• Anonym (Undrar)

Ni som missbrukar droger (eller föräldrar till missbrukande barn) - hur såg er barndom ut?

Jag är endast nyfiken på hur och varför vissa väljer att börja missbruka och om det berodde på en tragisk barndom? Jag har små barn men undrar hur ni var som barn (eller hur era barn var)? Hade de problem på dagis/skolan och hemma t.ex? Undrar bara av ren nyfikenhet. Tack!

• Svar på tråden Ni som missbrukar droger (eller föräldrar till missbrukande barn) - hur såg er barndom ut?
  • frappa

Missbrukar inte droger.
    Men använder cannabis medicinskt när mina smärtor är för svåra(lång tid sedan nu).
    I dessa smärtperioder så kan det bli varje kväll inför natten i månader.

Uppväxt på landet i hus, med smådjur.
    Har svårt att säga nått annat att man hade en trygg uppväxt.

Allt sköttes som det skulle, enda lite stökigt och mycket grejer(ej horder mycket) emellanåt.

• just me123

Har tidigare periodat en hel del.

Barndomen:

Ena föräldern var extremt kontrollerande. Det var antingen svart eller vitt. Mycket regler, principer, disciplin, straff osv. Rena rama mardrömmen. En hel del stryk fick man ta emot också. Rädsla och ilska blev resultatet. Började tillslut ta itu med frustrationen genom drogerna.

• just me123

Oj, glömde tillägga att som barn var jag besvärlig, uppkäftig, provokativ, aggressiv, trubbelskapare, likgiltig, empatilös, rastlös.

• frappa
    just me123 skrev 2014-01-30 17:23:55 följande:
    Oj, glömde tillägga att som barn var jag besvärlig, uppkäftig, provokativ, aggressiv, trubbelskapare, likgiltig, empatilös, rastlös.

Hehe, det var jag också till viss del som barn.

Men var nått magiskt runt 12-14år som gick från en skitungen till lugn som en filbunke.

Kan vi gissa på att puberteten började då, och slipa till kanterna ;)

• just me123

Haha, min vändning till det positiva skedde ej förräns min 23-årsdag. Men bättre sent än aldrig

• Anonym (pw)

Missbrukar och missbrukar... röker lite braj ibland och drar la några linor kola ibland. Kolan sysslar jag inte med så mycket och brajet är inte heller särskilt vanligt förekommande men ibland är det nice att röka lite. 

Kommer från en kärleksfull och uppmuntrande familj. Pappa har en bra inkomst och jobbar mycket men har alltid funnits för oss barn och har alltid varit engagerad. Mamma som jobbar inom vården och har alltid sett till att det finns hemlagad mat varje dag och oändligt med kärlek. 

De har alltid sett oss barn och uppmuntrat oss när vi gjort något. Stöttat oss att pröva våra vingar och testa våra förmågor. Aldrig curlat, utan varit ett skyddsnät. 

Barndomen var trygg och jag har alltid varit glad och duktig. Bra resultat i skolan, jobbat hårt sen jag var 14 och fick mitt första helgjobb.  Aldrig haft problem i skolan. Lätt för att lära och omtyckt av lärare och klasskompisar. 

• frappa
    just me123 skrev 2014-01-30 17:33:54 följande:
    Haha, min vändning till det positiva skedde ej förräns min 23-årsdag. Men bättre sent än aldrig

Kan tänka mig ett par dumheter skedde där på vägen då :p

Par dumheter här också, inget som man kommer nämner precis :S

Som tur var innan man blev 15år, så man slapp massa otrevligheter längre fram.

Ska tillägga cannabisen kom in i livet 25år senare, så ingen koppling där.

• just me123
    frappa skrev 2014-01-30 17:37:59 följande:
    Kan tänka mig ett par dumheter skedde där på vägen då :pPar dumheter här också, inget som man kommer nämner precis :SSom tur var innan man blev 15år, så man slapp massa otrevligheter längre fram.Ska tillägga cannabisen kom in i livet 25år senare, så ingen koppling där.

Instämmer! Inte lätt när ena föräldern arbetade som polis. Dålig kombination.
  • Anonym (Kokain)

När räknas man som missbrukare? Jag hade två år då jag var glad i kokain. Det var aldrig ett problem sett till att det fick konsekvenser i mitt liv bortsett från det ekonomiska såklart. Är ostraffad, har en högskoleexamen och växte upp i ett tryggt hem med kärleksfulla föräldrar.

• frappa
    just me123 skrev 2014-01-30 17:41:31 följande:

Instämmer! Inte lätt när ena föräldern arbetade som polis. Dålig kombination.

Kan tänka mig att det inte var en bra kombo.

Men skönt det lugna ner sig längre fram för dig.

Men när jag tänker på hur man var, så tänker jag alltid hur in i helvete kunde man hitta på så mycket dumheter.

Det var inga jättestora grejer som så, men bara en massa jävulstyg uppradade i en lååång rad.

En fördel med all den skiten längre fram i livet.

Var att man var duktig att hantera konflikter och omöjlig att provocera.

Svar på tråden Ni som missbrukar droger (eller föräldrar till missbrukande barn) - hur såg er barndom ut?