• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Pluttemor skrev 2014-03-08 09:47:29 följande:
    Danisen: mina bröst ömmade nästan ingenting i förrgår, men igår och idag e det tillbaka. kan nog vara olika precis som villsågärna38 säger Men jag vet att man blir nojig. Jag blev väldigt nojig i förrgår och tänkte en massa dumma tankar.

Ja visst blir man nojjig när symtomen varierar. Började iaf gråta idag vid frukosten. Ha, ha! Var rätt patetiskt hormonell så maken kunde inte hålla sig för skratt och till slut satt vi och skrattade istället. Är emotionellt instabil just nu vilket visst stämmer bra med v10 så får lita på det ist Hur mår du pluttemor? Kram
  • villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-08 10:58:00 följande:
    Jag mår bra tack, alla fall nu illamåendet var som värst mellan vecka 5-7 men sen har det gett sig. Jag e dock fortfarande ganska nojig över vad jag äter. Kan inte äta kyckling och kött. Köttfärs går bra i vissa sammanhang och vissa kötträtter men annars tycker jag att det e sunket. Socker e oxå lite svårt. Hade lite bruna flytningar ett tag som oroade mig och som jag ibland får i mindre mängder, men jag fick se bönan i vecka 7+0 och då såg allt bra ut. Är dock extremt trött. Somnar i stort sätt före kl 9 alla kvällar Brösten är dock det som hela tiden påminner mig om att jag e gravid, och när dom inte ömmar en dag eller några timmar så blir jag västligt nojig Men jag försöker att tänka positivt

Va skönt att du mår bra och inte så illa längre! Skönt med ultraljud också är ju vanligt med blödningar och der behöver ju inte vara nån fara alls men alltid skönt att se bönan för att vara säker! Jag mår också bättre sen nån dag men har dålig matlust och äter en masa konstiga saker jag inte gillar i vanliga fall. Typ färdiglagad micromat. Kan inte äta lagad mat på kvällen heller men fil och smörgås går bra så bara att gilla läget Somnade också innan 21 på kvällarna till för några dagar sen. Hoppas inte det är nån fara. Vet att moderkakan börjar ta över nu snart och då brukar tröttheten ge sig. Så var det sist iaf. Man får försöka lita på att man är gravid tills motsatsen bevisats även om oron kommer ibland. Kram
  • villsågärna38
    Lillebrorsfaster skrev 2014-03-08 11:05:24 följande:
    Jag har haft extrem mensvärk i ett par dagar, så ont så att jag har gett upp och tänkt att det är över nu. Nu kommer blodet när som helst. Det har inte kommit och nu har värken avtagit. Så då nojjar jag för det istället.. Brösten ömmar också extremt mycket, förutom idag, nu har värken gått ner lite sen några timmar tillbaka. Har klagat över att det gjort så ont i brösten - men nu vill jag bara att det ska komma tillbaka! (Vecka 5+3 idag). Men jag har inget illamående, och är egentligen inte särskilt trött heller...bara när jag sovit dåligt, så det är ju inte konstigt.. Längtar ihjäl mig efter VUL:et, knappt två veckor kvar, och det känns som en evighet!

Jag hade också jättemycket växtvärk med dottern. Är jättevanligt. Som Pluttemor skriver är det livmodern som växer. Känner intr av det alls lika mkt den här gången men det är säkert för att den varit höggravid en gång nu. Så ta det lugnt. Vila och ta en alvedon om det blir för jobbigt. Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-03-08 20:57:21 följande:
    Krattade lite i trädgården idag och det skulle jag inte ha gjort! Mina fogar är tydligen inte vad de bör vara... Eller de är väl det, men jag skall nog inte kratta, börja mig, vrida mig, stå på ett ben o.s.v. som man avråder de med foglossning att göra... Måste nog göra lite övningar som är stärkande och kanske dra ett brett skärp över höfterna om jag skall gå mycket. Då känns det bättre. Där får man för att det är tätt mellan graviditeterna gissar jag...

