Jenkis skrev 2014-10-09 09:09:54 följande:
Googlade hinnsvepning för att exakt veta vad det är och hur det går till. Blev lite förvånad då jag fick upp ett "gör det själv" bland de första träffarna.
När det beräknade förlossningsdatumet passerat är kroppen med all sannolikhet redo att starta värkarbetet. Ett sätt att starta det naturligt är med hjälp av en hinnsvepning vilket innebär att man lossar hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen. En hinnsvepning sätter inte igång en förlossning direkt men brukar ge resultat inom 48 timmar om den har gett effekt. Hinnsvepning kan göras var några gånger i veckan för att på så sätt hjälpa mognaden av tappen.
Så här gör du:
1.
Tvätta händerna noga och sätt på dig sterila handskar. Hygienen är viktig, du vill inte få påhälsning av bakterier hos din bebis.
2.
Ligg på en hård yta. Lägg en kudde under baken för att ge dig en bättre vinkel.
3.
För försiktigt in två fingrar i vaginan (börja, sedan två, fingrar i slidan. Detta kan vara obehagligt eller något smärtsamt.
4.
Kontrollera livmodertappen och för att en hinnsvepning ska gå måste du ha öppnat dig litegrann, för in fingret i tappen. Inne i tappen kommer du att känna en ballong-liknande hinna.
5.
för fingret längst in i tappen runt kanten där hinnan och tappen möts, för in fingret mellan tappen och hinnan och svep runt kanten i en cirkelrörelse. Gör detta i ca 3-5 sekunder.
Låter helt galet tycker jag!!! Skulle aldrig våga mig på att gräva därinne själv. Tänk va dåligt man skulle må om något gick fel å bäbisen skadades eller ännu värr. Nej, hua va läskigt.
Det verkar som om det stannat av lite för er som var på G... Segt med denna väntan. Förstår helt o fullt att det sätter sig på humöret å måendet. Håller tummarna för att det snart ploppar ut en massa så underverk.
Jag mår lite bättre i varje fall och nu är det bara 19 dag kvar till BF. Var på amningskurs i går. Jätte bra å intressant. Vi gick igenom de nio stadier som det nyfödda barnet går igenom under sina första timmar och vikten av att låta barnet få ta saker i sin egen takt för att underlätta anknytning å fungerande amning. Det är fantastiskt vad kompetenta de är redan från början. Nu ska jag buda på baby nests på Tradera. Ha en mysig kväll allihopa