• Emiems

Förvärkar+fixering v 30?

Hej!

Jag är i vecka 30 & är sjukskriven pga sammadragningar/förvärkar
    Jag har haft sammandragningar sen jag blev gravid i stort sätt mer eller mindre.
    Sen ca tre v tillbaka så började dom kännas mera, som mensvärk & även smärta i ryggen.
    En dag kom dom med 5 min mellanrum & höll i sig ett tag, förlossningen sa att jag skulle avvakta.

Sen har jag vilat mest, men dom kommer även på nätterna när jag sover eller vilar.
    Fast ju mer jag vilar desstu mer sällan kommer dom faktiskt, jag försöker att ta det lugnt!

Jag var hos min BM här om dagen & hon konstaterade att bebis låg ner med huvud, vilket jag känt sen 2 veckor tillbaka, magen har sjunkit & det dsmärtar i bäckenbenet.
    T.o.m min mag tyckte magen sjönk ner plötsligt.

Hon kunde inte säga om barnet var fixerat då jag är omföderska.
    Idag när jag känner på magen vid bäckenbenet så känner jag ett stort tryck, jag känner att bebis ligger där & trycker.
    Har bara känt sparkar & rörelser vid revbenen ingen annastans, på ca 2 veckors tid.
    Det ilar & spänner i benet.
    Kan det ändå vara så att bebis är fixerad?

Och betyder det något med tanke på alla mina sammandragningar & förvärkar?
    Jag har sammandragningar OFTA & förvärkar IBLAND.

Nästa gång jag får förvärkar ska vi åka in till förlossningen, jag borde ha gjort det tidigare egentligen men när jag ringt dit har jag känt mig så dum =(

Med min son hade jag förvärkar i vecka 28 & låg inne ett dygn för kontroll, livmoderstappen hade utplånas till hälften.

Finns det risk att detta barn kommer tidigare, vad tror ni?

Jag sover jätte dåligt & känner mig orolig, precis som om ngt är på väg & ska hända!
    Har någon några tips?

Jag vill att barnet ska stanna iaf till vecka 36-37!
    Tacksam för svar & tips!

• Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?
  • Familjen no1

Haha bita av navelsträngen? Nää sen avnavling är ju bara bra sägs det
    Vi har också en timma till sjukhus, och lite knixigt med barnvakt som har minst en halvtimma hit.
    Så med de föregående förlossningarna är igångsättning nästan enda alternativet, men som sagt har jag fortfarande mycket förvärkar och med en premarur i bagaget vet man aldrig vad som händer.

• Fröken Frågvis

Hur går det för er andra? Mina sammandragningar är onda och kommer emellanåt väldigt tätt. Var tvungen att gå hem från jobbet i fredags då de kom i princip utan uppehåll, men efter ett par timmar i badet och i soffan lugnade det ner sig. När jag väntade dottern hade jag inte ont förrän dagen hon föddes och därför känns det läskigt. Svårt att veta när det är på allvar. 33+5 idag så fortf lite tidigt än.

• Emiems

Igår kväll & under natten & nu på morgonen så har jag haft sammandragningar även fast jag tagit det lugnt, fick en konstig känsla att de kan vara dags snart..

Dom gör inte så ont men när dom kommer så känns dom väldigt mkt, magen blir STENhård & om jag står upp så kan jag inte stäcka mig helt rak.

Känner extremt tryck neråt.. i vaginan är det en huggande känsla längst upp..
    Ser ut som om magen har sjunkit ner lite?
    Jag är osäker! Men der ser lite ut som det..

Barnet har inte rört sig lika mkt dom senaste dagarna men hon rör på sig iaf..
    Vet inte va de kan bero på? hon är vild annars.. känner henne hela tiden i princip..
    Men nu känner jag bara lite grand..
    Kan de va att hon lagt sig redo oxå?

hon har varit fixerad sen länge, vecka 26-27 & inte vänt på sig.
    Hon har legat neråt med huvudet på var enda UL undersökning (4 st)

Hon är ruckbar men bm sa att hon nog inte flyttar på sig för hon ligger väldigt långt ner.. detta sa min bm i vecka 30.

Jag är i vecka 35 nu (34+3)

Vill att barnet ska komma i vecka 37-38 för jag längtar så enormt mkt efter det, behöver ngt positivt just nu!! 

• Fröken Frågvis

Jag vill också att barnet ska komma lite tidigare. Har sagt till henne att hon kan få komma 14 mars, då är jag i 36+1 och borde förhoppningsvis få slippa neonatal oavsett så har jag så svårt att se att jag skulle gå tiden ut. 6 veckor till med onda förvärkar och så mycket tryck och ilningar neråt borde inte vara möjligt... jag har också svårt att gå/stå rakt när förvärkarna kommer eller det trycker på neråt.

