• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2014-08-11 22:33:22 följande:

Är det ngn som har bestämt att ni ska göra kejsarsnitt? Jag funderar på vanlig eller kejsarsnitt, är orolig över att jag ska ge upp under en vanlig förlossning, att orken tar slut. Är inte så orolig över smärtan dock. Vet ni om barnet kan skadas vid kejsarsnitt? Och är det ngn som vet varför det är så krångligt att få till ett kejsarsnitt? Vet ni vilket sätt det kan uppstå minst komplikationer på?

Är det ngn som har hört om Södersjukhuset i Stockholm ska vara bra att föda på? Får man eget rum där? Ngn som vet om kan besöka förlossningen innan, för att man ska känna sig trygg och veta var det ligger. Jag har ingen aning om var det ligger ens, har dock inte riktigt bestämt sjukhus ännu..

Jag har fött två barn på SÖS. Jag var väldigt nöjd med barnmorskorna som ansvarade för mig.

Fick eget rum första gången men inte andra. Att dela rum med en annan nybliven mamma var inte optimalt, fanns ett skynke att dra för bara. Den andra kvinnan snarkade fruktansvärt och hennes baby verkade väldigt ängslig.

Den här gången ska jag föda på bb Sophia tänkte jag.

Gällande kejsarsnitt har min syster gjort tre st och hon gick till en läkare som godkände det efter 5 minuters samtal.
  • Bell13

Jag blev så trött tidigare idag. Satt och hade ätit lunch vid köksbordet och kunde inte hålla mig vaken.

Somnade vid 12 och vaknade nu vid 14.

Bör jag kolla mitt järn tycker ni? Kunde verkligen inte hålla mig vaken och det kom från ingenstans

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-08-12 14:28:25 följande:
    Det är med all säkerhet inte järnbrist. Den uppkommer inte så tidigt utan nog vanlig gravidtrötthet som man får av gravidhormonerna. Lite jobbigt men helt normalt med andra ord smile1.gif Kram
    Min syrras järnvärde rasade i v 10 och hon var sjukskriven pga det samt illamående till v18.

Jag vet att som gravid kan man drabbas av extrem trötthet. Blir så förvånad för det kommer ju från ingenstans
  • Bell13
    Bengalen skrev 2014-08-12 13:29:28 följande:
    Tack för alla gratulationer!

Jag tror det är vår grymt långa historia som främst ligger bakom. Vi har gjort 19 IVF-försök och 3 ÄD. Detta i kombination med att jag inte längre är purung, 41 år, gör nog att de hellre tar det säkra före det osäkra när jag börjar argumentera för min sak. smile1.gif   
    Måste bara få sända en eloge till dig. 19 ivf och 3 äggdonationer.

Vilken styrka och vilket psyke du måste ha
  • Bell13
    johjen skrev 2014-08-12 16:52:27 följande:
    Jag var sjukt trött i början somnade kl 19 varje kväll. När ska du på inskrivningsamtal hos bm? De kollar järnet då om jag inte minns fel. Hoppas du mår så bra du bara kan! Kram
    Ska på inskrivning den 8 september. Som tur är har jag möjlighet att sova mitt på dagen. Jag bara kraschade idag. Kommer ihåg att jag blev extremt trött förra gången jag var gravid som resulterade i ett barn. Det var 8 år sedan och jag är ju inte direkt yngre och piggare idag.
  • Bell13
    Danisen skrev 2014-08-12 18:10:47 följande:

Ja, jag köper bara svenskt kött, så mycket skit i de andra billiga möget smile5.gif . Men listeriabakterierna är ju riktigt farliga. Så jag är jäkligt nöjd med mitt beslut att vara bestämd med vad jag äter och inte äter. Absolut gör alla som dem vill, det har jag full respekt för. Förväntar mig samma respekt tillbaka då smile1.gif . Nu menar jag inte folk här inne. Mest allmänt.

Hur uppkommer listeria är det nån som vet?
  • Bell13

Vilken befrielse att ta lergigan comp. Illamåendet försvinner inte helt men det lindras. Blev varnad för att ta på kvällen då de innehåller koffein men det märker jag inget av är lika trött oavsett vad jag gör.

Ikväll blir det middag på restaurang då min sambo fyller år. Fanns bord 19.30 och jag sitter och undrar hur jag ska orka. Har sovit 13.30 - 15.30 men är lika trött för det

• Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-08-13 16:24:40 följande:
    Vet hur det känns. Kommer ihåg att vi skulle fira bröllopsdag en av de första veckorna när jag var gravid med dottern och jag mådde illa hela tiden och somnade vid 18-tiden på kvällen. Först ställde vi in resan vi planerat och skulle gå på restaurang istället. Blev också inställt!! Slutade med varma mackor hemma då det var en av få saker jag kunde äta smile5.gif Det blir som det blir helt enkelt!! Kram
    Jag bokade en restaurang i närheten där vi bor så vi har nära hem. Kanske blir piggare av att ta en dusch men tror inte det :)

Det är jobbigt att vara så här trött och illamående men samtidigt älskar jag det för jag vet att det blir en baby om ca 7 månader.

Har du btw gjort fvp eller mkp?
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-08-13 18:27:03 följande:
    Nope! Rek från risk 1/200 i Stockholm och vi hade 1/600 på kuben. Låter ju som ett dåligt resultat men för min ålder dvs 43 är det riktigt bra. Går inte att få jättebra siffror pga att åldern i sig sänker resultatet (hade 1/20000 med dottern men då var det ju äd med donator på 30 år). Vi hade riktigt bra blodprov och nackspalt men min ålder i sig ger risken 1/30 så det sänkte allt rejält. Fick dock info om attdu skulle bra nöjda med 1/600 och allt har sett bra ut sen dess så vi gick inte vidare. Hur tänker ni här? Ska ni höra kub? Kram
    Jag ska köra kub och blir det hög risk gör jag fvp. Är lite nervös inför det där.

Om det visar avvikelse så är vi överens om att avsluta det har vi bestämt.

Om man får 1/250 får man inte fvp då?
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015