• Emiems

Förvärkar+fixering v 30?

Hej!

Jag är i vecka 30 & är sjukskriven pga sammadragningar/förvärkar
    Jag har haft sammandragningar sen jag blev gravid i stort sätt mer eller mindre.
    Sen ca tre v tillbaka så började dom kännas mera, som mensvärk & även smärta i ryggen.
    En dag kom dom med 5 min mellanrum & höll i sig ett tag, förlossningen sa att jag skulle avvakta.

Sen har jag vilat mest, men dom kommer även på nätterna när jag sover eller vilar.
    Fast ju mer jag vilar desstu mer sällan kommer dom faktiskt, jag försöker att ta det lugnt!

Jag var hos min BM här om dagen & hon konstaterade att bebis låg ner med huvud, vilket jag känt sen 2 veckor tillbaka, magen har sjunkit & det dsmärtar i bäckenbenet.
    T.o.m min mag tyckte magen sjönk ner plötsligt.

Hon kunde inte säga om barnet var fixerat då jag är omföderska.
    Idag när jag känner på magen vid bäckenbenet så känner jag ett stort tryck, jag känner att bebis ligger där & trycker.
    Har bara känt sparkar & rörelser vid revbenen ingen annastans, på ca 2 veckors tid.
    Det ilar & spänner i benet.
    Kan det ändå vara så att bebis är fixerad?

Och betyder det något med tanke på alla mina sammandragningar & förvärkar?
    Jag har sammandragningar OFTA & förvärkar IBLAND.

Nästa gång jag får förvärkar ska vi åka in till förlossningen, jag borde ha gjort det tidigare egentligen men när jag ringt dit har jag känt mig så dum =(

Med min son hade jag förvärkar i vecka 28 & låg inne ett dygn för kontroll, livmoderstappen hade utplånas till hälften.

Finns det risk att detta barn kommer tidigare, vad tror ni?

Jag sover jätte dåligt & känner mig orolig, precis som om ngt är på väg & ska hända!
    Har någon några tips?

Jag vill att barnet ska stanna iaf till vecka 36-37!
    Tacksam för svar & tips!

• Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?
  • Fröken Frågvis

Hur har det gått Emiems?

Är nyss hemkommen från fl jag med... ringde bm pga mina många och onda sammandragningar (hade så ont i natt att jag inte kunde sova utan var tvungen att stiga upp) och hon ville jag skulle ringa fl, som ville jag skulle komma in för kontroll. Barnmorskans första kommentar var "oj, vilken stor mage du har, är du säker på att där bara är en?!" 

De konstaterade att jag hade för mycket aktivitet i livmodern, tappen förkortad och väldigt mjuk men fortfarande sluten. Högt blodtryck och äggvita i urinen, men i övrigt kunde de inte säga så mycket. Det kan typ sätta igång imorgon eller om flera veckor. Jag har det väldigt stressigt på arbetet så läkaren ville att jag skulle stanna hemma veckan ut och bara ta det lugnt.

Läkaren sa också att det kommer gå fort när det väl sätter igång, i och med att tappen är så uppmjukad och min första förlossning gick så snabbt. Jag är så rädd för att missa när det väl sätter igång på allvar, särskilt som jag redan har ont. Med dottern kom de onda förvärkarna samma dag som hon föddes och när förlossningsvärkarna väl tog över gick det ju jättesnabbt. Hade hoppats kunna åka in vid första tecknet, men då skulle jag ju få åka in varje dag

• Emiems

dom kollade med UL i vaginan.. konstaterade att tappen nästan var helt utplånad men inte riktigt.. men varflr kände jag som ett hål då? fick ju in fingertoppen i ett håL?
    Dom hade inget bra svar på det.. kanske va tappen jag kände? dom ville int ekänna med fingret för att irritera mer.. då jag har risk för för tidig FL.

Men efter mkt tänkande så VET jag att ja blev gravid på midsommar aftin, det betyder att jag egentligen ska ha bf den 21 mars.. då är jag just nu i vecka 36+3 men dom vill inte lyssna.. jag vet att det är så.

Iaf så skulle ja ta d elugnt dom ger ej medicin för det är för långt gånget..
    bebisen ligger väldigt lågt ner med huvudet..

