• Larv

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Får jag vara med här? Har kört lchf i flera år och fortsätter under graviditeten. Vill inte heller gå upp i onödan, har hittills gått upp 2kg och är i V.11+0. Hoppas på att inte gå upp så mkt mer under sommaren.

Tränar gör jag men tycker det är lite jobbigt med maten eftersom jag är sjukt mycket hungrigare än vanligt!

Har ni några bra tips på hur jag ska undvika att gå upp i onödan fast jag är mycket hungrigare än vanligt?

• Larv
    Femifamiljen skrev 2014-06-02 07:25:38 följande:
    Carolinalovetobias

Härligt! Vad roligt att det går bra för dig :)

Själv får jag nog undvika promenader ett par dagar, ha jobbat i helgen (är fotograf) och fotograferat heldag i lördags och mitt knä är helt galet nu...kunde knappt gå när jag kom hem igen.. Lite bättre igår och idag men smärtar på vissa underlag och i trapp så gissar på någon överansträngning...

Maten går väl ok, helgen har ju medfört en del gotta men inte allt för mycket. Hoppas jag kan äta ordentlig mat nu i veckan istället för massa godis osv. Ska verkligen kämpa!

Larv:

Självklart! Varmt välkommen! :)

Jag hade en period när jag var oerhört hungrig om dagarna och så länge jag åt bra mat och drack mycket vatten så tror jag inte att det märktes så mycket på vågen faktiskt.

Alla är ju olika men tror man kommer långt med att hålla igen på kak,godis och läskfronten tex.

Och så länge du inte äter en massa "skräp" så går du nog upp det din kropp behöver gå upp och inte en massa annat :)

Vad roligt med lite nya :)

Tack så mycket för bra svar! Känns skönt att kunna diskutera med likasinnade

Igår bestämde jag mig för att köra lite striktare lchf ett tag för att se om det blir bättre. Har nog varit allt för liberal en period och det märks eftersom jag blir hungrig/trött snabbt efter en måltid samt att jag fått ett enormt sockersug!

Fixade äggröra och bacon igår som jag äter till frukost just nu på jobbet, supergott!

Hoppas att det kommer att vara lösningen att vara lite mer strikt

Planerar att åka till gymmet direkt efter jobbet idag också.

Vad jobbigt med ditt knä! Se till att vila så länge det krävs så att du blir ordentligt bra och inte behöver dras med det i onödan.

Kram och tack för välkomnandet!
  • Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-02 21:14:00 följande:
    Välkommen hit!! =)Är inte du lite rädd att äta för strikt lchf när du är gravid? =) Jag har väl också tänkt äta lite åt lchf hållet men vågar nog inte vara superstrikt för man e ju ändå rädd att de ska på verka barnet på ngt vis =)Känner verkligen mer och mer att jag börjar bli av m. sötsug osv, =) så skönt! Imorse blev det en morgonpromenad och i kylen står 2 st chiapuddingar som jag ska prova imorgon morgon =) En m. krämig koksmjölk + vaniljpulver och en med gräddmjölk och vaniljpulver =)Ska bli kul att testa!! =) Chiafrön ska ju vara supernyttigt! =) Har även provat att baka 2 socker/glutenfria kakor idag men hade fel sötningsmedel så de blev sådär.. :/ Stevias bismak tog över ganska mycket men annars var de jättegoda =)

Nej faktiskt inte Men det är för att jag har ätit så i väldigt många år och jag mår helt enkelt så himla bra av det!!! De gånger jag "fuskar" känner jag jättestor skillnad på hur jag mår!

Magen sväller, blodsockret skjuter i höjden och jag får grymt sug efter skräp.

Dessutom var alla mina värden helt perfekta vid senaste hälsokontrollen, det var nästan så att min läkare blev provocerad, hihi

Åååh chiapudding gjorde jag här om dagen också och åt till mellis idag! Superbra, gott, mättande och grymt nyttigt! Massa järn i dessutom som vi behöver när vi är gravida jag hade vaniljpulver, lite stevia, 1dl osötad mandelmjölk och 1dl kokosmjölk. Det blev bra

Bra jobbat med promenaden och vad skönt att sötsuget börjar ge med sig! Hoppas det lugnar sig för mig också snart med allt sug.
  • Larv
    mirri83 skrev 2014-06-03 18:53:17 följande:
    Hej på er! Vad duktiga ni är, jag började med lchf förra sommaren, men så fort jag blev gravid så funkade inte lchf.. Mådde superilla av i princip allt utom spaghetti o köttfärssås, sen gick det bara utför...hehe

Idag var jag hos läkaren, blev sjukskriven 100% fram till förlossning... Hur ska jag fixa det månne????