Jag tycker inte heller att min bebis rör sig så mycket som vanligt. Hon har alltid varit lugnare än sin storasyster, men trots att jag inte känt många rejäla sparkar har jag ändå känt väldigt mycket rörelser. Men jag läste någonstans att rörelsemönstret kunde ändras runt den här tiden så jag försöker att inte oroa mig.

Jag är förresten rejält stor nu. Folk jag möter tror att jag ska föda vilken dag som helst och de allra flesta frågar också om jag är säker på att det inte är två... Gjorde TUL för tre veckor sedan och då var bebisen helt normalstor, hon påpekade dock att jag har mycket fostervatten så det är väl kanske det som gör att jag är så stor. Väger lika mycket nu som när jag födde min dotter, trots samma utgångsvikt...

• Familjen no1

Är idag 35+0 så jag är inte särskilt bekymrad OM bebbe skulle vilja komma ut nu...
    Tänk vad mycket oro det varit utan att det blivit nåt, mina förvärkar lugnade sig lite ett tag och bebisen var också mycket lugnare Förvånad !? Men nu ett par dagar och framförallt nätter har det ökat igen och idag hade jag 3 ONDA värkar på 40 min Skrikandes, men det har återgått till mer "normala" förvärkar igen.
    Så nu tror jag nog jag går klart mina 38 veckor innan igångsättningen Drömmer

• Emiems

Jag satt på toan & det högg till i vaginan.. så jag tvättade mitt finger noga & körde upp det långt.. jag kände ingen livmdoerstapp & jag fick in lite av mitt finger i ett *hål* Bebisens huvud ligger precis där.. är jag öppnad?

har haft förvärkar hela dagen.. varav 4-5 st har varit rejäla.. kan det va så att jag är öppen?
    Jag kände igen för säkerhets skull & kände samma sak.. jag får in lite av fingertoppen men det är ett tryck ivägen så får inte in mer än så..

Vad ska jag göra? Ska jag ringa fl?
    Kan ja ha känt fel? vad annars kan de vara för hål där?

• Fröken Frågvis

Det måste ju vara att du är lite öppen vad jag förstått ska man kunna vara lite öppen ett tag innan fl drar igång, men det låter ju ändå tidigt i ditt fall. Ring fl och rådfråga! Jag vågar inte känna men känner också ilningar och hugg ner mot öppningen och sammandragningarna har blivit betydligt mer smärtsamma sedan förra veckan. Berätta gärna vad de säger på fl om du ringer in.

• Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-25 20:28:28 följande:
    Det måste ju vara att du är lite öppen vad jag förstått ska man kunna vara lite öppen ett tag innan fl drar igång, men det låter ju ändå tidigt i ditt fall. Ring fl och rådfråga! Jag vågar inte känna men känner också ilningar och hugg ner mot öppningen och sammandragningarna har blivit betydligt mer smärtsamma sedan förra veckan. Berätta gärna vad de säger på fl om du ringer in.
    Jag ringde min BM & hon skulle ringa upp mig kl 14. ska fråga henne.. har hon inget svar så får jag ringa förlossningen..

Jag har bf den 4 april MEN det är garanterat beräknat fel.. jag vet att jag blev gravid runt midsommar.. jag ligger UNDER kurvan eller har gjort. så kan bero på att barnet är liten..?
    Jag är nästan säker på att jag blev gravid på midsommarafton.
    Då är jag i vecka 38 nu i så fall.. om ja inte räknat heelt fel..

Min son va liten när han kom.. 3200 vägde han & jag gick över tiden..Fast de kanske inte är så ovanligt?
    Jag återkommer om vad BM sade =)
  • Emiems

Jag pratade med bm nu & hon hade personligen ringt till FL så jag ska dit o kolla varför jag har ett hål där.. återkommer senare..

• Familjen no1
    Emiems skrev 2014-02-26 14:21:26 följande:
    Jag pratade med bm nu & hon hade personligen ringt till FL så jag ska dit o kolla varför jag har ett hål där.. återkommer senare..
    Nyfiken Oskyldig
    Av egen erfarenhet vet jag att min tapp är mjuk och öppen en del, men sitter högt upp och bebisen är inte jättelångt ner än. men har däremot fått mer som mensvärk och ett tryck neråt idag, fast inte så mycket sammandragningar... konstigt, eller kanske en fixering på G,har ju aldrig haft nån som gjort det innan Flört
Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?