• Fröken Smilla

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2015-02-15 16:30:16 följande:

Det var exakt det jag försökte få fram, inte en enda läkare eller barnmorska har sagt att de som mår illa har starkare graviditet än de som inte mår illa. Den biten lägger de som inte mår illa till själva. Det de sagt är bara att min graviditet är stark oavsett hur andras ser ut.

Varför måste man läsa in något negativt i ett påstående som är menat som pepp, det är det jag reagerar på!

Fast det är ju ganska lättförståeligt att om någon med erfarenhet säger "det är bra att du mår illa för då har du en stark graviditet" så kan man tolka det som att om man inte är illamående så har man en svag graviditet. Det var ju liksom inte granntanten som sa det.

Det är inte något vi som inte mår så illa lagt till. Det är underförstått av den meningen. För det är ju ingen som kommer säga till mig "det är bra att du inte mår illa, för då har du en stark graviditet", eller hur? Sen kanske jag har andra tecken som de hade ansett vara starka, det är ju en annan sak.

Ja vi må kanske vara känsliga, men det här är ingen lek att gå igenom. Min man och jag har aldrig ens sett ett plus på stickan förrän nu efter 2,5 år. Det är ju klart som tusan att man är orolig att det inte ska gå vägen.
  • Fröken Smilla
    villsågärna38 skrev 2015-02-15 11:57:12 följande:

Hej på er mammor och blivande mammor!

Ser att graviditetshormonerna svallar lite här i tråden. Postar en länk som jag fick då jag var gravid sist. Bra läsning om graviditet och illamående eller avsaknad därav

Tummar till er alla att det ska gå vägen!!

Kram

www.niomanader.se/illamaende-och-krakningar/

Tack för länken, jättebra!
    Blomflugan skrev 2015-02-15 12:19:45 följande:

Hehe, ja här svallar känslorna, vilket ju är förståeligt, vi är alla inne i en fas med mycket undran/oro och minsta kommentar kan få en att bli orolig! Tack för länken Villsågärna38, intressant fakta om detta!

Jag tror precis som Sira, det är något man säger för att muntra upp oss kräksjuka stackare, haha, bra liknelse där med regnet i brudkronan!

Man får klamra sig fast vid det som kan lugna en, läste just att missfallsrisken minskar till bara några procent efter att man sett hjärtaktivitet i v8. Det lugnade mig lite grann och blödningen har slutat :)

Jag håller med dig, och förstår varför du tog upp det från början. Säger det igen, för att det inte ska bli nåt missförstånd: hoppas inte du tog illa upp för att bla jag reagerade det var verkligen inget mot dig. Jag hoppas verkligen du slipper ditt illamående snart, det måste vara sjukt påfrestande, jag blir själv jätteklen när jag mår illa
  • Fröken Smilla
    Kelsson1 skrev 2015-02-15 17:55:41 följande:

Jag håller fast vid att det sista lägger ni själva till att ni skulle ha svagare, ingen har som sagt uttalat sig om att det skulle vara starkare än något annat bara att mitt är starkt. Jag förstår fortfarande inte hur man kan läsa det till att någon annans är svagare. Det är detsamma som att skönheten ligger i betraktarens ögon, på samma sätt så läser man in mer i meningen än vad som behövs! Meningen heter: "Du har stark graviditet" inte "Du har starkare graviditet än..."

Just därför skrev jag att vi kanske har andra tecken som anses starka (fast jag vill ogärna använda detta klumpiga uttryck, motsatsen till stark är ju svag). Å andra sidan har jag ju läst (det var inte så svårt att googla sig till det) att man inte kan mäta graviditetens styrka i illamående, så jag har släppt det nu. Vi kommer ju inte speciellt långt i denna diskussion ändå.
  • Fröken Smilla
    Bell13 skrev 2015-02-16 09:52:06 följande:

Jag gjorde kub och då sa de 2 april och sedan på rul var det fortfarande samma datum så jag litar på att det blir där nånstans, 2 april är på skärtorsdagen så jag hoppas han hinner komma ut på påsken. 

Så härligt att vara så nära! Är lagom avundsjuk!
  • Fröken Smilla

Det är tur man har förstående arbetsgivare!

Jag satt i princip och stirrade ut i luften i 8 timmar idag för mig är tröttheten den jobbiga biten. Man är verkligen inte sig själv...

• Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-02-16 20:54:59 följande:

Hur skulle ni beskriva tröttheten? För mig känns det nästan som någon drar neråt i axlarna på nåt sätt och som att alla muskler bara känns tunga. Plus att jag bara kan somna på noll komma noll...

Jag har konstant den känslan man har precis innan man somnar... Ögonlocken är tung, huvudet känns lite mossigt och allt man kan tänka på är säng och sömn

Svårt att beskriva nu när jag skulle sätta ord på det
  • Fröken Smilla
    jenniekk skrev 2015-02-17 21:26:18 följande:

Kikar in här och ser ett känt namn... Grattis Fröken Smilla!!!! :) Minns du mig? vi hängde i Donationsreåden för något år sen... :)

Jag känner igen ditt nick men inte tråden... Sen är inte huvudet som det brukar vara hehe inte en ÄD-tråd väl, för det har vi inte gjort?

Tack så mycket!!
  • Fröken Smilla
    jenniekk skrev 2015-02-17 23:08:24 följande:

Smilla: En spermiedinationstråd, men du va singel då? Eller har jag misstagit mig helt kanske... :)

Nä det stämmer ju! Det var innan jag träffade min man, så en tre år sedan typ :) kul att se dig här, antar att det även lyckats för dig?
  • Fröken Smilla
    lisodan skrev 2015-02-19 11:37:32 följande:

Allt såg perfekt ut! Perfekt längd för sin "ålder" och ett hjärta som tickade så fint! Nu är chansen att det ska gå bra lika stor som för dem som allt ser bra ut för i vecka 12, sa läkaren. :) Blödningen (rosa flytning) kommer förmodligen från en hinna som släppt från livmoderväggen. (Tror det var så han förklarade det). Helt ofarligt! Nu är jag på väg till jobbet efter att vi firat med superfika på stan! Ska se om jag lyckas lägga upp en bild i bildtråden också...Åh, jag hoppas så att alla ni andra som väntar på VUL ska få uppleva denna känsla av lycka och lugn! Ha en bra dag allihop!

Åh så härligt, grattis!

En vecka kvar till vårt ultraljud, är rätt nervös...
  • Fröken Smilla

Jag är så nervös. Därför har jag hållt mig undan lite också. Är i v 7+4 och symtomen har börjat klinga av. Man tänker ju det värsta och jag vet att denna oro inte är bra om det nu finns ett levande foster... Jag har tackolov UL på fredag men dagarna dit masar sig fram.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015