• Hoppfulla Fia

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2014-10-05 00:01:26 följande:

Idag blev jag först gudmor till en fantastisk fin liten påg <3 sedan senare ikväll blev jag överraskad av mina finaste vänner ever med en babyshower, blev riktigt tagen på sängen. Vilka fantastiska vänner jag har, jag blev så himla glad

Ville bara dela med mig av min fantastiska dag. Hoppas att ni alla fina tjejer mår bra och har haft en bra dag

Kram

Låter som en underbar dag!!! Stort grattis!
  • Hoppfulla Fia

Tycker förfärligt synd om mig själv. har ont i hela kroppen, huvet å tänderna/bokhållarn på ena sidan bultar, svider i halsen å täppt i näsan. Skönt i varje fall att jag bara kan ligga här å inte har några krav på mig. Buhuhu... Skönt att det är 3 veckor kvar till BF, så jag slipper må så här då.

• Hoppfulla Fia

Tack VSG! Sköljer å gurglar med saltlösning. Å min man har köpt ett stort paket med isglass som lindrar det halsonda lite. Han är himla bra på att ta hand om mig.

• Hoppfulla Fia

Åh... Vilken spännande läsning. Verkar som om det kommer komma en hel del bäbisar denna vecka. Så himla kul för er som är på G, massor av styrkekramar å pepp till er.

Själv känner jag inte av någon ting som skulle kunna räknas som om bäbis var på G. Vist har jag sammandragningar till å från, men de känns som de gjort sedan vecka 20 å framåt. Lillskrutten ligger ju långt ner och bökar på så det kan hugga till ordentligt ibland, ingen smärta som jag tänkt mig att värkar ska kännas. Men det är 21 dagar kvar till BF å jag är fortfarande sjuk så det är skönt att han inte verkar vilja komma ut än. Han kan gott stanna ett par veckor till å tjocka på sig lite, fast vist längtar jag efter å få se det lilla livet.

• Hoppfulla Fia
    Jenkis skrev 2014-10-09 09:09:54 följande:

Googlade hinnsvepning för att exakt veta vad det är och hur det går till. Blev lite förvånad då jag fick upp ett "gör det själv" bland de första träffarna.

När det beräknade förlossningsdatumet passerat är kroppen med all sannolikhet redo att starta värkarbetet. Ett sätt att starta det naturligt är med hjälp av en hinnsvepning vilket innebär att man  lossar hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen. En hinnsvepning sätter inte igång en förlossning direkt men brukar ge resultat inom 48 timmar om den har gett effekt. Hinnsvepning kan göras var några gånger i veckan för att på så sätt hjälpa mognaden av tappen.

Så här gör du:

1.

Tvätta händerna noga och sätt på dig sterila handskar. Hygienen är viktig, du vill inte få påhälsning av bakterier hos din bebis.

2.

Ligg på en hård yta. Lägg en kudde under baken för att ge dig en bättre vinkel.

3.

För försiktigt in två fingrar i vaginan (börja, sedan två, fingrar i slidan. Detta kan vara obehagligt eller något smärtsamt.

4.

Kontrollera livmodertappen och för att en hinnsvepning ska gå måste du ha öppnat dig litegrann, för in fingret i tappen. Inne i tappen kommer du att känna en ballong-liknande hinna. 

5. 

för fingret längst in i tappen runt kanten där hinnan och tappen möts,  för in fingret mellan tappen och hinnan och svep runt kanten i en cirkelrörelse. Gör detta i ca 3-5 sekunder.

Låter helt galet tycker jag!!! Skulle aldrig våga mig på att gräva därinne själv. Tänk va dåligt man skulle må om något gick fel å bäbisen skadades eller ännu värr. Nej, hua va läskigt.

Det verkar som om det stannat av lite för er som var på G... Segt med denna väntan. Förstår helt o fullt att det sätter sig på humöret å måendet. Håller tummarna för att det snart ploppar ut en massa så underverk.

