• Emiems

Förvärkar+fixering v 30?

Hej!

Jag är i vecka 30 & är sjukskriven pga sammadragningar/förvärkar
    Jag har haft sammandragningar sen jag blev gravid i stort sätt mer eller mindre.
    Sen ca tre v tillbaka så började dom kännas mera, som mensvärk & även smärta i ryggen.
    En dag kom dom med 5 min mellanrum & höll i sig ett tag, förlossningen sa att jag skulle avvakta.

Sen har jag vilat mest, men dom kommer även på nätterna när jag sover eller vilar.
    Fast ju mer jag vilar desstu mer sällan kommer dom faktiskt, jag försöker att ta det lugnt!

Jag var hos min BM här om dagen & hon konstaterade att bebis låg ner med huvud, vilket jag känt sen 2 veckor tillbaka, magen har sjunkit & det dsmärtar i bäckenbenet.
    T.o.m min mag tyckte magen sjönk ner plötsligt.

Hon kunde inte säga om barnet var fixerat då jag är omföderska.
    Idag när jag känner på magen vid bäckenbenet så känner jag ett stort tryck, jag känner att bebis ligger där & trycker.
    Har bara känt sparkar & rörelser vid revbenen ingen annastans, på ca 2 veckors tid.
    Det ilar & spänner i benet.
    Kan det ändå vara så att bebis är fixerad?

Och betyder det något med tanke på alla mina sammandragningar & förvärkar?
    Jag har sammandragningar OFTA & förvärkar IBLAND.

Nästa gång jag får förvärkar ska vi åka in till förlossningen, jag borde ha gjort det tidigare egentligen men när jag ringt dit har jag känt mig så dum =(

Med min son hade jag förvärkar i vecka 28 & låg inne ett dygn för kontroll, livmoderstappen hade utplånas till hälften.

Finns det risk att detta barn kommer tidigare, vad tror ni?

Jag sover jätte dåligt & känner mig orolig, precis som om ngt är på väg & ska hända!
    Har någon några tips?

Jag vill att barnet ska stanna iaf till vecka 36-37!
    Tacksam för svar & tips!

• Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?
  • Familjen no1

Ja åderbråck, svullnader och andra ojämnheter kan det absolut vara, inget är som det brukar här och helt slät hela vägen upp tror jag inte nån är? Tror absolut inte att det är tappen som känns ett halvt finger upp, personligen känns min så högt upp så man nästan bryter arm och fingrar Fast den är öppen för minst två fingrar och svampig, det jag känner iallafall, sen kan det ju vara stängt längre in men det når jag inte

• Emiems

Jag VET nu att det är min livmoderstapp jag känner, känner mig lite dum som inte vetat detta men nu vet jag iaf..
    Det är ett hål i mitten som blir allt större för varje dag..
    (kan inte låta bli att känna försiktigt)

Min slempropp gick igår.. eller delar av den.. sen har jag extremt mkt vita kladdiga flytningar.. kommer jätte mkt av det vita..
    Slemmisen kom i två omgångar i går..

I natt var det jätte skumt för jag vaknade av att jag hade en ihållande sammandragning som inte alls var så trevlig..
    Kunde knappt andas på köpet.. iaf så fick jag en sån hemsk obehag känsla i heeela kroppen, kallsvettades & usch de va inge kul.. sen helt plötsligt kom ett extremt illamående ifrån helvetet så jag var tvungen att gå ner på toan & se om jag kunde spy!
    Men det komn inget.. jag stod på toan ett tag för jag mådde så illa/dåligt..
    Vad kan detta bero på?

Sammandragningen släppte efter kanske en halvtimme-timme, emmellan där..
    Jag försökte få ro, det tog ett tag men somnade till slut.. men vaknade titt som tätt av sammandragningar som kom & gick & det ilade mycket mellan benen.. 
    Barnet rör sig som en toka där inne!

Kan det vara ng tpå gång?
    Enligt läkaren så var min tapp nästan helt utplånad.. jag skulle gissa på att den är helt utplånad nu.. då jag känner större hår.. förut fick jag bara in fingertoppen i hålet nu kan jag få in mera.. men når inte så jätte bra!
    & jag vill inte pilla för mkt..

