• Emiems

Förvärkar+fixering v 30?

Hej!

Jag är i vecka 30 & är sjukskriven pga sammadragningar/förvärkar
    Jag har haft sammandragningar sen jag blev gravid i stort sätt mer eller mindre.
    Sen ca tre v tillbaka så började dom kännas mera, som mensvärk & även smärta i ryggen.
    En dag kom dom med 5 min mellanrum & höll i sig ett tag, förlossningen sa att jag skulle avvakta.

Sen har jag vilat mest, men dom kommer även på nätterna när jag sover eller vilar.
    Fast ju mer jag vilar desstu mer sällan kommer dom faktiskt, jag försöker att ta det lugnt!

Jag var hos min BM här om dagen & hon konstaterade att bebis låg ner med huvud, vilket jag känt sen 2 veckor tillbaka, magen har sjunkit & det dsmärtar i bäckenbenet.
    T.o.m min mag tyckte magen sjönk ner plötsligt.

Hon kunde inte säga om barnet var fixerat då jag är omföderska.
    Idag när jag känner på magen vid bäckenbenet så känner jag ett stort tryck, jag känner att bebis ligger där & trycker.
    Har bara känt sparkar & rörelser vid revbenen ingen annastans, på ca 2 veckors tid.
    Det ilar & spänner i benet.
    Kan det ändå vara så att bebis är fixerad?

Och betyder det något med tanke på alla mina sammandragningar & förvärkar?
    Jag har sammandragningar OFTA & förvärkar IBLAND.

Nästa gång jag får förvärkar ska vi åka in till förlossningen, jag borde ha gjort det tidigare egentligen men när jag ringt dit har jag känt mig så dum =(

Med min son hade jag förvärkar i vecka 28 & låg inne ett dygn för kontroll, livmoderstappen hade utplånas till hälften.

Finns det risk att detta barn kommer tidigare, vad tror ni?

Jag sover jätte dåligt & känner mig orolig, precis som om ngt är på väg & ska hända!
    Har någon några tips?

Jag vill att barnet ska stanna iaf till vecka 36-37!
    Tacksam för svar & tips!

• Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?
  • Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-01-30 08:07:25 följande:
    Jupp nu ligger liten visst ner med huvudet och trycker i bäckenet, ruckbar (ingen av mina har varit fixerade) magen sjunkit och sf-måttet planat ut. Barnmorskan tror det är mycket troligt att bebis kommer runt vecka 34 som min förstföddeObestämd.

Hur har ni andra det??

Jaså sä'ger din  bmså?
    Min bebis har legat ner med huudet sen v 26-27, Väldigt långt ner sen v 28.
    Min bm har sagt att bebis inte kommer vända på sig men den ärändå ruckbar.
  • Familjen no1

Ja men man vet ju aldrig, säger hon nog eftersom hon väl känner till min förlossningshistoria med en prematur och hem/bil förlossningar och att man är "uttänjd" Obestämd efter 4 f.l.
    Men tycker mina förvärkar lugnat sig,fast jag är 2-3 cm öppen, vilket man kan gå och vara i flera veckor som omföderska Tungan ute

• Fröken Frågvis

Nu är jag i v 32+1 så nu är jag förbi mitt första delmål. Men magen rasade bokstavligt talat ner för en dryg vecka sedan och jag är väldigt svullen i underlivet och känner ett enormt tryck neråt blandat med ilningar. Har mycket svårt att tro att det ska kunna fortsätta så här i åtta veckor till! Hur går det för er andra?

• Familjen no1

Har precis likadant fast är 33+4 idag. Har ett sånt tryck ner i bäckenet att jag knappt kan gå, förvärkarna fortsätter som de gjort sedan v 25-26. Ska på induktionsamtal på måndag, då görs förmodligen en koll på mognaden och hur det står till. Detta plus att foglossningen blivit mycket värre så hinner jag nog bli totalknäckt om jag ska gå till 38 fulla veckor, för det är först då de gör igångsättningen

• Emiems

Fyy låter inge bra flickor!

Jag själv har fdet jobbigt oxå, har enormt tryck neråt. barnet har varit "fixerad" sen v 26-27 men pressar mycket mer nu.
    Det ilar & det hugger.. riktigt obehandligt..

kan inte sova pga rygg smärtorna :(
    Igår hade jag en konstig känsla i magen, fick en sammandragning som var rejäl , magen blev stenhård & det kändes i ryggen oxå.. jag sa tom till min man att jag trodde jag hade en värk!

