saltlakrits, funkar inte så bra på mig tyvärr...Kanel ska jag testa! Lite svårt att ha med sig (eller snarare att inta) men hemma funkar ju... Mandel har jag normalt sett väldigt svårt för men kan ju pröva. Postafen funkar ganska bra men jag blir så gruvligt trött bara - och dötrött är man ju redan liksom... Ni som mått illa, när började det avta?

Det kan ta ett tag innan man hittar rätt. Varannan timme äta något, armband och tabletter var det enda som hjälpte för mig. Det finns bra hjälp att få med tabletter på recept. Så kämpa inte för mycket. Du kanske mår illa konstant till v.12 eller längre och då är det skönt att hjälp finns.
  • Jenkis
    Mandelmumsa skrev 2014-03-29 06:53:48 följande:
    Tusa, jag tänkte och kände precis som du, det verkar ju helskumt att de inte VET hur stort embryot ska vara i den veckan!! Men min läkare kunde inte ge något vettigt svar alls. Jag känner att hon oroade oss kanske helt i onödan! Har du fått göra något mer ultraljud för att jämföra storleken vid de två tillfällena?

De vet väl det egentligen, men vad de inte vet är hur det kommer gå framöver. Tycker det är väldigt synd att de talar om sånt här när det bara oroar i onödan. Alltså man kan uttrycka sig på olika sätt. Självklart betyder hjärtaktivitet mest! Efter en snabb sökning får jag fram fler solskenshistorier än att det gått illa, så de är väl dåliga på att mäta helt enkelt. Lycka till på nästa vul!
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-03-31 14:27:27 följande:

Ja, den kan komma redan mycket tidigare än vad jag är. Jag går in i v.11 på onsdag. Vet folk som fått i v.8 . Jag ska till bm på torsdag så ska prata med henne då. Finns tydligen sånt bälte man kan ha. Är riktigt jobbigt kvittar hur jag sitter ligger eller står så gör det skit ont. Fruktansvärt om det ska vara så hela graviditeten ju. Sen finns akupunktur läste jag. Och träna. Det gör jag redan hos sjukgymnasten. Ska prata med henne med.
    Om du sorterar på att bara visa mina inlägg så gjorde jag ett inlägg om bälte för tre veckor sedan kanske? Jag är nöjd med mitt.
  • Jenkis
    Thesse86 skrev 2014-03-31 19:52:26 följande:
    Har fått världens nästäppa från ingenstans och ibland är det knappt att nässpray funkar..några tips? Tänkte köpa koksaltsspray, men det ska tydligen inte ge så bra effekt det heller. Alla tips tas emot tacksamt! :)
    Många gravida struntar i att man blir beroende av nässpray efter 10 dagar och kör så det ryker hela grav. Efter förlossningen kör de avvänjning med kortisonspray.

Men man gör ju som man vill. Renässans finns även i högre salthalt som skall ge lite effekt vid just nästäppa.
  • Jenkis
    glader skrev 2014-04-03 09:50:17 följande:
    Tack alla för tips mot illamåendet! De läkare och BM jag träffat är väldigt ovilliga att skriva ut något typ lergigan comp, rekommenderar bara postafen (som jag omöjligen kan jobba på). Bara att äta, vila, sippa, cola, bita ihop och uthärda antar jag...

Tråkigt att inte få ordentlig hjälp! Lergigan comp är ju klassat som preparat vid just graviditetsillamående... I mitt landsting är dock Postafen och Primperan förstahandsval har de bestämt, men är man riktigt ihärdig kan man få bättre grejor. Finns preoarat mot cancerilkamående som är riktigt bra som de i nödfall skriver ut till gravida.
  • Jenkis
    tusa skrev 2014-04-03 10:29:06 följande:
    Hmm, jag fyller ju 37 och min moster har fått en son med Downs...är det illa då?

Kan jag inte tänka mig att det skulle vara. Lite ökad risk kanske, men inte illa.
  • Jenkis

Grattis till alla som gjort fina kub! Lycka till, till alla som väntar på kub! Hos mig är det som vanligt. Ingenting har hänt på jobbfronten. Har bara fått höra att skyddsombudet läst mitt mail. Inte hört något av chefen, trots att hon jobbade igår. Orkar inte gå vidare och kriga på högre nivåer i företaget heller, då jag ser det som lönlöst. Har inte förtroende för varken chefens chef eller hk. Så jag skall försöka att bry mig så lite som möjligt, gå och vila så mycket som möjligt och sjukskriva mig själv då och då när det bara blir för mycket. Dock känns fem månader till såhär som fem år... Hade jag bara orken att ligga i krig skulle jag inte ge mig! Men jag känner att det är bättre att jag försöker lägga energi på att må bra i stället för att slåss om ni fattar? Två veckor kvar till jag skall till BM och då skall jag ta upp detta såklart! Graviditeten hoppas jag fortskrider normalt. Ont i brösten i alla fall ochedet där som jag tolkat som rörelser känns varje dag. Illamåendet verkar ha gett med sig utom då jag är kass i magen. Den är bättre, men inte bra. Sammanfattningsvis så är det ok fysiskt, men sämre psykiskt.

• Jenkis
    St0rken skrev 2014-04-03 10:35:58 följande:
    Nu tror jag att jag hamnat i fel tråd kom jag på nu. Jag har inte gjort ÄD och det verkar vara det som är här. Trodde det var IVF och med eller utan ÄD typ.. 
    Nej! Ingen är i fel tråd!

Det är en tråd för alla som gjort IVF! Man kan ju göra det med eller utan donator. Utan donator är ju vanligast och det är roligare för oss som haft donator att ha fler att utbyta tankar med. Vi är ju inte så många, så om man buntar ihop oss alla blir det mer utbyte liksom.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-03 12:21:34 följande:

Usch tufft på jobbet men förstår att du inte orkar kriga. Hoppas din bm lyssnar på dig!! Stora kramar
    Tack alla för era peppande ord!

Jag hoppas också att BM lyssnar. Det skulle betyda enormt mycket att bara få höra att de hjälper mig om det blir helt outhärdligt. Då skulle jag säkert kunna härda ut om ni fattar? Det är den här pressen att inte ha något stöd som är det värsta! Jag känner mig så ensam och övergiven/överkörd kan man nog kalla det. Om jag kunde släppa oron för ovanstående skulle jag må mycket bättre!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015