Inlägg från: Miss Olsen |Visa alla inlägg
  • Miss Olsen

När kom förvärkarna och när kom bebben?

Några här som haft förvärkar ett bra tag innan FL satte igång? När började det och när kom er Bebbe? Och märkte ni någon skillnad dagarna/veckan innan de satte igång? Ändrades FV? Jag går in i gravvecka 37 imorgon och har haft känningar sedan v.30. Först molvärk sedan FV som var oregelbundna, sedan regelbundna. Har kunnat klocka de i perioder sista 2-3v. Först kändes smärtan enbart i länden men det har blivit mer i rumpa/mage/ljumskar nu. Vart man än läser så är detta symtom på att förlossningen snart kommer igång men än så länge har den inte gjort det... Är gravid m andra barnet och hade INTE det så här med ettan! Gick det bara över i förlossningsvärkar plötsligt eller hade ni något däremellan?

• Svar på tråden När kom förvärkarna och när kom bebben?
  • Miss Olsen
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-23 06:16:12 följande:
    Hade inga förvärkar med ettan och tvåan. De föddes i v.37+. Hade mycket förvärkar med trean från v.32-33. Han stannade till v.40+1. Den sista veckan drygt innan hade jag inga förvärkar.

Okej så det stannade bara av då? Det var inga smärtfria värkar du hade då eller?
    Isabella06 skrev 2014-01-23 07:28:43 följande:
    Inga känningar förutom om jag riktigt ansträngde kroppen ( red ända in i 8e månaden) med första. Andra barnet hade jag hemska förvärkar från v 25 ca. Låg inne och stannade upp prematura sammandragningar i v 30. Han kom i v 37. Nu gravid i v 36, och haft ännu mera och värre förvärkar. Men inga som visat att han skulle vilja komma tidigare.

Har du varit inne på koll nu då med trean? Så du vet tappen inte är påverkad? Min var inte det när jag var och kollade. Märkligt det kan va så här tycker jag. Det känns inte som att man kommer få ngn hint om att det är på g direkt utan att det plötsligt bara sätter igång pang bom.
  • Miss Olsen
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-23 09:16:50 följande:
    Förvärkarna var onda och drog i rejält, men aldrig med någon regelbundenhet och inte riktigt den där ilande smärtan som jag får av riktigt värkarbete. Var aldrig inne och kollade tappen, kändes inte aktuellt. Med de första barnen hade jag jättemycket sammandragningar tidigt utan påverkan. Att jag fick förvärkar med trean kändes helt normalt eftersom man ofta får mer känningar för varje graviditet. Med alla tre barnen har jag mått oförskämt bra 1-2 veckor innan förlossningarna dragit igång. Alla tidigare krämpor har bara varit som bortblåsta. Så verkar min kropp fungera . Med första två gick bara vattnet plötsligt. Nu med trean i somras så började det med värkarbete. Vaknade på natten av att jag hade ont på ett annat sätt....mer ilande som sagt, mer lokaliserat till ryggen och så den där exakta regelbundenheten. Möjligt att tapp och livmoderhals påverkats innan. Jag har haft snabba förlossningar med de sista två. Nu senast hann vi vara inne på förlossningen i 16 minuter. Tre timmar tog det hela totalt.

Jag har ju haft typ alla symtom på att det ska sätta igång nu i flera veckor förutom tilltagande smärta och påverkad tapp... 😒
  • Miss Olsen
    Plopps80 skrev 2014-01-23 09:17:50 följande:
    Hade kraftiga förvärkar från vecka 34 och bebis kom i vecka 37+6

Hur tydde det sig veckan innan FL satte igång då?
  • Miss Olsen
    Isabella06 skrev 2014-01-23 09:21:14 följande:
    Öppen 3 cm och mjuk tapp i v 34 även med detta barn. Men det som vi trodde va på g för en vecka sen stannade helt av :( Jag är lite rädd att jag går och smygöppnar mig nu med alla förvärkar och att det sen går i raket fart. Men men. Inga tecken på att det är några riktiga värkar än :((

