• Starshaped

IVF under 2014

Ny här på sidan, och i IVF världen : )... Och är därför lite lost på alla era förkortningar! Någon som kan ge mig en snabbkurs? Vi ska på sk "nybesök" på Huddinge i slutet på mars för "bedömning" för IVF. Är överviktig (BMI 31) och har PCO, sambon har de inte hittat nåt fel på. Vi är 35 och 33 år. Någon här som är ungefär där vi är? Dvs rookies :)

• Starshaped
    Maria678 skrev 2014-03-18 18:14:07 följande:
    Haha precis vad jag satt och tänkte, är också lite rookie och försöker läsa och förstå så mycket det bara går! Vi var på vårt första möte för IVF idag faktiskt. De sa inte så mycket, kollade att allt var okej, gjorde ett VUL som jag nu vet är ett vaginalt ultraljud. Fick en genomgång av hur nässpray och sprutor ska tas och skickades hem för att sätta igång i maj istället. Är också överviktig och måste ner till BMI 32 så det är ca 8 kg tills jag når det målet. Har endometrios men en massa ägg trots hög ålder så det är ju nåt bra i eländet. Hoppas att det går bra för er när det blir er tur!

Haha! Går bra detta! Jag kan inte ens svara på meddelande :) Vad kul att ni är igång och att första besöket är klart! Ok, måste du gå ner i vikt innan du får börja? Eller varför måste ni vänta till maj? Styrkekramar!
  • Starshaped
    trina skrev 2014-03-18 18:15:46 följande:
    Jag har också pco men har väldigt känsliga äggstockar. Blir väldigt lätt stimulerad och har gått på 62,5IE och har redan fem ägg pågång. Så på måndag blir det antagligen äggplock. Första IVF försöket, nervös till tusen!
    Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös

*Hållertummarochtår* Spännande! Vet inte vad 62,5IE är för något men antar det har något med äggstimulering att göra? :) Vart bor ni?
  • Starshaped
    linnea83 skrev 2014-03-19 08:10:32 följande:
    Allt såg bra ut igår :).Verkar bara som biverkningen kramper i magen blivit lite värre på mig.Hon mätte 5 st på vänster äggstock i storleken 10-15 mm.Fanns på höger också men dom va mindre så dom mätte hon inte.Förra försöket mätte hon 3 tror jag det va,dom va mer varierande i storlek då..Då fick vi ut 6 ägg så jag har höga förhoppningar om fler ägg denna gång.Fick inte spruta mer än 8 dagar sist och nu blir det fler.Så hoppas att äggen blir av bättre kvalité när dom får växa lite långsammare :).Hade 125 gonal-f sist och nu menopur 187,5.Skulle fortsätta med samma dos och hon trodde plock på måndag.Har ett ultraljud till på fredag och hon lät tiden vara kvar eftersom jag har så ont i magen :).Så bara att ta det lugnt :). Någon frågade om förkortningar; ET = embryotransfer FET = frozen embryo transfer Vul = vaginalt ultraljud (används ej av läkare dock utan bara här på FL :)..Läkare säger bara ultraljud) ÄP = Äggplock ÅF = Återföring av embryo TD = testdag www.nattstad.se/drommenomettbarn

Tack! :)
  • Starshaped

Ni som har PCO och väldigt oregelbunden mens, hur har era förberedelser inför IVF gått? Gissar man startar förbehandlingen på en viss dag i menscykeln?

• Starshaped
    Moolie skrev 2014-03-23 17:18:33 följande:
    Missfall... 9+3. Gjorde fruktansvärt ont. Satt och skrek på toaletten... Nya tag efter semestern! Lycka till och kram på er alla!!

*Styrkekramar!*
  • Starshaped
    BinniBoo skrev 2014-03-23 17:40:58 följande:
    Hej Det börjar närma sig mitt första IVF. Nån utredning behövde jag inte då jag inte har några äggledare pga en kraftig inflammation efter en kopparspiral så var tvungen att operera bort bägge två när jag var 20 år. Så det har varit väldigt jobbigt och är fortfarande då sjukhuset som tog ut spiralen inte kollade varför jag hade ont av den. Det hade enligt utredning räckt med ett test så hade dom sett att jag hade en inflammation och gett mig antibiotika så skulle allt vara bra sen. Men så blev det tyvärr inte så nu kan jag bara bli gravid genom ivf. Vi började resan i början av september 2013 då vi kontaktade gyn för remiss. Fick komma dit i slutet av september men fick då bara träffa en barnmorska som tog prover på mig. Skulle sen få en tid till en läkare och dit fick vi inte komma förrän i början av november. Det läkarbesöket tog bara 5 minuter inklusive gynundersökning då det inte finns något att utreda då det är klart varför jag inte kan bli gravid. I början av december hade jag fortfarande inte fått nån bekräftelse från Sahlgrenska att de fått min remiss så jag ringde dit och de hade inte fått den så fick ringa gynmottgningen jag varit på och då hade läkaren precis skickat den!! Jag vart ganska så förbannad att det ska ta en läkare en månad att skriva en remiss när vi var klara på 5 minuter kunde han ju skrivit remissen under de resterande 25 minuterna vi hade tid, eller i alla fall samma vecka kan man ju tycka! Så där förlorade vi en månads väntetid på ingenting.. surt. Var på nybesök på Sahlgrenska nu i tisdags. Både läkaren och praktkanten var helt fascinerade och diskuterade mina ägg länge under ultraljudet. Och jag låg där och fattade ingenting men till slut så släppte dom läkartermer och förklarade på vanlig svenska :) Jag hade tydligen riktigt bra äggproduktion. Högt över det normala. Det kanske förklarar varför jag har såna kraftiga känningar i äggstockarna och brösten några dagar per månad. Så det bestämdes att jag ska köra den korta programmet med låg dos så jag slipper nässprayen i alla fall. Ska dra igång med sprutorna när mensen i maj kommer, runt den 21:a. Känns som en evighet tills dess dock :/
    (¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)

Spännande! Vi ska på nybesök nästa måndag.. Är nervös som tusan! :)
  • Starshaped
    Moolie skrev 2014-03-23 20:14:46 följande:
    Jag behöver allt jag kan få! Såg att mina hjärtan inte syns?? De två senaste citaten skulle jag svar med ett varsitt hjärta!!

Jodå hjärtana syns!
Svar på tråden IVF under 2014