• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2014-09-08 16:58:22 följande:
    Va bra smile1.gif Ja provet på dina järndepåer kommer att visa om du behöver tillskott. Börjar du så tidigt bör du ju klara dig med Bluthsaft och järnrik kost också om du hellre tar det än järntabletter. För mig räckte det och ligger nu på 135 i hb vilket känns bra inför förlossningen. Kram
    Hon sa att jag ska tänka på att äta mycket nötkött vilket jag gör.

Känns bra att bocka av milstolpar på löpande band och nästa blir kub. Hur mår du? Kram
  • Bell13
    Moolie skrev 2014-09-09 15:05:23 följande:
    Då är det inte så jäkla kul med tygblöjor i början med andra ord! ;)
    Jag har alltid tyckt att det är så bekvämt med engångsblöjor som det bara är att kasta. Tygblöjor ska ju tvättas och det tar ju tid och jag hade absolut inte den tiden i början. Prioriterade vila och sömn när jag hade lite tid över.
  • Bell13

Villsågärna: jag minns att min dotter tog lite avstånd från mig i slutet av graviditeten. Magen var så stor och jag var trött och orkade ingenting. Hon blev väldigt pappig istället. När Elin hade fötts vände det och hon blev väldigt mammig istället och hon ville att vi skulle stoppa tillbaka bebisen i magen igen.

Jag ammade varannan timme dygnet runt och det tog väldigt mycket tid och hon blev väldigt svartsjuk.

Det är 4 år mellan mina tjejer så det gick ändå att prata med Amanda och förklara för henne att bebisar måste äta direkt när de är hungriga och de kan inte vänta och att hon var så stor och duktig tjej. Jag tyckte att det var rätt stor skillnad på att ha ett barn och att ha två st. Kommer ihåg att jag var orolig över att jag inte skulle kunna älska barn nr 2 lika mycket, men det kunde jag. Finns nog inget som kan vara starkare än kärleken till sina barn.

• Bell13
    Moolie skrev 2014-09-10 21:17:52 följande:

Min man vill dela lika på föräldraledigheten. Det vill inte jag. Men det vågar jag inte säga. Jag accepterar hans fritidsintresse. Men han umgås inte så mycket med sina barn nu som jag vill att han ska umgås med vårt barn sen.

Som exempel, han sätter sig för att titta på tv med dem, somnar.

Han sätter sig för att läsa med den äldsta, rättar henne när hon aldrig läst så bra som hon gör nu.

Barnen ber honom titta på en teckning de målat eller ett pussel de lagt, då SUCKAR han tungt när han reser sig från spelstolen.

Så, kommunikation där ja.... Men det har jag inte sagt till honom! ;) När vi bara får ett barn så får man ägna det mer tid och energi för att stimulera på samma sätt som syskon. Men så tycker ju inte han. Så om han är ensam med barnet så kommer där inte vara något skapande, klättrande, vara i skogen, åka till simhallen eller gå på öppna förskolan.

Så, jag känner att barnet kommer gå miste om saker. Men det kan jag inte säga...

Vad tråkigt att läsa att han verkar vara nonchalant i umgänget med sina barn. Tycker absolut att du och din sambo ska prata om föräldraledighet osv redan nu. Det är väldigt viktigt att ta det redan nu för som någon annan skrev så är det så mycket annat när väl babyn har fötts.

Har du påpekat att du tycker att han är oengagerad i umgänget med sina barn?
  • Bell13
    Lillebrorsfaster skrev 2014-09-12 11:31:15 följande:

Låter jobbigt det där med maten och stor bebis. Jag vet inte hur de räknar (vår var 9% över medel på tulet) ? Men en vän fick barn häromdagen och de hade satt henne som 3,8 kg. Men hon vägde vara 3,1..känns som att det ofta blir fel i uträkningarna..men såklart bra om det tas på allvar..

När jag väntade mitt första barn var hon misstänkt liten. Jag fick gå på flödesmätmingar samt tillväxtkomtroller. Vid 40 fullgångna veckor trodde de att hon skulle väga 2650 g och när hon föddes 48 h senare vägde hon 2780 g och var 48 cm lång. Det är inte alltid det stämmer som de säger.
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-09-12 19:19:38 följande:
    Fast det var ju jättenära i vikt eller skrev du fel? Min dotter vägde 2750 i v 36+2 så vet hur små de är även om vikten är helt ok och inte kräver neo. Gick hon ner mkt efter födseln också? Vår lilla var nere i 2,5 kg när vi åkte hem. Sån liten fågelunge smile1.gif Kram
    2250 g så klart :) hon vägde 2780 h 500 g det är ju väldigt mycket på en nyfödd. Jag skulle blivit igångsatt då de tyckte att hon borde komma ut och få amma och äta upp sig. Hon hann ju komma innan igångsättning vilket jag tyckte var skönt.

Barn nr 2 vägde 3060 g så kanske är det så att jag får väldigt små barn iaf vid födseln :)
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2014-09-14 21:50:58 följande:

Usch, mår hormonellt skit igen nu efter att ha känt mig så harmonisk och glad de senaste veckorna. Är det nåt man lärt sig av alla ivfer och äd-hormonbehandlingar så är det att känna igen när hormonerna spökar och får en att må piss. Är mkt varmare och svettigare sen ett par dar. Känner mig deppig och ledsen utan anledning. Sen en natt med dålig sömn på det så känner jag mig absolut inte taggad för nån förlossning. Jäkligt glad att jag slapp den här sista månaden sist. Känns som att det kan bli segt. Bara totalt gråtfärdig just nu. Blä smile4.gif

Känner igen mig i det du skriver. Jag är ett känslomässigt vrak idag. Gråter hela tiden, inbillar mig att min sambo ska lämna mig och att jag ska bli ensam med tre barn. Måste vara hormoner som spökar jag fattar inte vad det annars beror på. Jag ringde honom precis och han fattar ingenting och frågar vad som flugit i mig :(

Vet inte hur jag ska kunna förklara för honom hur det känns.
  • Bell13

Har en fråga till er som gjort ivf eller blivit gravida spontant. Jag ska göra kub på tisdag och är nervös. Jag är 40 år gammal och undrar om det finns några här som gjort kub som vill dela med sig av resultatet samt sin ålder?

Jag var 28 och 32 år när jag fick mina döttrar och då var det inte aktuellt med kub för min del.

• Bell13
    johjen skrev 2014-09-18 16:53:55 följande:
    Hej Bell!

Vi gjorde Kub i april och trots att jag är 38 år fick jag 1 på 20 000. Blev helt chockad och var tvungen att dubbelkolla på bms dator själv! Bra kan ju vara att pratat igenom vad man gör med resultatet, vi hade bestämt oss för att gå vidare med fostervattensprov om resultatet hade varit dåligt.

Stort lycka till imorgon!

Kram
    Tack så mycket. Vi har bestämt att gå vidare med fvp om det blir hög risk. Vilket otroligt testsvar :)
  • Bell13
    glader skrev 2014-09-18 17:08:27 följande:
    Jag är också 40 år och vi hade också 1:20000 så det är fullt möjligt. Visst drar åldern ner en del men har man bra provsvar och värden i övrigt väger det ju upp.
    Lycka till, håller tummarna för dig! :)
    Tack för ditt svar :) hoppas på det bästa på tisdag.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015