• Irma01

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jenkis skrev 2014-08-18 18:58:34 följande:
    Förstår att det går långsamt nu. Men du är ju sååå nära!

Hoppas kursen är bra!

Vår föräldrautbildning börjar nästa vecka och är fyra gånger. Sen kommer vi gå en privat profylaxkurs i september via nätet (ordnas inget sånt här). Efter det är man nog rätt mogen för att skriva förlossningsbrev.

Skall packa väskan senast i v. 36. Förmodligen blir det tidigare. Slutar jobba om 14 dagar och har tid att pyssla med sånt då.

Kommer att vara helt färdighandlad om 14 dagar skulle jag tro. Har bara apoteksgrejorna kvar nu och ev. badstöd och något att hänga på vagnen för bebis att titta på (inte nödvändigt nu, men kul att köpa förstås...)

Undrar om det finns något badstöd som passar Ikeas balja? Någon som vet? Ikea har inget eget.
    Ja, jag vet....det är väl just för att det är så nära som det känns så segt!

Kursen var bra, första delen handlade mer om själva förlossningen och nästa vecka blir det mer om första tiden med en nyfödd, ska bli intressant. En trevlig, engagerad och duktig BM som höll i den, med lite humor också, så det känns både avslappnat och väldigt informativt.

Att packa väskan tar egentligen inte så långt tid, jag lägger lite nya grejer när jag kommer på "det där är väl bra att ha"...

Apropå Ikea badbalja, jag vet inte, det är just för att den inte har någon stöd som jag valde att inte köpa den där, tänkte mer på att det blir skönare för ryggen också med en stöd, men om du tittar på måttet på din balja borde ju en del stöd passa för den också.
    villsågärna38 skrev 2014-08-19 10:21:43 följande:
    Ja det var jätteskönt. Kände mig först lite fånig men läkaren jag träffade sa att ET var jätteviktigt att ta sån här oro på allvar. Valde att svara på en enkät också som deltagare i en forskningsstudie. Känns bra att de forskar på det här området. Har du lika ont av foglossningen idag? Kram

Fånig ska du verkligen inte känna dig! Skönt att de tar dig på allvar och att du blev så bra bemött. Och vad bra att de har börjat forska i detta område också, verkligen. 

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2014-08-19 20:47:11 följande:
    Nä det tar inte lång tid alls men är skönt att slippa göra det 04.30 på morgonen så bra att ha det gjort i tid Glöm inte kameran bara, det höll vi på att göra sist, men då var det ju iofs 04.30 på morgonen!!! Några förvärkar ännu? Känningar? Förstår att det måste vara segt in i det sista. Har din bebis fixerat sig ännu? Kram
    Inga förverkar alls ännu, ska till BM idag så får vi se om bebisen har fixerat sig nu eller fortfarande inte.

Vad skönt att allt såg fint ut på din TUL! 

Apropå ändringar i rörelsemönstret så märker jag det tydligt nu också. Det finns inte så mycket plats i magen nu! Så vissa dagar är det mycket liv och vissa dagar är det väldigt lugnt. Jag har också funderat på att åka in, men än så länge har jag lyckats känns rörelser med de vanliga tips. men visst, man blir väldigt nervös när man inte känner lillan...

Kram på er och ha en bra dag tjejer.
  • Irma01
    Jenkis skrev 2014-08-20 14:13:53 följande:
    Kul att du orkar med det och är så positiv trots att det tar på krafterna såklart.

Själv höll jag på att strypa min kompis igår. Att en 2,5-åring går bärsärk är väl en sak, men som förälder får man väl var med och styra upp! Hon är så jäkla flat och kan aldrig säga till på skarpen eller vara konsekvent...

En helt ny sångbok höll på att gå helt i bitar. Hon släppte in dottern i vårt bebisrum med kladdiga händer och mat i munnen, så både tyg och säng blev smutsig. Dessutom tillät hon henne att riva ut allt ur bebisens garderob. Det känns så respektlöst!

Nej, inga ungar kommer över tröskeln här förrän jag har fött och fått ordning på vardagen. Så om ett år är de välkomna igen när jag har en egen huligan

Var i valet och kvalet om jag skulle be om barnfria besök när vi kommer hem från BB och nu är jag övertygad... Fasen vad stressad jag blir av ungar som far runt på det sättet

Dessutom funderar jag på att inte ta emot hembesök alls. Tänker nog åka till min mamma. Hon får fixa med allt praktiskt och den släkt som vill får komma och vi åker när vi tröttnat på folk. Sen gör vi likadant på sambons sida. Hans mamma får rodda. 
    Förstår dig!! Jag skulle faktiskt ha blivit riktigt arg....jag kan inte heller med den typ av föräldrar, lite respekt kan man ju visa hemma hos andra människor. 
    Längtar1985 skrev 2014-08-20 14:41:29 följande:
    Det går inte att ändra språk till engelska på hemsidan? Hur förstod ni vad dom skrev?
    De svarar jättesnabbt på engelska när du mailar dem. Jag pratar i och för sig holländska (min mamma är därifrån), men jag kommunicerade på engelska med dem och det var inget problem alls. Jag kan verkligen varmt rekommendera dem.
    Bengalen skrev 2014-08-20 15:19:55 följande:

Sillavi: Vi har inte heller varken börjat planer eller köpa något till den lille ännu. Det enda vi har är ett 3-pack babystrumpor som vi har fått från en vän. Kanske lite väl lite att komma med till BB mitt i vintern.

