• Hoppfulla Fia

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

azurea skrev 2014-12-07 17:56:05 följande:

Hemma igen. Tack och lov falskt alarm trots ökat BT, och en mängd andra symptom på havandeskapsförgiftning. Glad att jag åkte in akut och fick det kollat, så tack allihopa .

Skönt att du är ok. Otäckt när man inte vet.

Stor kram VSG. Hoppas lillskruttan snart är bättre.
  • Hoppfulla Fia

Har en liten skrutt bredvid mig i ngen som inte vill sova. Jag somnar till och från hela tiden och blir väckt av joller alt irritation då tutten inte verkar vara tillräckligt för att han ska vara helt nöjd. Suck och gäsp. Är så himla trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen snart. Vill bara få somna in sova längre än 5min....

• Hoppfulla Fia

Olle är helt otrolig. Har varit vaken sedan 01:54 och han har ammat, bytt blöt pyjamas, legat å pratat, ammat och nu har jag försökt natta honom i nestet med amning den senaste halvtimmen och han har nöjt legat å snuttat och pratat lite mellan varven. Tillslut fick jag så ont i rygg, nacke och ena armen att jag kände att jag inte kan ligga kvar med bröstet i nestet så jag gav upp och la Olle bredvid mig i sägen istället. Han somnade innan jag han rätta till mina kuddar Älskade lilla skitunge!!!

• Hoppfulla Fia

Åh... Glader. Förstår att det är tufft. Har tyvärr inte en massa god råd men tänker själv när det är jobbigt att det är nu och att det snart kommer bli annorlunda. Bebisar förändras och utvecklas hela tiden ju. Försök att sov så mycket du kan på dagarna och lämna över allt hushålldfix till din man ett pat dagar. Brukar hjälpa mig att slippa en massa krav å vetskapen om att "det enda" jag behöver göra är att sova å ta hand om Olle och mig själv. Kram å hoppas det snart blir bättre för er båda två.

• Hoppfulla Fia

Mollie: stort grattis till lyckat UL. Tänkte bara kolla om du kollat upp din sköldkörtel? Dina symptom låter väldans lika mina innan jag började med Levaxin, stressad, utmattad och väldigt ledsen och orolig. Min första tanke på morgonen var "hoppas det snart blir kväll så jag får sova" under en period. Det behöver ju inte alls vara så men det lan ju vara värt att kolla upp om du inte redan gjort det. Å vår spjälsäng står här oanvänd. Vi hade tänkt att ta bort ena sidan å ha öppningen mot vår säng å att Olle skulle sova där, men det har inte blivit av. Han sover bäst bredvid mig i sängen utan varesig nest eller annars och så tror jag det är för de flesta. Så säng kan du lugnt vänta med. Kram å grattis igen. Hoppas du kan vila i att allt är som det ska med det lilla livet. Kram

• Hoppfulla Fia
    Danisen skrev 2014-12-11 08:24:27 följande:

Halleluja vilken natt. Ammade sista gången igår 23.00 sen vaknade hela familjen av pappan i husets väckarklocka 06.30. Garanterat en engångs grej men det var skönt .

Hon blir så himla trött av att vara på ortopeden, av med skenan badas smörja såren som hon har fått av skenan (det är bränn-/skavsår) sen på med den igen m.m..

Undrar lite om de här faserna ni pratar om, märker alla av dom?

Gud va skönt å få sova ut. Lilla skrutta då, hur länge till ska hon ha skenan? Låte tufft med sår etc. Jag kan inte säga att jag märker av utvecklingsfaserna så tydligt. Har det nog mer som förklaring när det svänger väldigt. I början av förra veckan var Olle extra mammig och jag kunde inte göra någonting förutom att amma och bära runt honom. Kunde inte hitta något "fel" men det skulle kunna förklara av att han var påväg in i en utvecklingsfas. Så här skriver psykologien:Barnets utveckling sker i "språng". Han kommer in i perioder då han utvecklas intensivt både fysiskt och psykiskt. Inte mindre än sju utvecklingsperioder kan man räkna med under första året. Inför varje sådan fas är det vanligt att barnet blir lite upp och ner, hon sover och äter sämre, skriker mer, är mer klängig och gnällig. Man kan kalla de här sju sprången för barnets första trotsperioder. Varje förändringsingsperiod avslutas med en lugn fas när barnet är gladare och mer självständigt än tidigare. Barnet vilar och samlar krafter inför nästa språng. De här sprången är mer eller mindre märkbara hos olika barn. Tidpunkterna kan variera något.
  • Hoppfulla Fia
    Danisen skrev 2014-12-11 09:01:17 följande:

Jätte skönt, verkligen! Välbehövligt med hehe

Skenan ska vita av på julafton klänning är inhandlad kandu tro <3. Ja, det gör så ont i mammahjärtat när man får se dom. Syns ju ordentligt när skenan är av och man går över kroppen på henne hon fick en kompress på ryggen som är som compeed ungefär fast större som förhoppningsvis ska hjälpa. Hoppas bara att hon inte bajsar upp på ryggen. Fick med mig 2st hem, men det kan vara svårt att byta den när skenan är på. Men den ska snart av .

Aha det var intressant. Har du någon bok du läser i kanske?

Mår lille Olle bra?

Kram

Olle mår toppen för men är en kille med ett stort sug- och närhetsbehov vilket kan vara lite tufft i mellan varven. Men också väldigt mysigt. Nej jag har ingen bok som tydligt beskriver utvecklingsfaserna men jag har för mig att VSG rekommenderade någon och en app också. Och vilken härlig julklapp!!!
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2014-12-11 09:46:30 följande:

Det du skrev till Danisen om vad psykologen skriver är nog hämtat ifrån den boken jag rek. Känner igen det nästan ordagrannt. Det är ett par världskända psykologer och forskare från Holland som skrivit boken. Superlätt att läsa och ta till sig så rekommenderar den varmt Kram

Jaha, läser på nätet ibland på psykologiguiden (www.psykologiguiden.se/www/pages/&Barns-utveckling-0-1-ar) . Kanske ska önska mig den boken i julklapp.
  • Hoppfulla Fia

Underbart blogginlägg!!!! Tack för den läsningen. Ska visa mina nära å kära som ibland tycker Olle missnöjd och bortskämd (och jag lättmanipulerad).

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015