Jag tror att man ska lyssna på sin kropp! Om den vill ha kolhydrater nu så ska du äta det tycker jag

Varför blev du sjukskriven? Hoppas du mår okej.
  • Larv
    mirri83 skrev 2014-06-04 06:49:16 följande:
    Jo, det är ju så att man ska lyssna, men det är ju inte alltid vad huvudet vill det som kroppen vill.

Jag har fått foglossning från helvetet kan inte röra mig många meter. Bäbis mår bra, men inte jag...

Åh din stackare Hoppad det känns bättre snart.
  • Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-03 22:48:41 följande:
    Åh va gott de var m chiapudding???? gjorde en sats ikväll som jag ska äta imorgon på frukosten på jobbet, ikväll blev det dock 2 smörgåsar + 1 glas oboy! men det unnar jag mig :) För övrigt har det gått bra med kosten nästan hela helgen. Blev thai mat i söndags. Annars helt ok mat :)

Åt chiapudding innan träningen idag också Visst är det gott?

Skönt att du fått till det så bra med kosten och att det hållt i sig ett tag. Du får mig att känna mig jättepeppad!

Det lät fantastiskt gott med den där varianten på potatissallad med zucchini!!! Du får jättegärna skriva receptet om du orkar

Låter som något som är perfekt att göra när allt grillande börjar
  • Larv
    Femifamiljen skrev 2014-06-04 11:45:20 följande:
    Nä precis :) synd bara att vanligt godis funkar, men ska försöka att inte köpa hem så mycket sånt så det finns hemma, det är ju det som är värst. För har man hemma så är det så lätt att fuska.

Känns dock som man har gått upp massor nu vara sen senaste besöket hos BM.. Har ingen våg hemma men magen har ju bokstavligen exploderat känns det som! Haha gick in i v.27 i måndags :)

Känner ni större skillnad på era magar?

Haha... Magen är säkert superfin och det behöver inte alls vara så att du gått upp en massa

Jag är ju bara i v 11+3 så magen är inte så stor. Men mage har jag och har haft sedan jag
  • Larv

Skulle skriva att jag haft mage sedan jag plussade, var väldigt platt innan, men det är ju ingen riktig gravidmage ännu

• Larv

Det har gått jättebra med maten hela veckan, men idag åt jag en tårtbit och en macka som inte var lchf Men det är ok, får se till att äta bra ikväll och resten av helgen

Vi har köpt en glassmaskin så nu i sommar kan jag göra egen lchf-glass om jag skulle bli sugen.

Hoppas ni mår bra tjejer och att ni får en mysig långhelg. Kram kram

• Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-08 08:05:58 följande:
    Hej tjejer! Hur går det här? Här har det vart lite sämre med maten men vad gör det om 100 år? ;)Kom ut på en morgonpromenad igår iaf och ev. ska ta en senare idag =) Så skönt att komma ut!.Här kommer recept på falsk potatissallad a lá carro :P1 stor eller 2 små zucchini

1 liten eller halva stor gul lök

En bit purjolök

5 dl gräddfil

1-2 msk majonnäs

5-10 kapris

grekisk eller italiensk salladskryddaFinhacka lök och blanda med gräddfil och majo. Tillsätt kapris och massa salladskrydda. smaka av och ställ in i kylen medans du gör iordning zucchini.

Skala och skär zucchini i lagom bitar efter tycke och smak. Smörstek på medelhög värme tills zucchinin blivit mjuk. Låt kallna och blanda i dem i vätskan. Låt gärna stå och dra till sig i kylen några timmar,den är ännu godare imorgon..

Åååh tack för receptet! Måste prova det snarast

Vad bra inställning du har! Skönt att du kom ut och gick igår

Maten har varit sådär här med! Ätit bra under måltiderna, men det har slunkit ned både glass och godis faktiskt. Har varit duktig med träningen i alla fall. Hur som helst så har min fina karl gått med på att inte köpa hem massa snask under en period nu! Tror det behövs. Har inte varit godisråtta innan graviditeten så då har det inte gjort nåt att han köpt en massa, men nu har det varit riktigt jobbigt och det har triggat ett sug. Nu blir det bara god och nyttig mat som slinker ner!
Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)