• Anonym (1)

Alkoholism är inte en sjukdom.

Mottråd till Alkoholism ÄR en sjukdom. www.familjeliv.se/Forum-4-120/m27121450-13.html

"Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom."

Jag är trött på att människor sitter och säger att missbruk är en sjukdom, det är en bieffekt av ett annat problem. Varje gång när man ser olika tv-program eller läser om olika berättelser så har de smärtsamma minnen från tiden innan de började missbruka som de aldrig har bearbetat.

En jämförelse: Om ett hus har fått problem med mögel så fokuserar man inte bara på själva möglet och försöker få bort det, utan man letar efter orsaken till varför det har uppstått. Om man bara tar bort möglet utan att försöka hitta grundorsaken så kommer möglet troligtvis tillbaka.

Därför anser jag inte att missbruk är en sjukdom, utan en bieffekt av ett grundproblem som t.ex depression, trauma etc.

• Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.
  • frappa
    Queenie70 skrev 2014-02-01 18:31:57 följande:

Det där håller inte. Även du skulle kunna utveckla sjukdomen alkoholism om du tvangs dricka en viss mängd alkohol under en viss tid. Anledningen till att man utvecklar sjukdomen kan se olika ut och "val" kan vara en av faktorerna. Men förloppet är betydligt mer komplicerat än så. Enkla förklaringar är för enkla människor.

Det är ju inte en sjukdom.

och om jag tvingas in i alkoholism , genom någon tvingar mig dricka alkohol.

Visar ju bara än mer tydligt att det inte är en sjukdom.

För istället för egna val, så har någon tagit beslutet att göra mig till alkoholist genom tvång.

Enkla förklaraingar behöver inte vara den felaktiga(läs:occam's razor).

• Queenie70
    Rosa Fluff skrev 2014-02-01 18:38:38 följande:
    Benägenheten är inte genetisk. Det är som sagt en missuppfattning. Hur kroppen hanterar sprit är genetisk. Men det betyder inte att du har lättare att bli alkoholist. Däremot spelar miljön stor roll. Därför ser man en stor koppling till missbruksproblematik i en släkt.

Fast man har ju kunnat bevisa att en del personers belöningscenter är betydligt känsligare för stimuli och att denna känslighet också återfinns hos familjemedlemmar, således är det en egenskap som gör att man också är sårbarare för beroendeproblematik. Denna biologiska skillnad i hjärnans funktion som man sett hos familjemedlemmar tolkar jag som att det är en genetisk benägenhet.
  • Queenie70
    frappa skrev 2014-02-01 18:45:55 följande:
    Det är ju inte en sjukdom.och om jag tvingas in i alkoholism , genom någon tvingar mig dricka alkohol.Visar ju bara än mer tydligt att det inte är en sjukdom.För istället för egna val, så har någon tagit beslutet att göra mig till alkoholist genom tvång.

Enkla förklaraingar behöver inte vara den felaktiga(läs:occam's razor).

Fast sjukdomen och beroendet kommer du ju att drabbas av och få leva med även om den påtvingats dig.
  • Anonym (håller med)

jag håller med Ts, det är ett symptom på nått annat som är galet .. andra får säga vad det vill.
    '

• Anonym (så)

Då är inte fetma en sjukdom. (Bara för de fåtal som har ämnesomsättningsrubbning) De har ätit sig tjocka. Eget val

• frappa
    Queenie70 skrev 2014-02-01 18:52:25 följande:

Fast sjukdomen och beroendet kommer du ju att drabbas av och få leva med även om den påtvingats dig.

Lite osäker på vad du nu menar.

Om du läst vad jag skrivit, så ska man se och behandla alkoholism som en sjukdom när man väl är alkoholist.

Men det gör fortfarande inte alkoholism till en sjukdom.

• frappa
    Anonym (så) skrev 2014-02-01 18:57:10 följande:
    Då är inte fetma en sjukdom. (Bara för de fåtal som har ämnesomsättningsrubbning) De har ätit sig tjocka. Eget val

Samma sak med fetma, det är egna val som gör dig fet.

Men när du är väl fet, så ska det ses och behandlas som en sjkdom.

Och har du omsättningsproblem, så får väl detta anses som en sjukdom med symtom = fetma.

• Cogito ergo sum
    frappa skrev 2014-02-01 18:58:21 följande:

Samma sak med fetma, det är egna val som gör dig fet.

Men när du är väl fet, så ska det ses och behandlas som en sjkdom.

Och har du omsättningsproblem, så får väl detta anses som en sjukdom med symtom = fetma.

Så är det ju.
  • Heffalompen

Synes det er riktig å kalle det sykdom. Selv om det ikke er en sykdom på samme sett som canser.

Selv om alkoholist ikke er en sykdom som canser, så blir en jo syk av og være alkoholiker. En alkoholiker er i alle fall ikke frisk! Alkoholikere er ofte veldig syke! Da blir det riktig å kalle alkoholikere for syke og alkoholisme for sykdom, tycker jeg.

• Queenie70
    frappa skrev 2014-02-01 18:57:18 följande:
    Lite osäker på vad du nu menar.Om du läst vad jag skrivit, så ska man se och behandla alkoholism som en sjukdom när man väl är alkoholist.Men det gör fortfarande inte alkoholism till en sjukdom.

Oavsett vad man tycker om sjukdomsbegreppet (som idag är ett faktum) varför är det så viktigt för dig att det inte ska kategoriseras som just sjukdom? Hur går resonemanget?
Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.