Trots att vi har gjort RUL och allt såg bra ut känner jag mig inte redo för några inköp ännu. Jag vågar helt enkelt inte.

Förresten, en kompis sa att Bugaboos vagnar inte var lämpliga om man är lång. Jag är 1,77 så jag funderar på om vi borde sikta in oss på någon annan fabrikant.

Låter märkligt då Bugaboo är holländsk och holländare är längre än genomsnittet...Säker att ni inte glömde att justera den bara? Min man är 1,87 och det funkade fint för honom.

Pluttemor, kul att höra från dig, välkommen tillbaka!

Själv var jag hos BM idag, och hjärtat slog med 135 slag per minut, lillan hade dock inte kommit ner mycket men BM kände en sammandragning (som jag inte ens märkte haha!). Eftersom hon tyckte att SF måttet var densamma som sist ska hon skicka mig på en till TUL men förmodligen är det bara för att det var en kollega till henne som gjorde det sist och det kan skilja sig mellan BM...så inget att oroa sig för.
    Sedan sa hon att de tar inte minsta risken med ÄD, och därför kommer de inte heller att låta mig gå längre än 41+0, och det känns faktiskt rätt skönt!

Efteråt var jag en sväng på jobbet och det var så trevligt att umgås lite med kollegorna.

Ska till BM igen nästa onsdag, nu är det veckokontroll som gäller. Känns också bra. Har skickat min födelseplan till henne, hon skulle skicka den vidare till BB Stockholm, så nu känns det som det mesta är förberett som det ska.

Får väl blunda igen så vi inte får veta vad det är nu när det är så nära.

Kram!
  • Irma01

Hej Tjejer!

Krya på er alla ni som är förkylda, hoppas det går över fort.

Johjen, jag håller helt med Jenkis och Villsågärna, ta hand om dig och bebisen, resten är faktiskt inte ditt ansvar men din chefs, även om man alltid vill lämna på bästa sätt så ska det absolut inte gå över din & bebisens hälsa!!

När det gäller smärtlindring kan jag absolut tänka mig en epidural...Det beror helt på hur lång och jobbig latentfasen blir, hur trött jag känner mig, om jag får rätt teknik att fungera med lustgasen osv...
    Jag är inte så rädd för den eftersom jag fick ryggmärgsspruta 6 ggr under min cellgiftsbehandling, och har aldrig haft några problem med läcka av ryggmärgsvätska eller huvudvärk, dessutom är den enda nålstick man känner bedövningen och den är inte heller så farligt tycker jag. Vet att det kan hända att man får huvudvärk om det skulle läcka, men känner att jag inte kan tillräckligt för att bara säga nej rakt av. Vi får se helt enkelt. Är öppen för det mesta, som sagt beror helt på hur det artar sig och hur jag känner mig. Vore toppen att inte behöva någonting alls, men samtidigt ser jag inte riktigt varför jag skulle lida i onödan om det nu finns smärtlindring att få!

Vecka 39 nu och jag kan bara säga att jag inte skulle ha minsta emot att få träffa bebisen nu!!! Det känns mest tungt just nu, jag längtar verkligen efter måndag kväll då begravningen äntligen är bakom oss och vi kanske kan fokusera på det som komma skall. Känner mig mest som en gnällkärring just nu...

Ska tydligen på en ny TUL på tisdag, för att de ville kontrollera måttet och se läget också samtidigt. Så det blir en fullspäckad vecka med resor in till stan måndag, tisdag och onsdag! 

Nåväl, spjälsängen är på plats, madrass och babynest inköpta, barnvagnen monterad, isofix monterat i bilen, byrån på plats, skötbordet med, så det känns som om vi har koll på det viktigaste just nu. Behöver inhandla lite filtar, blöjor osv (förresten är det någon som har beställt grejer från lekmer.se tänkte på deras blöjpaketer som känns bra mycket billigare än att handla på Ica...Nöjda?)

Ha en härlig lördag kväll!

• Irma01

Men stackare som är så förkylda, låter väldigt jobbigt, hoppas verkligen nässpray hjälper...Det är ju redan inte lätt att sova så med en förkylning därutöver....Vila så gott ni kan och krya på er!

