• Mandelmumsa

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej alla! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har efter en lång historia med IVF-försök äntligen fått se ett hjärta slå för första gången igår i v. 6+6. Dock fanns det ett observandum. Embryot var väldigt litet. Det var 4 mm fast det borde varit 1 cm, vilket betydde att det storleksmässigt verkade vara en vecka yngre än det är. Är det någon som har fakta, egna erfarenheter eller har hört talas om eller läst om något sådant och kan berätta hur det gick i de fallen? Berätta gärna även om det inte slutade väl. Barnmorskan ville inte ge några som helst hintar om vartåt det oftast bär när det ser ut såhär, och väntan och ovissheten är ju så jobbig i denna process. Vi fick en ny tid 7/4 för att se hur det har utvecklats. Tacksam för allt ni kan dela med er av!

• Mandelmumsa

Tusa, jag tänkte och kände precis som du, det verkar ju helskumt att de inte VET hur stort embryot ska vara i den veckan!! Men min läkare kunde inte ge något vettigt svar alls. Jag känner att hon oroade oss kanske helt i onödan! Har du fått göra något mer ultraljud för att jämföra storleken vid de två tillfällena?

• Mandelmumsa

Hoppfulla Fia, tack! Jag försöker göra just det du föreslår! Men nog blev man ordentligt uppskrämd!! Jag ringde kliniken igen igår morse och då sa den sköterskan att hon inte tycker att vi ska dra några växlar alls av storleken och att det är väldigt svårt att se och mäta så tidigt. Hon tyckte det var bra att det fanns hjärtaktivitet. Vi får se hur det ser ut nästa gång istället.

• Mandelmumsa

Pluttemor, tack för ditt svar, jag såg det nu :) Det låter ju väldigt trösterikt allt det du berättar, ska läsa upp det för sambon också. Vi har känt oss mer positiva senaste dagarna, tror mest det var läkaren vi träffade som inte var så vettig!

Ang mage, vilken vecka är du i? Jag hade redan innan jag blev gravid ganska mycket bukfett just. Jag ser i övrigt ganska smal ut men allt sätter sig på magen på mig när jag går upp i vikt. Och jag hade fått för mig att pga det så kommer det ju synas fortare än på andra att magen börjar puta. Inte som du säger ta längre tid, tyvärr :)

Förresten är jag väldigt förvirrad nu gällande veckor. Har räknat massor av gånger och får det alltid till att jag gick in i v 8 i fredags och gravidverktyg på nätet säger likadant, dock säger de på kliniken att jag gick in i v 7 då. Jag gjorde plock 21/2 och insättning 24/2, vad säger ni?

• Mandelmumsa

Det gjorde du Lillebrorsfaster :D Det snurrade bara runt i mitt huvud, tänkte att kliniken om någon kan ju inte räkna fel heller!! Ändå visste jag att jag räknade rätt eftersom jag räknat om så många gånger och även kommit fram till samma genom nätet. Hmm undrar varför de uttrycker sig annorlunda, blir ju bara förvirrande!!

• Mandelmumsa

Tusa, har du inte fått kontakt med kliniken än? Nu är väntan lång, har nästa vul på måndag. Då gäller det att den fortfarande lever och att den har växt på sig!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015