Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Hej Bell!
Jag var ju 43 år vid vårt kub-test den här gången. Vid 43 är risken 40 ggr högre än vid 40 års ålder och 90 ggr högre än vid 38 års ålder så risken ökar rätt dramatiskt efter 40. Vid 40 är den åldersrelaterade risken hög men fortfarande har man chans att få ett jättebra resultat. Vi fick 1/20000 med dottern (ÄD) och var inställda på mkt sämre resultat men blev ändå lite chockade då vi fick 1/600 samtidigt som vi var överlyckliga över att bebisen levde då vi även varit med om ett KUB där fostret dött. Allt är relativt här så man ska inte hissa upp sig för mkt så länge man ligger över det som definieras som hög risk.
Efter ett bra samtal med vår ultraljudsbarnmorska så förstod vi att det inte alls var så tokigt med 1/600 vid 43-års ålder. Med samma blodprov och nackspalt (vi hade en jättebra smal spalt och proverna var bra) så hade jag haft toppresultat om jag varit 38 el 40 och den åldersrelaterade faktorn är ju trots allt en grov teoretisk sådan. I Stockholm rek man fostervatten el moderkaksprov från 1/200 så vi valde inte att göra det. Vid 1/200 sk hög risk är det ju trots allt bara 0,5% som har kromosomavvikelser och tänker man efter så är ju även 1/600 ett rätt bra resultat.
Tror du ska vara förberedd på att du kan få ett resultat som är sämre än 1/20000 men det betyder inte att det behöver vara dåligt. Det är trots allt en teoretisk modell och man ska ha lite koll på vad som är vad här. Alla våra ul efteråt har varit jättebra t ex.
Kram och lycka till!
Här kan du läsa mer om kub och riskprocent osv.
www.emmaultraljudsklinik.se/index.php&view=article&id=105&Itemid=62
Med tanke på mina missfall är ul väldigt stressande och läskigt. Ul vi gjorde i
V 9 såg bra ut men har i bakhuvudet att det inte är någon garanti. Med tanke på hur dåligt jag mått vill jag tro att fostret har växt och att organen har utvecklats som de ska.
De senaste dagarna har jag mått bättre illamåendet har avtagit, mindre trött osv. Mina ömma bröst kvarstår och de har växt från 75c till 75d och är verkligen enorma. Min bm sa att jag inte skulle bli rädd om symptomen avtar och jag inte känner mig gravid längre. Idag går jag in i v 13 och ännu en milstolpe är avklarad, om nu allt står rätt till.
Tack för ditt utförliga svar.