• Anonym (Undrar)

Ni som missbrukar droger (eller föräldrar till missbrukande barn) - hur såg er barndom ut?

Jag är endast nyfiken på hur och varför vissa väljer att börja missbruka och om det berodde på en tragisk barndom? Jag har små barn men undrar hur ni var som barn (eller hur era barn var)? Hade de problem på dagis/skolan och hemma t.ex? Undrar bara av ren nyfikenhet. Tack!

• Svar på tråden Ni som missbrukar droger (eller föräldrar till missbrukande barn) - hur såg er barndom ut?
  • frappa
    Anonym (Kokain) skrev 2014-01-30 17:48:01 följande:
    När räknas man som missbrukare? Jag hade två år då jag var glad i kokain. Det var aldrig ett problem sett till att det fick konsekvenser i mitt liv bortsett från det ekonomiska såklart. Är ostraffad, har en högskoleexamen och växte upp i ett tryggt hem med kärleksfulla föräldrar.

Jag skrev i tråden för en del tror missbruk rä så fort du använder en olaglig drog.

Är det riktigt missbruk vi pratar om, så kommer tråden vara betydligt fattigare på inlägg.

• Anonym (yes)

Folk som börjar missbruka droger flyr i regel från nånting eller försöker hjälpa sig själva där vården sviker.
    Dom allra flesta andra som inte dras med psykisk ohälsa eller har extrema problem att fly ifrån brukar droger som dessa ska, med måtta och ansvar.

Varför man sedan testar, varför inte är en bättre fråga.

• just me123
    frappa skrev 2014-01-30 17:48:46 följande:
    Kan tänka mig att det inte var en bra kombo.Men skönt det lugna ner sig längre fram för dig.

Men när jag tänker på hur man var, så tänker jag alltid hur in i helvete kunde man hitta på så mycket dumheter.Det var inga jättestora grejer som så, men bara en massa jävulstyg uppradade i en lååång rad.

En fördel med all den skiten längre fram i livet.Var att man var duktig att hantera konflikter och omöjlig att provocera.

Halva syskonskalan hade även adhd. Tuffa tider var det med en massa jävla roliga minnen
  • just me123
    Anonym (yes) skrev 2014-01-30 17:51:42 följande:
    Folk som börjar missbruka droger flyr i regel från nånting eller försöker hjälpa sig själva där vården sviker.

Dom allra flesta andra som inte dras med psykisk ohälsa eller har extrema problem att fly ifrån brukar droger som dessa ska, med måtta och ansvar.Varför man sedan testar, varför inte är en bättre fråga. 

Man kan även vara kicksökande, vilja experimentera eller prova nya äventyr.
  • frappa
    Anonym (yes) skrev 2014-01-30 17:51:42 följande:

Dom allra flesta andra som inte dras med psykisk ohälsa eller har extrema problem att fly ifrån brukar droger som dessa ska, med måtta och ansvar.

Varför man sedan testar, varför inte är en bättre fråga.

Så är det mer väldigt många missbrukare.

just me123 skrev 2014-01-30 17:56:34 följande:

Halva syskonskalan hade även adhd. Tuffa tider var det med en massa jävla roliga minnen

ADHD har en förmåga att krångla till saker för folk.

• Anonym (Ex missbrukare)

Jag är adopterad från Indien, kom till Sverige vid 2 års ålder. Uppvuxen i en dysfunktionell familj. Har två syskon, de har också missbruksproblem och även psykiska problem. Har hela min barndom sökt efter kärlek och trygghet, och gör så fortfarande. 

Började missbruka vid 12 år, har ett tomrum i kroppen att fylla, och det funkade med alkohol, droger etc. Är helt övertygad om att det har med min uppväxt att göra. 

• mossan69

Hej någon som vet hur man drar igång en föräldragrupp , jag har en son som fyller 20 år och som håller på med spice misstänker vi just nu bor han i en soc lägenhet då vi slängt ut honom vi har inte pratat med honom på över 1 månad . Men jag tänker att det kan ju inte bara vara vi som har det så här , skulle vara skönt att ha ngn som befinner eller befunnet sig i liknande situationer ! 

• frappa
    mossan69 skrev 2014-02-03 13:30:23 följande:
    Hej någon som vet hur man drar igång en föräldragrupp , jag har en son som fyller 20 år och som håller på med spice misstänker vi just nu bor han i en soc lägenhet då vi slängt ut honom vi har inte pratat med honom på över 1 månad . Men jag tänker att det kan ju inte bara vara vi som har det så här , skulle vara skönt att ha ngn som befinner eller befunnet sig i liknande situationer ! 
    Laglig spice?
  • Anonym (yes)
    mossan69 skrev 2014-02-03 13:30:23 följande:

Nej, det är inte bara ni som är inkompetenta, ni kan absolut slå er ihop med andra korkade föräldrar som ångrar sina förhastade slutsatser samt sörjer sina förlorade relationer.

Vissa misstag kan tyvärr inte tas tillbaka och tar man så pass kraftiga steg emot sina närmsta så straffar det sig Allt som oftast i längden.vissa svek är oförlåtliga kort och gott.

På ett mycket avlägset plan så har ni eventuellt en liten chans att ställa allt tillrätta, om ni bara kommer till insikt var ni felade, såna som ni däremot har extremt svårt att inse egna brister, ni sätter skulden för egna handlingar hos dom som blir utsatta för dom samt demoniserar vissa droger samt användare av dessa.

Svar på tråden Ni som missbrukar droger (eller föräldrar till missbrukande barn) - hur såg er barndom ut?