Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
Känns bra att bocka av milstolpar på löpande band och nästa blir kub. Hur mår du? Kram
Villsågärna: jag minns att min dotter tog lite avstånd från mig i slutet av graviditeten. Magen var så stor och jag var trött och orkade ingenting. Hon blev väldigt pappig istället. När Elin hade fötts vände det och hon blev väldigt mammig istället och hon ville att vi skulle stoppa tillbaka bebisen i magen igen.
Jag ammade varannan timme dygnet runt och det tog väldigt mycket tid och hon blev väldigt svartsjuk.
Det är 4 år mellan mina tjejer så det gick ändå att prata med Amanda och förklara för henne att bebisar måste äta direkt när de är hungriga och de kan inte vänta och att hon var så stor och duktig tjej. Jag tyckte att det var rätt stor skillnad på att ha ett barn och att ha två st. Kommer ihåg att jag var orolig över att jag inte skulle kunna älska barn nr 2 lika mycket, men det kunde jag. Finns nog inget som kan vara starkare än kärleken till sina barn.
Min man vill dela lika på föräldraledigheten. Det vill inte jag. Men det vågar jag inte säga. Jag accepterar hans fritidsintresse. Men han umgås inte så mycket med sina barn nu som jag vill att han ska umgås med vårt barn sen.
Som exempel, han sätter sig för att titta på tv med dem, somnar.
Han sätter sig för att läsa med den äldsta, rättar henne när hon aldrig läst så bra som hon gör nu.
Barnen ber honom titta på en teckning de målat eller ett pussel de lagt, då SUCKAR han tungt när han reser sig från spelstolen.
Så, kommunikation där ja.... Men det har jag inte sagt till honom! ;) När vi bara får ett barn så får man ägna det mer tid och energi för att stimulera på samma sätt som syskon. Men så tycker ju inte han. Så om han är ensam med barnet så kommer där inte vara något skapande, klättrande, vara i skogen, åka till simhallen eller gå på öppna förskolan.
Så, jag känner att barnet kommer gå miste om saker. Men det kan jag inte säga...
Låter jobbigt det där med maten och stor bebis. Jag vet inte hur de räknar (vår var 9% över medel på tulet) ? Men en vän fick barn häromdagen och de hade satt henne som 3,8 kg. Men hon vägde vara 3,1..känns som att det ofta blir fel i uträkningarna..men såklart bra om det tas på allvar..
Usch, mår hormonellt skit igen nu efter att ha känt mig så harmonisk och glad de senaste veckorna. Är det nåt man lärt sig av alla ivfer och äd-hormonbehandlingar så är det att känna igen när hormonerna spökar och får en att må piss. Är mkt varmare och svettigare sen ett par dar. Känner mig deppig och ledsen utan anledning. Sen en natt med dålig sömn på det så känner jag mig absolut inte taggad för nån förlossning. Jäkligt glad att jag slapp den här sista månaden sist. Känns som att det kan bli segt. Bara totalt gråtfärdig just nu. Blä
Har en fråga till er som gjort ivf eller blivit gravida spontant. Jag ska göra kub på tisdag och är nervös. Jag är 40 år gammal och undrar om det finns några här som gjort kub som vill dela med sig av resultatet samt sin ålder?
Jag var 28 och 32 år när jag fick mina döttrar och då var det inte aktuellt med kub för min del.