• Anonym (1)

Alkoholism är inte en sjukdom.

Mottråd till Alkoholism ÄR en sjukdom. www.familjeliv.se/Forum-4-120/m27121450-13.html

"Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom."

Jag är trött på att människor sitter och säger att missbruk är en sjukdom, det är en bieffekt av ett annat problem. Varje gång när man ser olika tv-program eller läser om olika berättelser så har de smärtsamma minnen från tiden innan de började missbruka som de aldrig har bearbetat.

En jämförelse: Om ett hus har fått problem med mögel så fokuserar man inte bara på själva möglet och försöker få bort det, utan man letar efter orsaken till varför det har uppstått. Om man bara tar bort möglet utan att försöka hitta grundorsaken så kommer möglet troligtvis tillbaka.

Därför anser jag inte att missbruk är en sjukdom, utan en bieffekt av ett grundproblem som t.ex depression, trauma etc.

• Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.
  • Anonym (håller med)
    Rosa Fluff skrev 2014-02-01 19:37:50 följande:
    Du har helt rätt men jag tror vi tolkar det olika. Jag skriver nog lite luddigt.. Vi är sårbarare just för att hjärnan kan ärva sin känslighet. Men det betyder inte att om jag hanterar mitt alkoholintag rätt att jag löper större risk för att bli alkoholist. Det är när jag börjar använda alkoholen fel som min hjärna spelar in. Det blir ett personligt ansvar. 
    Nej det där med att börja använda alkoholen "fel" stämmer inte. En del blir fast av "sin" alkohol på en gång, vid första fyllan, för att dem känner en slag lugn som inget annat har kunna hjälpa lika bra. Dem har ett kaos innombord som bara kan dövas med alkohol, de har hitttt ett sätt för att få slippa känna kaoset/ångest

Ta till exempel Jonas Inde som beättar om sin alkoholism. Han berättar att ha har haft ett kaos i sig och när han träffade på fru alkohol så öppnade sig en annan värld där han kunde slippa detat obehag inom sig. Han och alkhoholen passade som hand i handske för varann.

Och återigen, så ligger det något bakom, som gör att alkoholen passar just honom och som då utvecklar/blir alkoholist.

• Majken03

Jag anser att beroendet är en sjukdomen. Sen blir ju inte alla beroende av samma sak men beroendet är ju orsaken till ex alkoholism, drogmissbruk, spelmissbruk.

• Lisen P

Jag dricker mest vin på vardagarna och tar bara groggen på helgen.

• Anonym (nja)
    Majken03 skrev 2014-02-02 11:10:32 följande:
    Jag anser att beroendet är en sjukdomen. Sen blir ju inte alla beroende av samma sak men beroendet är ju orsaken till ex alkoholism, drogmissbruk, spelmissbruk.

Nja, det är sanning med modifikation, missbruka kan man göra även om man inte är beroende samtidigt som man får jobba länge och ihärdigt för att skaffa sig ett beroende.

• Rosa Fluff
    Anonym (håller med) skrev 2014-02-02 08:28:59 följande:
    Nej det där med att börja använda alkoholen "fel" stämmer inte. En del blir fast av "sin" alkohol på en gång, vid första fyllan, för att dem känner en slag lugn som inget annat har kunna hjälpa lika bra. Dem har ett kaos innombord som bara kan dövas med alkohol, de har hitttt ett sätt för att få slippa känna kaoset/ångest

Ta till exempel Jonas Inde som beättar om sin alkoholism. Han berättar att ha har haft ett kaos i sig och när han träffade på fru alkohol så öppnade sig en annan värld där han kunde slippa detat obehag inom sig. Han och alkhoholen passade som hand i handske för varann.

Och återigen, så ligger det något bakom, som gör att alkoholen passar just honom och som då utvecklar/blir alkoholist.

Absolut. Men mitt svar baseras på den sk missbrukargenen. I ditt exempel kan Kalle som har missbrukande föräldrar åka dit men det kan även Pelle som har haft ett jätte bra släktträd göra. Det har inget med "genen" att göra.
  • Rosa Fluff
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2014-02-01 23:04:02 följande:

Enligt diagnoskriteriesystemet DSM-IV ÄR det en sjukdom enligt läroboken.
    Men om vi bortser från det så förklara detta:

Jag var ett sånt där slappt fetto, för det är ju det en del tycker här. Hade BMI på 47.

Bantade sedan elva års ålder till 38 år med varierande resultat, var extremt känslig för kolhydrater, det triggade mitt sockerbehov direkt.
    Försökte med LCHF, men åt för mycket så jag gick upp i vikt.

Gick ner 40 med WW, 30 med Extravaganza, och så vidare..
    MEN jag opererade mej och från den dagen, tre år sedan, minns det så väl.. Så var suget borta, känns som hon opererat mej i pannloben istället för magsäcken. 
    gick ner 60 kg och stannade där.
    Underbart, mår så bra, dom har nu gjort studier som tittar hormonet gherlin, att det ev. kan styra hunger/sug. Och att feta har fel dos av detta- och när man opar ändrar man detta.

Är det inte så en sjuka?
    Eller är brist på sköldkörtelhormonet thyroxin också slapphet?

Tänk lite innan ni dömer.
    Kanske är det samma med alkoholism??
    I min värld är det INGEN som väljer detta helvete. Har inte varit där själv men jobbar med det i femton år.

DSM-IV är ett verktyg som baseras med sjukdomsteorin som grund. Enligt den är det en sjukdom. Men det betyder inte att det ÄR så. Det finns fortfarande teorier som går emot sjukdomsteorin. En teori är inget annat än en teori.

Jag är utbildad behandlingspedagog (yh utbildning) och har under många år studerat missbruk, arbetat med missbruk, träffat massor med missbrukare, behandlat missbrukare etc.

Jag har även missbrukande föräldrar men ändå har ingen av oss fyra syskon använt alkohol på felaktigt sätt.

Jag personligen tror inte på sjukdomsteorin men anser att alla får tro vad de vill. Men man måste veta att det finns olika teorier och ingen är mer rätt än den andra.
  • Anonym (håller med)
    Lisen P skrev 2014-02-02 11:15:28 följande:
    Jag dricker mest vin på vardagarna och tar bara groggen på helgen.
    ja omväxling förnöjer och förhöjer tillvaron.
  • petersson

Tycker vi förbehåller avgörandet om det är den fria viljan som styr alkoholismen till alkoholisten.

• pyssel
    Rosa Fluff skrev 2014-02-02 12:15:48 följande:
    DSM-IV är ett verktyg som baseras med sjukdomsteorin som grund. Enligt den är det en sjukdom. Men det betyder inte att det ÄR så. Det finns fortfarande teorier som går emot sjukdomsteorin. En teori är inget annat än en teori. Jag är utbildad behandlingspedagog (yh utbildning) och har under många år studerat missbruk, arbetat med missbruk, träffat massor med missbrukare, behandlat missbrukare etc. Jag har även missbrukande föräldrar men ändå har ingen av oss fyra syskon använt alkohol på felaktigt sätt. Jag personligen tror inte på sjukdomsteorin men anser att alla får tro vad de vill. Men man måste veta att det finns olika teorier och ingen är mer rätt än den andra.

Det är väl ngt oetiskt att driva behandling och blunda för DSM-IV(V) och ICD-10? Jag har också svårt att gå till en neurolog som hävdar att muskeldystoni beror på elsmog och ordinerar behandling därefter.
Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.