Inlägg från: Anonym (håller med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (håller med)

Alkoholism är inte en sjukdom.

jag håller med Ts, det är ett symptom på nått annat som är galet .. andra får säga vad det vill.
    '

• Anonym (håller med)
    Rosa Fluff skrev 2014-02-01 19:37:50 följande:
    Du har helt rätt men jag tror vi tolkar det olika. Jag skriver nog lite luddigt.. Vi är sårbarare just för att hjärnan kan ärva sin känslighet. Men det betyder inte att om jag hanterar mitt alkoholintag rätt att jag löper större risk för att bli alkoholist. Det är när jag börjar använda alkoholen fel som min hjärna spelar in. Det blir ett personligt ansvar. 
    Nej det där med att börja använda alkoholen "fel" stämmer inte. En del blir fast av "sin" alkohol på en gång, vid första fyllan, för att dem känner en slag lugn som inget annat har kunna hjälpa lika bra. Dem har ett kaos innombord som bara kan dövas med alkohol, de har hitttt ett sätt för att få slippa känna kaoset/ångest

Ta till exempel Jonas Inde som beättar om sin alkoholism. Han berättar att ha har haft ett kaos i sig och när han träffade på fru alkohol så öppnade sig en annan värld där han kunde slippa detat obehag inom sig. Han och alkhoholen passade som hand i handske för varann.

Och återigen, så ligger det något bakom, som gör att alkoholen passar just honom och som då utvecklar/blir alkoholist.

• Anonym (håller med)
    Lisen P skrev 2014-02-02 11:15:28 följande:
    Jag dricker mest vin på vardagarna och tar bara groggen på helgen.
    ja omväxling förnöjer och förhöjer tillvaron.
Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.