• tusa

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jenkis skrev 2014-03-28 10:00:05 följande:
    Jo, det brukar ju vara så. Mer sex föder mer sex. Sen har jag aldrig varit så intresserad av sex med min sambo. SkämsHan kan inte skicka ut de signaler som jag går igång på helt enkelt. Ja, det låter sjukt att det är så och har varit så i sju år. Antingen kan man se det som att livet är för kort utan bra sex eller så ser man det så att livet är för kort för att ha ett destruktivt förhållande (med toppensex) där man inte kan bygga familj o.s.v.

Hittills i mitt liv har det varit det ena eller det andra och jag har gjort slut när jag tyckt det blivit för tråkigt, ospännande och osexigt. När jag efter 30 fortfarande inte hade hittat en man som både var spännande och kunde tänka sig ha familj (eller jag kunde tänka mig ha familj med vederbörande) gav jag upp och tog en bra man för familj och barn. Min man är både snygg, trevlig, renlig och trygg. Men han har inte det jag går igång på helt enkelt. Har nog med personligheten att göra.
    FörvånadSkäms Vet du, precis så känner jag med!?

Jag har verkligen haft fysiska och passionerade förhållanden, men då har inte resten av livet funkat så bra som jag behöver och nu är det lite tvärtom...Jag är så trygg, balanserad och lycklig i alla aspekter av vårt liv, som jag aldrig känt med någon förut, men då är faktiskt inte sexet på topp... Det är liiite synd, men vi har inte ett dåligt sexliv som så, bara det att jag haft bättre ObestämdTungan ute och jag lever med lätthet och gärna så här, jämfört med alternativet och dessutom så blir det bättre, sakta... Han har bara inte detaljsinnet och fingertoppskänslan jag skulle önska, men det är ju han så som han är och å andra sidan så är han en effektiv, hårdför och teknisk man och det uppskattar jag i övriga livet! Man kan sällan få hela paketet liksom, men jag har valt och prioriterat rätt och jag älskar, respekterar och litar på honom med hela mitt hjärta Hjärta Inte kan man väl begära mer liksom?!
  • tusa
    Mandelmumsa skrev 2014-03-28 16:57:04 följande:
    Hej alla! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har efter en lång historia med IVF-försök äntligen fått se ett hjärta slå för första gången igår i v. 6+6. Dock fanns det ett observandum. Embryot var väldigt litet. Det var 4 mm fast det borde varit 1 cm, vilket betydde att det storleksmässigt verkade vara en vecka yngre än det är. Är det någon som har fakta, egna erfarenheter eller har hört talas om eller läst om något sådant och kan berätta hur det gick i de fallen? Berätta gärna även om det inte slutade väl. Barnmorskan ville inte ge några som helst hintar om vartåt det oftast bär när det ser ut såhär, och väntan och ovissheten är ju så jobbig i denna process. Vi fick en ny tid 7/4 för att se hur det har utvecklats. Tacksam för allt ni kan dela med er av!
    Önskar jag hade något svar för faktiskt så är det preeciis vad som hände oss för 2v sedan!?

Gynekologen bedömde stleken motsvarande v5 eller tidig v6, men i själva verket så var jag i v.8... FörvånadHan kunde inte heller svara på om det låg inom marginalerna, eller om det var ett oros moment?! Han sa först att det ju är maskinens bedömning, men den är programmerad efter ett medelvärde baserat på "naturliga" graviditeter och då vet man ju sällan säkert, vilket vi med ivf ju gör..Jag vägrade tro att vetenskapen fortfarande inte visste exakt hur stort ett embryo bör vara i vilken vecka?? Vi började nästan bråka om det faktiskt för jag blev ju så frustrerad, men det var inte hans jobb sa han bara och hänvisade mig till kliniken som jag mailade samma dag, men ingen har ännu återkommit med något besked...de har inte fått resultaten skickade från gyn ännu säger de...så jag skulle också vilja veta! Obestämd
  • tusa
    Mandelmumsa skrev 2014-03-29 06:53:48 följande:
    Tusa, jag tänkte och kände precis som du, det verkar ju helskumt att de inte VET hur stort embryot ska vara i den veckan!! Men min läkare kunde inte ge något vettigt svar alls. Jag känner att hon oroade oss kanske helt i onödan! Har du fått göra något mer ultraljud för att jämföra storleken vid de två tillfällena?
    Mandelmumsa skrev 2014-03-29 06:59:45 följande:
    Hoppfulla Fia, tack! Jag försöker göra just det du föreslår! Men nog blev man ordentligt uppskrämd!! Jag ringde kliniken igen igår morse och då sa den sköterskan att hon inte tycker att vi ska dra några växlar alls av storleken och att det är väldigt svårt att se och mäta så tidigt. Hon tyckte det var bra att det fanns hjärtaktivitet. Vi får se hur det ser ut nästa gång istället.
    Nä, precis?? Tänk att ivf har ju funnits i gaanska många år vid det här laget och ändå har man inte kunnat räkna ut någon form av säkra marginaler?? Ja, jag blev jätte orolig och förvirrad och det hjälpte ju inte att hon kom fram till att BF skulle vara kring 14/11 när jag ju VET att det är 29/10, alltså stämde ju hemmes uträkning med den uppmätta storleken= 2v yngre embryo än vad vi ju med all säkerhet vet att det är?!

Nej, kliniken återkommer ju inte med något uttalande av VUL-resultatet, då de inte fått dem skickade, så har inte fått något uppföljnings VUL heller ännu Obestämd

Väljer att tro att allt är ok. Man såg ett hjärta slå och det låg inne i livmodern, det var ju det viktigaste..

