• Anonym (1)

Alkoholism är inte en sjukdom.

Mottråd till Alkoholism ÄR en sjukdom. www.familjeliv.se/Forum-4-120/m27121450-13.html

"Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom."

Jag är trött på att människor sitter och säger att missbruk är en sjukdom, det är en bieffekt av ett annat problem. Varje gång när man ser olika tv-program eller läser om olika berättelser så har de smärtsamma minnen från tiden innan de började missbruka som de aldrig har bearbetat.

En jämförelse: Om ett hus har fått problem med mögel så fokuserar man inte bara på själva möglet och försöker få bort det, utan man letar efter orsaken till varför det har uppstått. Om man bara tar bort möglet utan att försöka hitta grundorsaken så kommer möglet troligtvis tillbaka.

Därför anser jag inte att missbruk är en sjukdom, utan en bieffekt av ett grundproblem som t.ex depression, trauma etc.

• Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.
  • Anonym (fakta)
    frappa skrev 2014-02-04 22:06:46 följande:

Dåliga val leder till sjukdomar, samma som dåliga val med alkohol.

Leder till alkoholism.

Vilket betyder att alkoholism är en sjukdom. :)

• frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 22:25:15 följande:
    Vilket betyder att alkoholism är en sjukdom. :)

Nä, bara när man är alkoholist, så kan det ses och behandlas som en sjukdom.

Det är en sjukdom som man får efter många, många val, många, många val.....

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 22:24:35 följande:

Men varför blandar du hela tiden in diskussionen om val i synen på beroende som sjukdom eller mental störning? Vad har det med saken att göra?

I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar.

Eller vart utläste du detta?

Fyller i mellan raderna verkar det som :s
    Sry det funkar inte.

• pyssel
    Rosa Fluff skrev 2014-02-04 21:20:57 följande:
    Det finns många behandlare som anser att missbruk inte är en sjukdom. Fortfarande är det en TEORI om missbruk. Verkar som många borde slå upp det ordet... Vad är det som säger att en behandlare som tror på sjukdomsteorin är bättre än en behandlare som exempelvis tror på bio- psyko- socialt perspektivet?

Ja då är jag helt med dig. Biopsykosocialt perspektiv och kunskap om typ 1 och 2 är ju det som kommit mer och mer inom beroendevården. Mental störning alt "begreppet sjukdom" är riktigare att anv än "sjukd.begreppet" när jag hänvisar till diagnosmanualerna tidigare. Vad jag vänder mig emot är de moraliskt grundade argumenten mot att diagnostisera beroende som en störning eller sjukdomstillstånd. Men det var inte så du menade?
  • pyssel
    frappa skrev 2014-02-04 22:53:17 följande:
    I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar. Eller vart utläste du detta? Fyller i mellan raderna verkar det som :s Sry det funkar inte.

DSM-5 "mental disorder"?
  • Anonym (fakta)
    frappa skrev 2014-02-04 22:52:00 följande:

Nä, bara när man är alkoholist, så kan det ses och behandlas som en sjukdom.

Det är en sjukdom som man får efter många, många val, många, många val.....

Nej.
    Du vill alltså påstå att den som är cancersjuk efter att ha dragits med sin cigarettlast, egentligen inte har blivit sjuk som alla andra utan har valt sin sjukdom...
  • pyssel
    frappa skrev 2014-02-04 22:53:17 följande:
    I det poster du citerade, har jag inte blandat in några mentala störningar. Eller vart utläste du detta? Fyller i mellan raderna verkar det som :s Sry det funkar inte.

Paranoia är ett symtom.
  • Anonym (fakta)

Diabetes typ 2 beror ofta på övervikt och fetma. De är inte sjuka de heller antar jag.

• frappa
    pyssel skrev 2014-02-04 23:04:14 följande:

DSM-5 "mental disorder"?

Vill du försöka igen?

• frappa
    Anonym (fakta) skrev 2014-02-04 23:14:50 följande:
    Diabetes typ 2 beror ofta på övervikt och fetma. De är inte sjuka de heller antar jag.

Men inte alltid.

Sen igen, så ses även denna diabetes som en sjukdom, och behandlas som en sjukdom.

Men inte innan, man har denna diagnos.

Det verkar mer och mer som det handlar som läsproblem.

Hade alkoholism varit en sjukdom, så är man en viljelös docka till bli alkoholist.

Om du tror detta, så är du alla alkoholisters dröm.

Som bara kan säga, jag hade inget med saken att göra.

Svar på tråden Alkoholism är inte en sjukdom.