Jag känner ju barnet med fingret (fast massa hinnor & sånt emellan) men hon ligger väldigt lågt ner..

Om jag ska tro på bad bm säger så är jag gravid i vecka 36 nu, men om jag ska gå efter vad som faktiskt är sant så är jag i vecka 38 (37+0) .

Vill att barnet ska komma, mår inte bra alls.. :(

• Fröken Frågvis

Emiems: Usch din stackare, hoppas det är på gång på riktigt nu! Bebisen är ju tillräckligt stor nu, i mitt landsting försöker de bara stoppa det fram tills 34+0.

Igår var jag helt gråtfärdig av smärta. Har smärta i skinkorna som strålar ner i ben och fötter, ryggen värkte och sen onda sammandragningar och enormt tryck och ilningar neråt på det. Dessutom ligger jag back i sömn då jag dels sover dåligt själv och dessutom haft en liten med krupp och feber som inte sovit på två nätter nu.

Träffade flera bekanta igår som undrade om det inte var dags snart, eller om jag redan gick på övertid. Jobbigt att behöva svara att det är 6 veckor kvar... Vill bara dra täcket över huvudet tills det är dags.

Håller tummarna för dig! Lycka till och uppdatera vad som händer!

• Emiems

Jag var hos BM idag. jag gick dit.. är en liten bit att gå, NU känner jag som mensvärk i hela livmodern, speciellt nedre delen.

Bm sa att allt sgå bra ut iaf & att huvudet låg väääldigt långt ner så hon trodde de va på gång snart =)
    Efter allt jag berättat så trodde hon det.
    Jag känner huvudet på barnet med fingret i vaginan (jag pillar ej) men jag kände förut på tappen för att kontrollera hur den var nu. den känns annorlunda än den gjorde för några dagar sen.. Jag tror den är helt utplånad faktiskt.

Slemmisen gick i helgen.
    Hon sa att illamåendet beror på att barnet är så pass långt ner & trycker på div nerver.

Hoppas hoppas bebis kommer snart.. enligt mina beräkfningar så är jag i vecka 38..

Hur går de för er?

Ska nog ha sex med mannen ikväll (va flera månader sen pga rädsla för prematur) . det kanske sätter igång? =)

• Fröken Frågvis

Jag har också varit illamående flera dagar. Märkligt hur olika två graviditeter kan vara, med dottern kände jag inte av något alls mer än täta sammandragningar och en klämd njure under sista trimestern. Nu har jag typ allt man kan ha! Sex har vi testat en gång sedan äl, det var i v 13 då vi gjort ul och värsta missfallsrädslan lagt sig. Men redan då fick jag onda sammandragningar så sen har vi inte vågat mer. Med dottern hade vi sexförbud från vecka 22 men dagarna före bf körde vi en färdknäpp och det testar vi nog om några veckor igen

• Emiems

Okej!
    Det är så olika för mig med, med min son var allt en dans på rosor typ.. gick upp en hel del men annars mådde jag BRA.hade lite foglossning men detta tar alla pris.. denna grav..
    Vill bara att det ska vara över faktiskt, har inte njutit en sek av att vara preggo denna gång..tyvärr.

Usch vaknade nyss med ett illamående ifrån helvetet!
    glömde dricka nyponsoppan inatt & då blir de värre har jag märkt.. 

Ha lite nyponsoppa eller blåbärs vid sängen om du mår illa på morgonen! Det underlättar lite grand..

Jag har ONT i benen sen igår kväll? kunde knappt sova pga det.. va kan detta bero på nu då?
    Jag fullständigt hatar att ha ont i benen eller ha obehag i dom. blir tokig snart tror jag..

• Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2014-03-05 08:30:29 följande:
    Okej!
    Det är så olika för mig med, med min son var allt en dans på rosor typ.. gick upp en hel del men annars mådde jag BRA.hade lite foglossning men detta tar alla pris.. denna grav..
    Vill bara att det ska vara över faktiskt, har inte njutit en sek av att vara preggo denna gång..tyvärr.

