Alkoholism är inte en sjukdom.
Mottråd till Alkoholism ÄR en sjukdom. www.familjeliv.se/Forum-4-120/m27121450-13.html
"Är så trött på alla som säger att det är väl bara att sluta. Att det är mitt val osv. Okej, jag valde en gång att ta flaskan och jag är fast. Jag vill inte ta mer, men hjärnan protesterar mot min vilja. Går på en KBT behandling som heter väckarklockan och där jämför de alkoholism vid diabetes, att vårdar man inte sin kropp på rätt sätt så kan man dö. Och likt diabetes så är alkoholism en sjukdom."
Jag är trött på att människor sitter och säger att missbruk är en sjukdom, det är en bieffekt av ett annat problem. Varje gång när man ser olika tv-program eller läser om olika berättelser så har de smärtsamma minnen från tiden innan de började missbruka som de aldrig har bearbetat.
En jämförelse: Om ett hus har fått problem med mögel så fokuserar man inte bara på själva möglet och försöker få bort det, utan man letar efter orsaken till varför det har uppstått. Om man bara tar bort möglet utan att försöka hitta grundorsaken så kommer möglet troligtvis tillbaka.
Därför anser jag inte att missbruk är en sjukdom, utan en bieffekt av ett grundproblem som t.ex depression, trauma etc.