Jag mår lite bättre i varje fall och nu är det bara 19 dag kvar till BF. Var på amningskurs i går. Jätte bra å intressant. Vi gick igenom de nio stadier som det nyfödda barnet går igenom under sina första timmar och vikten av att låta barnet få ta saker i sin egen takt för att underlätta anknytning å fungerande amning. Det är fantastiskt vad kompetenta de är redan från början. Nu ska jag buda på baby nests på Tradera. Ha en mysig kväll allihopa
  • Hoppfulla Fia

Oj här händer det grejor!

Stort grattis johjen till lilla Adam å va skönt att ni mår bra!!!!

Å grattis glader till lilla Hedda. Skönt att ni mår bra trots komplikationer. Hoppas du återhämtat dig snabbt.

Gud va roligt att höra om era små mirakel. Blev på något sätt verkligt att jag också snart ska få en liten bäbis.

Massor med kramar till er båda två!!!

• Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2014-10-11 09:43:32 följande:

Nu är Bambi också här!!!!

Vaknade av första värken 03.35, var inne på BB en timme senare och då var jag redan helt öppen och 05.47 var hon här! Prinsessa nr 2! 3650 kg och 51 cm

Gick väldigt snabbt den här gången men samtidigt jättebra. Förvärkarna jag haft sista veckan hade nog mjukat upp ordentligt för allt gick liksom mer i ett nu när det väl satte igång. Behövde inte sy ett stygn och hade lustgas en halvtimme innan krystvärkarna. Resten klarade jag med hjälp av underbar man, doula och jättefin barnmorska och undersköterska som var hos oss hela tiden. Amningen har redan kommit igång också och nu sover hon som en stock! Vi har det så mysigt och stannar här till imorgon iaf.

Kramar till er alla

Åh va roligt. Stort grattis!!! Skönt att allt gick så smidigt, önskar att jag får en liknande upplevelse, men det är väl inte att räkna med för en förstföderska.
  • Hoppfulla Fia

VSG: va härligt harmoniskt det låter. Skönt att allt går så bra.

Johjen: Förstår att det känns tufft när du inte kan sova och har ont. Inte konstigt att det sätter sig på humöret. Sen rusar ju en massa hormoner i kroppen. Hoppas du mår bättre snart å att du får njuta tillfullo av lille Adam.

Själv börjar på att tröttna på att vara prego. 15 dagar kvar till BF och inga tecken på att han är redo att komma ut. Har ganska ont i ryggen/fogarna på kvällen å låg på värmedyna som brände mig så jag fick blåsor så nu kan jag inte göra något åt det onda längre.. Var ute i skogen i går å plocka svamp. Himla skönt så länge jag är igång. Börjar bli irriterad på min fina sambo också, men det beror säkert på att jag är understimulerad. Det är lyxigt att få vara hemma, men samtidigt blir jag fylld av tristess.

Tusa:kul att du är tillbaks här på tråden. Har du några känningar än??

• Hoppfulla Fia
    bb2014 skrev 2014-10-13 13:30:35 följande:

Min sambo fick precis känna bebis! Den lever rövare och har bytt från vänster till höger sida. Buffar och buffar. Så glad att han fick känna! :)

Mysigt!!!
  • Hoppfulla Fia
    Jenkis skrev 2014-10-13 21:07:27 följande:

Kollade lite på VSG och Johjens undersökningar innan de födde och när de var öppna 2 cm tog det 3-4 dygn, sen var det dags att föda.

Låter bra Man måste ju få leka med tanken alla fall.

Vilken dag det varit. Verkligen bergochdalbana känslomässigt och jag är helt slut. Kan liksom inte förklara. Förmodligen hormonerna... Mycket gråt har det blivit och jag pendlar mellan rädsla, glädje och tappat självförtroende. Jag har haft ganska bra känsla/mod inför förlossningen. Idag var det som att dra undan mattan typ. Hoppas jag hittar tillbaka till lugnet och självförtroendet.

Kan ju även bero på att jag var på förlossningen idag. Förra gången fick vi inte med oss bebis hem...

Förstår att det är tufft. Mitt hjärta gick sönder lite när jag läste att ni fick åka hem själv. Den hör gången ska du se att ni har världens mysigaste lilla bäbis med er hem. Stor kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015