A asså jag tycker det är jättesvårt med alla dessa signaler. Det gör ju bara att man tror det ska starta och så måste man ställa in dig på det och så bara stannar det av. Jag hade hellre då inte velat känna ngt alls och sen att det satt igång. Nu blir man ju lurad hela tiden. I fredags sist hade jag tydliga och regelb. onda FV men sen har det mest varit kortvariga perioder med SD som mest moler och idag och igår har den där bandformiga känslan runt höfter och rumpa tilltagit i styrka och det moler konstant! Känner mig tung ner i bäckenet också. Men inga rb FV.
  • Miss Olsen

Jag har legat på soffan sedan 10 typ. Det är andra gången på hela FL jag gör det. Men de här värkar tar verkligen musten ur mig! Ska med hämta dottern på förskolan om 1h. Hade sambon varit hemma hade jag legat i sängen hela dagen kan jag säga! Detta är faktiskt inte alls kul. Ber till högre makter att det antingen ska sätta igång eller lägga sig! 😔

• Miss Olsen
    Jungblom skrev 2014-01-23 14:11:18 följande:
    Massor med förvärkar stora delar av graviditeten, blev lugnare mot slutet. Känningarna innan var tarmtömning oftare och en lugnare bebis. Kom BF+12

Hur tätt inpå lugnade FV sig?
  • Miss Olsen
    Jungblom skrev 2014-01-23 16:00:36 följande:
    Ca en vecka innan

Okej för har hört ngt om att det är vanligt att det lugnar sig precis innan men hittar inget om det om man söker. Men mina FV har definitivt lagt sig och har bara mol och tryck sedan precis 1v. Det behöver ju så klart inte va det men undrade lite varför det ändrat sig så. Har inte kunnat klocka en värk sedan dess.
  • Miss Olsen
    Isabella06 skrev 2014-01-24 10:11:01 följande:
    Jag och sambon hade sex igår kväll/natt. Pga alla hemska förvärkar så fick jag ingen orgasm och han kom inte i mig. Ändå satte det en väldans fart i magen med riktigt regelbundna förvärkar. Höll i sig mellan 00-04 när jag till slut däckade. Minsta hemma vaknade vid 07 :/ och nu vid stilla sittande är det mer mensvärk, obehag. Orkar inte med dessa falska alarm :( Går in i v 37 på söndag. Nu får han mer än gärna bestämma sig för att komma ut!!!

Har med haft en hel del molvärk och även förvärkar inatt. Var vaken flera timmar och slumra framåt morgonkvisten. Håller med, han får GÄRNA komma nu! Pallar inte heller med dessa ständiga falsklarm.
  • Miss Olsen
    majsa88 skrev 2014-02-04 01:32:06 följande:
    hur går det för er?

Jo här har värkarna tagit fart igen sedan någon vecka. Var väl hyfsat lugnt en dryg vecka där. I söndags hade jag kraftigare värkar än förut som tilltog en hel del när jag försökte gå upp och röra mig. Kändes i hela bäckenet och stråla ner i låren och magen var helt krampaktig. Dock väldigt oregelbundet jämfört med innan. Undrar verkligen om det kan tillta så mkt mer innan det sätter igång på riktigt... 😩
  • Miss Olsen
    majsa88 skrev 2014-02-04 14:08:46 följande:
    Oj då. Har inte alls tänkt på att man kan ha så mycket förvärkar o så mycket falska larm. Riktigt jobbigt, man får ju massa hopp. Själv är jag i veck 31+5

Ja att man blir lutad hela tiden är nog det jobbigaste.
  • Miss Olsen
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-02-06 08:29:04 följande:
    Man kan ju ha förvärkar tidigt i graviditeten och livmodern drar sig samman hela graviditeten för att förbereda sig inför förlossningen. Så det är svårt att säga när en del känner av förvärkar redan i v20 medan andra bara har det någon månad innan själva förlossningen.

Ja alla har ju sammandragningar. Förvärkar och hur mkt man känner av de är ju dock väldigt individuellt. Hade bara ngn vecka innan BF med första barnet och då bara molvärk och ingen smärta när magen drog ihop sig. Denna gången har det ju varit onda sammandragningar sedan v 30 typ och som dessutom bara gör ondare och ondare. Och när de gör ont som FL-värkar då är det ju svårt att avgöra vad som är vad. 😊
Svar på tråden När kom förvärkarna och när kom bebben?