Danisen skrev 2014-12-11 08:24:27 följande:
Halleluja vilken natt. Ammade sista gången igår 23.00 sen vaknade hela familjen av pappan i husets väckarklocka 06.30. Garanterat en engångs grej men det var skönt .
Hon blir så himla trött av att vara på ortopeden, av med skenan badas smörja såren som hon har fått av skenan (det är bränn-/skavsår) sen på med den igen m.m..
Undrar lite om de här faserna ni pratar om, märker alla av dom?
Gud va skönt å få sova ut. Lilla skrutta då, hur länge till ska hon ha skenan? Låte tufft med sår etc. Jag kan inte säga att jag märker av utvecklingsfaserna så tydligt. Har det nog mer som förklaring när det svänger väldigt. I början av förra veckan var Olle extra mammig och jag kunde inte göra någonting förutom att amma och bära runt honom. Kunde inte hitta något "fel" men det skulle kunna förklara av att han var påväg in i en utvecklingsfas. Så här skriver psykologien:Barnets utveckling sker i "språng". Han kommer in i perioder då han utvecklas intensivt både fysiskt och psykiskt. Inte mindre än sju utvecklingsperioder kan man räkna med under första året. Inför varje sådan fas är det vanligt att barnet blir lite upp och ner, hon sover och äter sämre, skriker mer, är mer klängig och gnällig. Man kan kalla de här sju sprången för barnets första trotsperioder. Varje förändringsingsperiod avslutas med en lugn fas när barnet är gladare och mer självständigt än tidigare. Barnet vilar och samlar krafter inför nästa språng. De här sprången är mer eller mindre märkbara hos olika barn. Tidpunkterna kan variera något.