• Familjen no1

Hur går det för er??
    Alltså hur novis kan man känna sig? Har sedan igår fått rejäl "mensvärk" och ett jobbigt tryck ner och bak, inte som riktiga krystvärkar men ändå känslan av att vilja sätta sig på toa hela tiden (utan direkta resultat) .
    Men UTAN särskilt mycket förvärkar, bara lite lagom många Flört. Detta är ju ändå femte barnet och aldrig känt såhär????

• Fröken Frågvis
    Familjen no1 skrev 2014-02-27 12:35:21 följande:
    Hur går det för er?? Alltså hur novis kan man känna sig? Har sedan igår fått rejäl "mensvärk" och ett jobbigt tryck ner och bak, inte som riktiga krystvärkar men ändå känslan av att vilja sätta sig på toa hela tiden (utan direkta resultat) . Men UTAN särskilt mycket förvärkar, bara lite lagom många . Detta är ju ändå femte barnet och aldrig känt såhär????

Känner mig också helt novis, kanske för att det är mer än 4 år sen sist. Nu när förvärkar inte funkar som första tecken längre tänkte jag hålla utkik efter slempropp och teckenblödning, vilket jag märkte strax innan förlossningsvärkarna drog igång sist. Annars oroar jag mig mest för havandeskapsförgiftning nu. Äggvita i urinen plus högt blodtryck känns ju som två tydliga tecken så jag tycker det är konstigt att de inte reagerade på det på fl igår. Dessutom har jag haft yrsel och synrubbningar för ett par veckor sen. Då misstänkte de havandeskapsförgiftning men avskrev det pga lågt blodtryck. Fick inte tag på min bm idag men ska försöka nå henne imorgon.
  • Emiems

Jag har jätte dålig syn :( har haft de sen ja blev gravid. men jag har lågt blodtryck!
    Men läste att man kan få det..

Jag känner otroligt tryck neråt.. känner mig nödig i princip hela tiden.. kan va nödig precis efter jag varit på toan!

OM jag b lev gravid på midsommar vilket jag tror, nästan VET så ska jag ha bf den 21 mars.. inte den 4 april..

• Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2014-02-27 18:01:01 följande:
    Jag har jätte dålig syn :( har haft de sen ja blev gravid. men jag har lågt blodtryck! Men läste att man kan få det.. Jag känner otroligt tryck neråt.. känner mig nödig i princip hela tiden.. kan va nödig precis efter jag varit på toan! OM jag b lev gravid på midsommar vilket jag tror, nästan VET så ska jag ha bf den 21 mars.. inte den 4 april..

Blir det inte ännu tidigare om du hade äl på midsommar? Jag hade äl 18 juli och det ger bf 9 april, tror 18 juli var typ 28 dagar efter midsommar?!
  • Fröken Frågvis

Var tvungen att kolla graviditetsuträknaren här på familjeliv. Ägglossning 21 juni (midsommarafton) ger bf 13 mars!

• Emiems

jaa det kan mkt väl stämma!

Dom lyssnar inte. dom kan inte byta datum, vilket jag förstår!

På första UL så hade jag ett tidigare datum men så ändrade dom det på rutin UL med en vecka.

Usch mår så dåligt nu, vill bara att barnet ska komma.. kan inte sova på nätterna, ALLS.
    Men ett tips till er som har halsbränna eller har andra problem med magen, ha en förpak. med nyponsoppa vid sängen, det är jätte gott & känns skönt i magen på morgonen sen..
    Jag har sånt illmående men det hjälper lite faktiskt.. går säkert bra med blåbärs soppa oxå...

Men HALLÅ!!?? jag kände igen mellan benen för jag kunde inte låta bli helt enkelt.. jag VET att jag kände ett hål..
    Det där med livmoderstapp är en evig undran för mig.
    'Jag Känner en liten "pigg" eller en "flik" låångt ner, behöver bara stoppa in halva fingret, & de sitter liite åt höger sida,, det måste väl vara tappen? Den är inte lång , kanske 1,5 - 2 cm 
    MEN lite längre upp i mitten så är det ETT HÅÅÅL!! jag inbillar mig inte, det är ganska nära tappen men ändå inte.. kanske 4 cm ifrån.. kanske lite närmare..

Hör den "ihop" med livmodertappen? Det känns som en mun.. är det livmodersmunnen?
    Men kan man både känna tappen OCH detta hål? är inte det lite konstigt?
    Jag kände inte tappen första gången jag kändew hålet..för jag kollade längre upp.. denna lilla mask sitter väldigt långt ner..

