• Miss Olsen

När kom förvärkarna och när kom bebben?

Några här som haft förvärkar ett bra tag innan FL satte igång? När började det och när kom er Bebbe? Och märkte ni någon skillnad dagarna/veckan innan de satte igång? Ändrades FV? Jag går in i gravvecka 37 imorgon och har haft känningar sedan v.30. Först molvärk sedan FV som var oregelbundna, sedan regelbundna. Har kunnat klocka de i perioder sista 2-3v. Först kändes smärtan enbart i länden men det har blivit mer i rumpa/mage/ljumskar nu. Vart man än läser så är detta symtom på att förlossningen snart kommer igång men än så länge har den inte gjort det... Är gravid m andra barnet och hade INTE det så här med ettan! Gick det bara över i förlossningsvärkar plötsligt eller hade ni något däremellan?

• Svar på tråden När kom förvärkarna och när kom bebben?
  • Flickan och kråkan

Hade inga förvärkar med ettan och tvåan. De föddes i v.37+. Hade mycket förvärkar med trean från v.32-33. Han stannade till v.40+1. Den sista veckan drygt innan hade jag inga förvärkar.

• Isabella06

Inga känningar förutom om jag riktigt ansträngde kroppen ( red ända in i 8e månaden) med första.

Andra barnet hade jag hemska förvärkar från v 25 ca. Låg inne och stannade upp prematura sammandragningar i v 30. Han kom i v 37.

Nu gravid i v 36, och haft ännu mera och värre förvärkar. Men inga som visat att han skulle vilja komma tidigare.

• Miss Olsen
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-23 06:16:12 följande:
    Hade inga förvärkar med ettan och tvåan. De föddes i v.37+. Hade mycket förvärkar med trean från v.32-33. Han stannade till v.40+1. Den sista veckan drygt innan hade jag inga förvärkar.

Okej så det stannade bara av då? Det var inga smärtfria värkar du hade då eller?
    Isabella06 skrev 2014-01-23 07:28:43 följande:
    Inga känningar förutom om jag riktigt ansträngde kroppen ( red ända in i 8e månaden) med första. Andra barnet hade jag hemska förvärkar från v 25 ca. Låg inne och stannade upp prematura sammandragningar i v 30. Han kom i v 37. Nu gravid i v 36, och haft ännu mera och värre förvärkar. Men inga som visat att han skulle vilja komma tidigare.

Har du varit inne på koll nu då med trean? Så du vet tappen inte är påverkad? Min var inte det när jag var och kollade. Märkligt det kan va så här tycker jag. Det känns inte som att man kommer få ngn hint om att det är på g direkt utan att det plötsligt bara sätter igång pang bom.
  • Flickan och kråkan
    Miss Olsen skrev 2014-01-23 07:49:24 följande:

Okej så det stannade bara av då? Det var inga smärtfria värkar du hade då eller?
    Har du varit inne på koll nu då med trean? Så du vet tappen inte är påverkad? Min var inte det när jag var och kollade. Märkligt det kan va så här tycker jag. Det känns inte som att man kommer få ngn hint om att det är på g direkt utan att det plötsligt bara sätter igång pang bom.
    Förvärkarna var onda och drog i rejält, men aldrig med någon regelbundenhet och inte riktigt den där ilande smärtan som jag får av riktigt värkarbete. Var aldrig inne och kollade tappen, kändes inte aktuellt. Med de första barnen hade jag jättemycket sammandragningar tidigt utan påverkan. Att jag fick förvärkar med trean kändes helt normalt eftersom man ofta får mer känningar för varje graviditet.

Med alla tre barnen har jag mått oförskämt bra 1-2 veckor innan förlossningarna dragit igång. Alla tidigare krämpor har bara varit som bortblåsta. Så verkar min kropp fungera . Med första två gick bara vattnet plötsligt. Nu med trean i somras så började det med värkarbete. Vaknade på natten av att jag hade ont på ett annat sätt....mer ilande som sagt, mer lokaliserat till ryggen och så den där exakta regelbundenheten. Möjligt att tapp och livmoderhals påverkats innan. Jag har haft snabba förlossningar med de sista två. Nu senast hann vi vara inne på förlossningen i 16 minuter. Tre timmar tog det hela totalt.
  • Plopps80

Var tom inne i vecka 34 på BB för att jag trodde förlossningen startat. Har två barn och det var exakt samma med dotter förvärkar från v 34 och gödd 38+0

• Flickan och kråkan
    Plopps80 skrev 2014-01-23 09:19:37 följande:
    Var tom inne i vecka 34 på BB för att jag trodde förlossningen startat. Har två barn och det var exakt samma med dotter förvärkar från v 34 och gödd 38+0
    Verkar rätt vanligt att kroppen fungerar på ungefär samma sätt vid förlossningar. För mig var det annorlunda än för dig men alla mina var väldigt lika, liksom dina var lika varandra.
  • Isabella06
    Miss Olsen skrev 2014-01-23 07:49:24 följande:

Isabella06 skrev 2014-01-23 07:28:43 följande:Inga känningar förutom om jag riktigt ansträngde kroppen ( red ända in i 8e månaden) med första. Andra barnet hade jag hemska förvärkar från v 25 ca. Låg inne och stannade upp prematura sammandragningar i v 30. Han kom i v 37. Nu gravid i v 36, och haft ännu mera och värre förvärkar. Men inga som visat att han skulle vilja komma tidigare.

Öppen 3 cm och mjuk tapp i v 34 även med detta barn. Men det som vi trodde va på g för en vecka sen stannade helt av :(

Jag är lite rädd att jag går och smygöppnar mig nu med alla förvärkar och att det sen går i raket fart. Men men. Inga tecken på att det är några riktiga värkar än :((
  • Miss Olsen
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-23 09:16:50 följande:
    Förvärkarna var onda och drog i rejält, men aldrig med någon regelbundenhet och inte riktigt den där ilande smärtan som jag får av riktigt värkarbete. Var aldrig inne och kollade tappen, kändes inte aktuellt. Med de första barnen hade jag jättemycket sammandragningar tidigt utan påverkan. Att jag fick förvärkar med trean kändes helt normalt eftersom man ofta får mer känningar för varje graviditet. Med alla tre barnen har jag mått oförskämt bra 1-2 veckor innan förlossningarna dragit igång. Alla tidigare krämpor har bara varit som bortblåsta. Så verkar min kropp fungera . Med första två gick bara vattnet plötsligt. Nu med trean i somras så började det med värkarbete. Vaknade på natten av att jag hade ont på ett annat sätt....mer ilande som sagt, mer lokaliserat till ryggen och så den där exakta regelbundenheten. Möjligt att tapp och livmoderhals påverkats innan. Jag har haft snabba förlossningar med de sista två. Nu senast hann vi vara inne på förlossningen i 16 minuter. Tre timmar tog det hela totalt.

Jag har ju haft typ alla symtom på att det ska sätta igång nu i flera veckor förutom tilltagande smärta och påverkad tapp... 😒
  • Miss Olsen
    Plopps80 skrev 2014-01-23 09:17:50 följande:
    Hade kraftiga förvärkar från vecka 34 och bebis kom i vecka 37+6

Hur tydde det sig veckan innan FL satte igång då?
Svar på tråden När kom förvärkarna och när kom bebben?