När det gäller Bugaboo så är det precis som Villsågärna skriver en stor pris skillnad på att köpa det i Holland eller i Sverige. Vi hade fått en begagnad Buffalo för priset av den nya i Holland. Jag har inga problem med begagnade vagnar, men om jag kan få en ny för samma pris, med den nya suffletten (som är hur bra som helst) och välja färg själv, då tycker jag absolut att det är värt det!

Information är inte så detaljerad på Babyplus.nl men om ni mailar dem så svarar de väldigt snabbt, och vi har varit supernöjda med allt från första mailet till att vagnen kom till oss. Vi sparade ungefär 4000 SEK jämfört med att köpa vagnen i Sverige. Sedan är det bara att registrera den, så gäller samma garanti. Så det är ingen skillnad.

villsågärna38 skrev 2014-08-24 07:07:57 följande:
    Vi hoppas att bebben kommer på tisdag då Låter segt samtidigt som jag förstår om ni vill gå på begravningen i lugn och ro först. Har aldrig beställt blöjor på nätet men testa vet ja. Vi prövade lite olika i början men tycker att Libero och Pamorrs är bäst. Varvade lite i början men sen ett år kör vi Libero byxblöjor (passar bäst på dottern som är lång och smal) på dan och Pampers vanliga på natten (de har bäst sugförmåga). Köper på Coop Forum som också har bra priser. Kram
    Tack vännen, har dock en känsla att den inte kommer tidigt....I natt var det världens gymnastik i magen, jag började undra om något var på gång! Men nej...

Hittade en startpaket med 240 pampers blöjor + 94 våtservetter för 540 SEK minus en rabatt på 150 SEK på lekmer.se, funderar på att beställa då jag dessutom tänkte beställa en sovpåse och två filtar....Fri frakt för order över 1000 SEK, så lika bra att beställa allt på en gång. Jag menar blöjor är väl inte den roligast kostnad av alla!!

Ha en skön söndag tjejer!
  • Irma01

Lelle 75,

Om något händer med vagnen så kontaktar man Babyplus.nl först har jag för mig. Beroende på vad det är för fel så skickar de väl denna delar till en. Oavsett tycker jag inte att krånglet är värt att betala 4000 extra...som sagt du har samma garanti.

Jag vet inte om adapter är samma för Donkey och Buffalo. Fråga i mailet, de är väldigt bra på att svara!

Kram!

• Irma01
    Jenkis skrev 2014-08-25 06:04:19 följande:
    Förstår att det är hur segt som helst att vänta för dig. Alla sammandragningar analyseras förstås Efter tisdag kommer det kanske igång? Just nu har du ju annat på agendan och det känner nog kroppen av.

Bra pris på startpaketet. Skall kolla in där.
    Det hoppas jag! Har också en del sammandragningar nu, så vi får se. Ska bli intressant att få göra en till TUL i morgon, så kan vi få lite mer info om hur det ligger till...
    villsågärna38 skrev 2014-08-25 08:28:09 följande:

Lelle och Jenkis - jag kikar gärna in här sen när bebben kommit Tycker det vore trevligt om vi alla gör det alt så skapar vi en bebistråd som vi går vidare till sen. Om allt flyter på så bra som med dottern så har jag tid att kika in på mobilen då jag sitter och ammar Dottern kommer ju att gå på dagis 6 tim per dag också när de första två veckorna är över och maken börjar jobba igen så tror att jag kommer att ha en väldigt behaglig tillvaro bara vi slipper kolik även denna gång. Såå härligt att det närmar sig, längtar så efter lillan nu!!! Kram

Jag kikar också gärna in här när Bebisen har kommit! Är så glad över denna tråd, det är så skönt att kunna ventilera alla tankar med er. Ett enormt stöd är det verkligen {#emotions_dlg.flower}.

Vet faktiskt inte hur jag hade klarat av alla behandlingar, missöde, negativa besked utan er Hjärta.

Nu ska vi försöka se till att denna dag blir ett fint avsked till en underbar människa. 

Kram!
  • Irma01

Sillavi, jag köpte från Babyplus.nl och det har varit väldigt smidigt.
    Valde Khaki då vi vet inte vad vi väntar...och för att vi gillade färgen!

• Irma01

Bell 13, grattis!!

Johjen, tack. Det blev en fin minnesstund och ett vackert avsked.
    Är glad att dagen är över och att det gick så pass bra som det gick.
    Nu ska det bli spännande att gå på TUL i morgon och se hur bebisen ligger...

Kram!

• Irma01

Hej!

Tack för alla tummar. Tillbaka från TUL, allt såg fint ut, och planerad vikt på BF är 3,5 kg...den rör sig som den ska och alla mått var OK. Skönt!

Johjen, bra att du kollar upp, håller med Villsågärna, det låter som förvärkar, men bra att kontrollera allt!

Kram på er.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015