Det var läskigt.. men det kom ingen mer efter det..
    Men vanliga sammandragningar har jag hela tiden, flera st i timmen, & ibland får jag förvärkar som gör ont..
    Detta måste ha varit en ordentlig förvärk?

Jag har precis flyttat till en annan stad så jag har inte träffat en bm på över två veckor, jag ville ha en tid snabbare men det fanns tydligen ingen.. vill ju veta hur allt är med barnet!

Jag är i v 34 nu.
    Skönt att det går framåt! Jag vill absolut inte bli igångsatt, jag hoppas allt sker naturligt!
    får man bli igångsatt om man har div problem?

• Familjen no1

Blir igångsatt bara för att vara på plats Slippa föda hemma eller i bilen IGEN! Jag tyckte det var en kanonupplevelse, var typ bara en cm öppen när de tog hinnorna, fyra timmar senare var hon ute Men visste jag vi hann in skulle det få sköta sig självt.

• Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-02-15 14:49:51 följande:
    Blir igångsatt bara för att vara på plats Slippa föda hemma eller i bilen IGEN! Jag tyckte det var en kanonupplevelse, var typ bara en cm öppen när de tog hinnorna, fyra timmar senare var hon ute Men visste jag vi hann in skulle det få sköta sig självt.
    hur gjorde du med navel strängen o hur gick allt till när du födde hemma o i bilen? är nyfiken  =)
  • Familjen no1

Jag har aldrig haft täta regelbundna värkar förens det har varit "för sent"...
    Så med tvåan hade jag bara lite småont då och då, sen gick vattnet och en kvart senare är hon född. Under den tiden hann vi ringa förlossningen som skickade ambulans, men allt var klart när de kom fram, navelsträngen fick sitta kvar ända till sjukhuset.
     Trean var nästan likadant, lite småont då och då, avtog helt ett par timmar, sen slog det liksom bara till och värkarna kom i ett och till slut kom krystvärkarna, så det var bara att lyfta rumpan och ta emot. Men då var vi jättenära sjukan så det var bara att hämta personal och sen knallade jag själv in med tösen i famnen ( med navelsträngen kvar såklart) Solig
    Nu när jag läser det låter det nästan osannolikt hahaha MEN det har gått fantastiskt bra!

• Emiems
    Familjen no1 skrev 2014-02-15 17:57:18 följande:
    Så med tvåan hade jag bara lite småont då och då, sen gick vattnet och en kvart senare är hon född. Under den tiden hann vi ringa förlossningen som skickade ambulans, men allt var klart när de kom fram, navelsträngen fick sitta kvar ända till sjukhuset.
     Trean var nästan likadant, lite småont då och då, avtog helt ett par timmar, sen slog det liksom bara till och värkarna kom i ett och till slut kom krystvärkarna, så det var bara att lyfta rumpan och ta emot. Men då var vi jättenära sjukan så det var bara att hämta personal och sen knallade jag själv in med tösen i famnen ( med navelsträngen kvar såklart) Solig
    Nu när jag läser det låter det nästan osannolikt hahaha MEN det har gått fantastiskt bra!
    hehe vad häftigt ändå!
    läste i en tidining om ett par som fött i bilen, pappan hade BITIT av navelsträngen.. vet inte varför riktigt.. kan inte den sitta kvar ett tag??

Med min son hade jag värkar i 14 timmar..krystvärkar i en timme.. jag hoppas att denna förlossning blir likadan!
    Allt skedde som jag vill (förutom bemötandet på sjukhuset som var dåligt).

Men jag känner på mig att denna förlossning kommer att gå fort! Vet inte varför.
    Men om jag går över 36 veckor så har jag iaf förlossning väldigt nära, så nära att ja kan gå tom! 
    Men ja måste va frisk över 36 veckor då.

Hoppas allt går bra för dig denna gång!
  • Fröken Frågvis
    Familjen no1 skrev 2014-02-15 17:57:18 följande:
    Usch, jag är livrädd för att inte hinna in. Förra förlossningen gick snabbt (2,5h från värkstart till krystvärkar) och vi har ungefär en timmes bilresa till förlossningen. Sen måste ju kanske mannen ta sig hem från arbetet först, barnvakt fixas om det inte sätter igång dagtid/vardag etc. De säger ju att det går snabbare andra gången och efter alla dessa sammandragningar borde livmodern vara i absolut toppform
Svar på tråden Förvärkar+fixering v 30?