Usch vaknade nyss med ett illamående ifrån helvetet!
    glömde dricka nyponsoppan inatt & då blir de värre har jag märkt.. 

Ha lite nyponsoppa eller blåbärs vid sängen om du mår illa på morgonen! Det underlättar lite grand..

Jag har ONT i benen sen igår kväll? kunde knappt sova pga det.. va kan detta bero på nu då?
    Jag fullständigt hatar att ha ont i benen eller ha obehag i dom. blir tokig snart tror jag..
    Ont i benen kan vara ischias. För mig kommer det från skinkorna och strålar ner i benen. Värst är det i skenbenen och fötterna där det liksom skär inne i benen, det blossar, bultar och domnar. Blir helt lipfärdig av den smärtan trots att jag annars har väldigt hög smärttröskel.

För mig är illamåendet värst på eftermiddagar och kvällar. Knaprar Novalucol och Gaviscon mot halsbrännan men kanske ska testa lite blåbärssoppa också. Var hos bm idag och hade bara gått upp 3 hg på 3 veckor och det är nog ett resultat av halsbränna och illamående. Inget ont som inte har nåt gott med sig
  • Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2014-03-05 13:34:57 följande:
    Ont i benen kan vara ischias. För mig kommer det från skinkorna och strålar ner i benen. Värst är det i skenbenen och fötterna där det liksom skär inne i benen, det blossar, bultar och domnar. Blir helt lipfärdig av den smärtan trots att jag annars har väldigt hög smärttröskel.

För mig är illamåendet värst på eftermiddagar och kvällar. Knaprar Novalucol och Gaviscon mot halsbrännan men kanske ska testa lite blåbärssoppa också. Var hos bm idag och hade bara gått upp 3 hg på 3 veckor och det är nog ett resultat av halsbränna och illamående. Inget ont som inte har nåt gott med sig
    Ja det kan det vara för jag har problem sen innan med ischias..
    Det kommer ifrån ena skinkan!
    Är bättre idag som tur är.. dricker mkt vätska & äter magnezium.

FYFAN vaknade i natt med en halsbränna ifrån helvetet! Hemskt!
    Det sitter fortfarande i, har inte kunnat somnat om för det vattnas så i munnen,, mår illa oxå..
    Är det vanligt att man får halsbränna sent i grav?

Jag vill bara att barnet ska komma NU jag är trött på detta...

Jag har gått upp 13 kg sammanlagt.. :P 
    Förra gången gick jag upp nästan 20..
    det är bra att du inte gått upp så mkt, men går int ebebisen upp i vikt? tänkte att 3 H är ju ingenting?
  • Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2014-03-06 08:43:30 följande:
    Ja det kan det vara för jag har problem sen innan med ischias.. Det kommer ifrån ena skinkan! Är bättre idag som tur är.. dricker mkt vätska & äter magnezium. FYFAN vaknade i natt med en halsbränna ifrån helvetet! Hemskt! Det sitter fortfarande i, har inte kunnat somnat om för det vattnas så i munnen,, mår illa oxå.. Är det vanligt att man får halsbränna sent i grav? Jag vill bara att barnet ska komma NU jag är trött på detta... Jag har gått upp 13 kg sammanlagt.. :P  Förra gången gick jag upp nästan 20.. det är bra att du inte gått upp så mkt, men går int ebebisen upp i vikt? tänkte att 3 H är ju ingenting?

Jodå bebisen växer nog, magen följer fint sin kurva och är väldigt stor. Sf 34,5 igår (34+2 enl rul, 34+6 enl äl). Jag ligger också på +13-14 kg, tror att vikten påverkas och pendlar en hel del av vätskeansamlingar och förstoppning (tror alltså jag hade mer vätska och mer i tarmarna tidigare). Tror att både halsbränna och illamående är vanligt mot slutet. Enligt skrock så får man mer halsbränna ju mer hår barnet har. Min dotter föddes med en riktig kalufs och då hade jag också mycket halsbränna. Fast det finns ju säkert andra betydligt troligare orsaker
Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?