Usch, jobbigt!! Köp en gravidgördel och använd den så mkt du kan. Hoppas det ger med sig! Kram ps. Jag gillar inte heller tryck så bara bra att du delar med dig av din research Skulle behöva ett par svarta jeans/byxor, ett par toppar och ett par klänningar till våren. Annars har jag nog så jag klarar mig. När bebben sen kommit kan jag tipsa om Lindex amningslinnen. De är bäst
  • villsågärna38

Ja då har jag ätit färdiglagad micromat/thaikyckling till frukost. Av nån anledning var det de enda jag var sugen på. Hm... Ang brösten så har mina inte ämnar speciellt mkt alls denna graviditet. De har bara blivit större ömmade bara i ett par veckor och vi har iaf gjort två vul och såg hjärtat slå i v 7+2. Tänker att det kanske beror på att jag har ammat ett år ganska nyligen. Kanske behöver de inte ömma lika mycket denna gång då? Hoppas iaf att lilla bönan fortfarande lever men det får man ju utgå ifrån tills motsatsen bevisats. Kram

• villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-09 13:44:57 följande:
    Är det inte då missfallsrisken oxå minskar. Alltså när moderkakan tar över från gulesäcken? Då borde den/de magiska veckorna vara i vecka 8-10 ? Eller tänker jag fel? Tycker alltid att det skrivs att missfallsrisken minskar efter v 12

Det magiska veckorna är 9-12. Moderkakan börjar ta över i v9 men det tar nån vecka till den är självförsörjande så att säga. Som jag förstår det är det lite risky just under den här processen men om man klarat sig till v 12 minskar risken för missfall dramatiskt.
  • villsågärna38
    Lyckostjärna skrev 2014-03-09 14:22:32 följande:
    Jag har faktiskt hört att vecka 10 är det markant mindre risk för missfall men dom säger v12 för att folk ofta räknar fel på 1-2 veckor så har dom en högre gräns officiellt!! Ofta har ju barnet dött innan vecka 10 om missfall sker i vecka 11 och 12 men jag kan ha fel men detta är vad jag hört barnmorskorna säger på jobbet och dom har ju jobbat i 35 år så någon statistik måste dom ha som intygar detta!!! Jag väljer att tro så för jag orkar inte vara tyst till vecka 12! Jag tänker lita på min kropp!!

Klart man kan berätta tidigare. Det är ju upp till var och en Som jag förstått de läkare vi träffat vid våra MA är den första dramatiska perioden runt V6 då hjärtat ska börja slå. Om man sett det slå minskar missfallsrisken dramatiskt (vilket ju de flesta som blir gravida på naturlig väg inte ser så tidigt som om man gör ivf el äd). Nästa dramatiska period är runt v 9-10 då moderkakan tar över. Funkar inte det så får man oftast ett MA istället för MF och det kan ju då ta nån vecka innan det upptäcks. Därför man brukar tala om v12. Gör man ett vul i v10/11 t ex och allt ser bra ut så har ju risken redan då gått ner markant. Håller tummarna att det ska gå vägen för er!! Kram
  • villsågärna38
    Lyckostjärna skrev 2014-03-09 14:46:37 följande:
    Ja jag har ju redan sett hjärtat slå men ska dit på tisdag för ett nytt vul då ska jag fråga om moderkakan tagit över eftersom mitt extrema illamående försvunnit! Jag är ju i vecka 9!!

Jag vet många som blivit bättre i illamåendet i v 9. Det tror jag inte du behöver oroa dig om. Lycka till nästa vecka! Kram
  • villsågärna38
    Lyckostjärna skrev 2014-03-09 15:42:21 följande:
    Jag tar tillbaka det jag skrev att jag inte mår illa längre! Jag slapp illamående från hell i 1 och en halv dag! Nu har jag extremt illamående igen har pressat apelsiner till juice för att lindra gick inte. Dricker bubbelvatten nu fungerar inte! Just nu undrar jag varför jag skrev något idag! Jag mår illa tyvärr igen! Jag vet inte om jag vågar skriva att det försvinner igen om det gör det för det blev bara värre när det kom igen nu!! Undrar vilken toalett jag ska kräkas på nu!!! Blä

Nä men din stackare!! Testa att dricka lite Cola. Det brukar lindra. Och äta nåt varannan tim så magen inte blir helt tom. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-03-09 17:29:55 följande:
    Känner samma som dig! Fick tabletter utskrivna för jag mått så illa men vill inte ta dem om det inte blir värre. Coca-Cola och äta varann timma är det som funkar ok för mig.

Håller med! Jag har Lergigan Comp men bara tagit en gång då det var kris och jag skulle köra långt. Har klarat mig utan annars. Det är visst koffeinet i Cola som gör att det lindrar. Man ska ju ge inte dricka kaffe som gravid men min läk sa att om man hoppar kaffet och dricker lite Cola ibland (jag smuttar bara lite när det är som värst) så är det ingen fara. Man får inte i sig några stora mängder koffein då bara tillräckligt för att lindra. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015