• tusa
    Jenkis skrev 2014-03-29 07:45:09 följande:

Skönt att det finns fler! Inget man pratar med väninnorna om direkt, men här är man ju mer anonym... Jag kan bara hålla med ditt inlägg. Vi har det bra tillsammans och jag kan tänka mig åldras med honom. Fast en älskare kanske inte skulle sitta i vägen ibland Men man gör sina val och jag står för mitt och har respekt nog för att bara tänka tanken då och då.
    Hjärta Nej, inget jag någonsin uttryckt till någon förut! Verkar vara tabu när andra mindre starka områden i ett förhållande är helt acceptabla? Lite konstigt, men kanske symptom på vårt sexfixerade samhälle? Jo, jag har tänkt tanken på en älskare, men det är nog inget jag någonsin kommer omsätta i praktiken ändå. Jag respekterar honom och oss för mycket för att äventyra hela vårt gemensamma liv med ett sånt svek...Obestämd Dessutom så var jag konstant otrogen förra gången vi var tillsammans, så han har redan tagit en stor del av det från mig och jag har inga frikort längre.. Tycker också det verkar som att med tiden så anpassar mitt system sig efter hans...? Så i denna takten så har vi nog det fantastiskt i sängen om 20 år och det vore ju perfekt timing, för då är väl alla barnen utflugna?? FlörtTungan ute Den som väntar på nåt gott...

De dagar jag är sugen nu är jag så kåt att jag tänder på vad som helst ändå, ha, ha!! Tungan ute
  • tusa
    Thesse86 skrev 2014-03-29 08:03:33 följande:
    Haha va roligt! Jag bor på Porsön och skulle egentligen gått på Porsö VC men när jag just flyttat hit fick jag ett jätte dåligt bemötande på den VC så då gick jag tillbaka till Björkskatans VC där jag trivdes. Jaha finns det en Luleå-tråd? Vart hittar jag den? spännande med en Luleå-grupp som träffas, det gör jag gärna. Är det många som träffas, eller du kanske inte vet? :) Vilken vecka var det du var i? Visst var du ca en-två veckor före mig?

Va roligt att vi är så pass nära både i område och graviditet :)
    Åh, nej är de fortfarande såna på Posön? Rynkar på näsan Har liksom inte haft med MVC att göra alls de senaste ca 12 åren, så trodde nog vettigare människor kommit in.. På själva VC, i receptionen iaf kan de vara kärva med...

Var på P-ön bor du? Vi bodde på Assistentv -00-05 och sedan Professorsv. -05-11.

Så lustigt att vi bor ca 15min prommenad från varann? Cool Nu bor vi typ bredvid Byagården i Björsbyn. Det är gamla handelsboden/postkontoret/telefonväxeln i byn. 2 vånings hus, flagnat vitt..

Det är nästan ingen kvar i FLtråden de har alla flyttat in på FB, men de verkar vara flera st och det är alla som har BF under 2014, så några ska ha väldigt snart. De heter BF Luleå 2014 på FB, tror jag, men jag är ju inte där förrän om ca 3v. 

Så kul!! Då kommer vi ju ses framöver Thesse!! Cool{#emotions_dlg.flower}
  • tusa

...hmm, nu började jag också fundera på Björx ist.. Min son går ju skolan där, men kanske liiite långt att traska iväg i vinter när det är kallt och kanske oplogat? Blir nog 4-5km enkel väg och på sommaren hade det ju varit helt ok... Men gör så att jag kollar in P-ön först Cool

• tusa
    Pluttemor skrev 2014-03-29 08:32:58 följande:
    Mandelmumsa, när jag var gravid med sonen då såg man inte ens hjärtaktivitet i vecka 6. Man såg bara en skugga och läkaren sa direkt till mig utan att göra några funderingar att det e början på missfall och erbjöd tablett som skulle driva ut allt.

2 dagar senare gjorde man ett VUL. Och då såg man ett pyre på 5 mm med tickande hjärta. Hjärtat hade troligtvis börjat ticka försent och embryot låg lite efter i tiden storleksmässigt men det var vanligt vid ivf det med förklarade den andra vettiga doktorn. Det där lilla pyret ligger i sover nu och är snart 4 år han föddes iofs ganska liten och föddes 4 veckor för tidigt. Hans storlek var för ett barn i vecka 32-33 men var ändå en frisk o glad kille som växte ikapp sina kamrater redan innan han fyllde 9 månader

Haka inte upp dig på storleken, jag vet att det e lättare sagt en gjort. Men jag tror att det e väldigt vanligt att sånt händer och har som sagt hänt mig. Och när jag själv var på mitt VUL nu med nya bönan som jag bär på nu fick hon tre olika datum på tre olika mätningar. Hon fick först 6+9, sen 7+0 sen 7+1. Och det var svårt att mäta. Och min läkare sa att det inte finns några givna centimeter för hur stort ett embryo "bör" vara men att man har vissa riktlinjer. önskar dig lycka till på nästa VUL och hoppas att pyret växt till sig
    Tack Pluttemor!! Skönt att höra Solig
  • tusa
    MrsCecilia skrev 2014-03-29 08:24:52 följande:
    Ett lyckat RUL i förrgår och en fantastisk tvillingutbildning så känns livet lite lättare. Om det inte vore för den förskräckliga astman som kom från ingenstans i förra veckan. Jag hosta, väser piper och tycker inga medciner hjälper.

Jag blir tokig.Rynkar på näsan

Är det nån mer som har astma? (jag har inte haft det på 10 år så var den kom i från är oklart)
    Grattis {#emotions_dlg.flower} Vill också se Liten igen... Ska fixa UL, men väntar på klinikens samtal ang. VULet..
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015