• Mandelmumsa

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Det här med hjärtaktivitet kanske inte är helt ovillkorat att risken för missfall skulle minska drastiskt. Det kanske är så att det måste vara i v 8 eller senare som vul görs, att man ska höra hjärtljuden (läste det i en artikel, vet inte hur ordagrannt man ska tolka det, på mitt vul lyssnade de aldrig på hjärtljuden) och hjärtslagen kanske ska ha en viss frekvens... Har börjat nojja igen för jag tycker kroppen ger mig fel (eller för lite) signaler. Det som hängt i hela tiden är att brösten varit ömma och att jag varit väldigt kvällstrött men det känns som om det blivit bättre det senaste dygnet, och känner mig ganska ogravid som vanligt. Har googlat på för litet embryo och det känns som minst 50 procent av liknande fall har slutat med missfall. Vet inte om jag orkar med det en gång till! Varför kan det aldrig bara få lyckas?? Varför ska det vara så vansinnigt svårt för vissa att få ett endaste barn?

• Mandelmumsa

Jag blev gravid på första försöket men det slutade i en ofostrig graviditet (tidigt missfall) och nu på åttonde försöket (tre frysförsök inkluderat). De kan inte svara på varför det inte har fungerat. Allt har sett jättebra ut varje gång.

• Mandelmumsa

Tack Lillebrorsfaster, Villsågärna och Thesse för era svar och ert stöd. Så skönt att kunna vända sig hit med sin ångest.

Är det någon som vet hur lång tid det vanligtvis tar från att embryot dör tills kroppen har fattat det och stöter ut det som missfall?

• Mandelmumsa

Thesse, just 8+3 kommer jag att vara på mitt nästa vul också! Minns du hur stort ditt embryo var då?

• Mandelmumsa

Villsågärna och Redan47, jag har gjort IVF och slutade med stödmedicin (progesteron) på testdagen. Är just nu i v 8+1.

• Mandelmumsa

Tusa och Thesse, mitt andra vul är på måndag i v 8+3. Vad knepigt Tusa att både du och jag har haft en ofostrig graviditet och nu lite små embryon.. Jag hade mitt för tre år sedan. Har för övrigt även haft utomkveds för fyra år sedan efter naturlig graviditet och det dröjde till v 10 minst innan det hittades. Det satt på det tjockaste stället av äggledaren och vid ett utomkveds växer och utvecklas heller inte embryot som det ska vilket gör att det inte var så stort som det eg borde varit. Detta gjorde att det aldrig blev akut i mitt fall och jag hade aldrig några smärtor. Därför var det också svårt att hitta det, gjorde många undersökningar utan att det hittades. Det var inte förrän de opererade mig som de såg var det satt. Att de visste att det var utomkveds var för att jag testade positivt men det fanns inget foster i livmodern och man såg genom blodprov att hcg ökade..
    Kloka ord om kontroll och oro Tusa!! Så försöker jag tänka ibland men så kommer ändå det där tvånget att vilja kontrollera situationen och då är det marigt.

• Mandelmumsa

Men sjukt att vår historia är så lik varandras, Tusa!! Att vi har haft x, ofostrig graviditet (vilket är ganska ovanligt) och nu små embryon.. Dessutom gör vi IVF av samma anledning. Min ena äl är bortopererad och den andra helt blockerad pga ärrvävnad. För mig beror äl-skadorna på äl-inflammationer, den första 1995 och sen igen 2011. Mitt x fick jag på naturlig väg men den ofostriga graviditeten kom av det första IVF-försöket så där kan det inte berott på trång passage i äl. För mig förklarade de att ofostrig graviditet är en form av mycket tidigt missfall, så tidigt att embryot helt har tillbakabildats av sig själv. Var har du gjort IVF Tusa? Jag går på St Görans.

Jag undrar om inte min resa håller på att ta slut nu iaf. Upptäckte för några timmar sedan att det kommit bruna flytningar i trosskyddet, antar att det är början på missfall. Det lär ju visa sig på vul på måndag 10:30 om inte annat.

• Mandelmumsa

Tack Villsågärna! :)
    Tusa, hur gammal var du -95 när du fick första x? Vad skönt att du har ett barn ändå, då vet du iaf att det kan fungera för dig! Kom han till på naturlig väg? Hur länge försökte ni att få andra barnet innan ni tog hjälp av IVF?

• Mandelmumsa

Då var det färdigt för denna gång. Fick veta idag på vul att embryot dog i v 6-7. Så det var verkligen inget bra tecken att det var för litet på förra vulet. Tillbaka på ruta ett igen då, eller snarare minus ett. Ska ju invänta missfallet först.. Hur gick det på ditt vul Tusa?

• Mandelmumsa

Tack alla för omtanken och grattis till er som gjort lyckade vul! Detta var första försöket med min nya partner, vi har ett i frysen och sedan två försök till. Dock har jag nu gjort hela 8 insättningar med 10 befruktade ägg (inklusive två nu sist) som alla sett jättefina ut vid insättning. Bara två gånger har jag blivit gravid och båda de gångerna har det blivit missfall. Så det som verkligen börjar bekymra mig nu är hur det egentligen står till med min (inre) äggkvalitet!?! Den verkar vara sämre än andra jämnårigas. jag blir 36 i höst. Kollade AMH i höstas och då låg det på 1,4.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015