Jag blir tokig.. för när jag kollade hålet för nåhgra dagar sen så var det mindre, så det är alltså större NU.
    Jag ville att lkäkaren skulle undersöka det ordentligt.. men dom gjorde bara ett vaginalt UL & sen va det bra med det.. Han kollade inte ens hålet.. kände mig så dum..

Men jag känner ett hål, jag ljuger inte.. & jag har inte känt fel.. Jag får in fingertoppen & så kan jag röra runt den lite, får nog in sammanlagt 2-3 fingertoppar men får ej in så många fingrar i slidan.

Vad kan det vara?

• Sweetboxen

Asså tappen sitter högre upp än ett halvt finger och den har ett hål i mitten. Ett tydligt sådant om man är omföderska, med första är den sluten till spetsen ända fram till förlossning. Runt hålet känns det som läppar på en mun.

Innanför detta hål sitter slemproppen högre upp, o därefter fostersäcken.

Den fliken du känner låter som en vanlig vaginal flik, vi har ju alla möjliga skrovligheter där inne. Jag har massa såna "håligheter" där inne ;)

• Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2014-02-28 10:43:23 följande:
    jaa det kan mkt väl stämma!

Dom lyssnar inte. dom kan inte byta datum, vilket jag förstår!

På första UL så hade jag ett tidigare datum men så ändrade dom det på rutin UL med en vecka.

Usch mår så dåligt nu, vill bara att barnet ska komma.. kan inte sova på nätterna, ALLS.
    Men ett tips till er som har halsbränna eller har andra problem med magen, ha en förpak. med nyponsoppa vid sängen, det är jätte gott & känns skönt i magen på morgonen sen..
    Jag har sånt illmående men det hjälper lite faktiskt.. går säkert bra med blåbärs soppa oxå...

Men HALLÅ!!?? jag kände igen mellan benen för jag kunde inte låta bli helt enkelt.. jag VET att jag kände ett hål..
    Det där med livmoderstapp är en evig undran för mig.
    'Jag Känner en liten "pigg" eller en "flik" låångt ner, behöver bara stoppa in halva fingret, & de sitter liite åt höger sida,, det måste väl vara tappen? Den är inte lång , kanske 1,5 - 2 cm 
    MEN lite längre upp i mitten så är det ETT HÅÅÅL!! jag inbillar mig inte, det är ganska nära tappen men ändå inte.. kanske 4 cm ifrån.. kanske lite närmare..

Hör den "ihop" med livmodertappen? Det känns som en mun.. är det livmodersmunnen?
    Men kan man både känna tappen OCH detta hål? är inte det lite konstigt?
    Jag kände inte tappen första gången jag kändew hålet..för jag kollade längre upp.. denna lilla mask sitter väldigt långt ner..

Jag blir tokig.. för när jag kollade hålet för nåhgra dagar sen så var det mindre, så det är alltså större NU.
    Jag ville att lkäkaren skulle undersöka det ordentligt.. men dom gjorde bara ett vaginalt UL & sen va det bra med det.. Han kollade inte ens hålet.. kände mig så dum..

Men jag känner ett hål, jag ljuger inte.. & jag har inte känt fel.. Jag får in fingertoppen & så kan jag röra runt den lite, får nog in sammanlagt 2-3 fingertoppar men får ej in så många fingrar i slidan.

Vad kan det vara?
    Kan man inte få åderbrock i slidan under graviditeten? Kanske är det du känner nederst, och sen att hålet du känner faktiskt är att du är öppen. Om tappen är nästan utplånad är den ju mjuk och sitter väl mer som en liten "krans" runt öppningen?

Vad jobbigt att du inte får sova. Man blir ju helt knäckt! Jag har problem med ischias och vaknar om nätterna och har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Finns inget sätt att ligga på!

Det där med datum och UL ger jag inte heller mycket för. Jag vet exakt när jag hade äl då jag tempade med fertility friend, testade med äl-stickor och har väldigt tydliga symptom. Hade äl på cd 27 och testade med stickor från cd 10. Enligt äl har jag bf 9 april. Vid första och andra ul (v6 och v13) blev jag framflyttad 6 dagar, nytt bf 3 april. Sen på rul blev jag tillbakaflyttad 10 dagar, nytt bf 13 april. Dock började jag spy på äl +11 och testade starkt positivt på äl+12. Om rul skulle stämma skulle jag alltså börjat spy på äl+7 och fått ett starkt plus på äl+8... yeah right.  
Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?