• Larv

Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)

Femifamiljen skrev 2014-06-24 16:43:56 följande:
    Carolinalovetobias: behövde höra dom orden också tror jag hihi

Bra skrivet!

Har nojat jätte mycket senaste dagarna över vikten (har dock ingen våg) men det känns som det bara går utför...haha! Men jag ve att jag ska men lite jobbigt trots allt...

Då är vi två! Vi får ta till oss av Carolinalovetobias kloka ord och tänka på det de stunderna då det känns jobbigt!

När var det du hade bf?
  • Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-25 08:55:23 följande:
    Tack. Jag försöker sakta men säkert printa in i hjärnan att jag inte kan rädda alla. Jag vill bara ha det bra. Umgås med människor som gör mig glad och inte få dåligt samvete för att jag tex. Hälsar på pappa för han blir jag glad av att träffa. Han är positiv och är ett stöd men mamma tycker att det är tråkigt att jag hälsar på honom men inte henne. Men hälsar jag på henne så är jag helt dränerad på energi efteråt och mår dåligt och får ångest av deras negativitet. Och hon kommer heller aldrig och hälsar på mig.

Blev alldeles paff när jag läste ditt inlägg!

Jag tycker du gör helt rätt i att ta avstånd. De får dig ju att må dåligt och då är det ingen mening. Det är bra att du tänker på dig själv här, de ska inte få dig att må lika d
  • Larv

(Sorry, kom åt nåt så svaret skickades innan jag var klar).

De ska inte få dig att må dåligt bara för att dom har problem själva... Det är inte okej och jag hade gjort precis som du. Vem kommer tacka dig i slutändan när du bara gett och gett och tappat all energi? Inte dom i alla fall.

Stor kram till dig!!!

• Larv

Det är ju inte kallt utav dig, det är de som är kalla! Tycker du är stark som tar avstånd och tänker på din egna familj i första hand. Du gör helt rätt i detta och det är bra att du omger dig med de som faktiskt bryr sig om dig tillbaka och ger dig energi istället för att ta den! Familjen behöver inte alltid hålla ihop. Vi är alla olika och man kan inte alltid komma överrens och tycka om varandra bara för att man är familj. Så är det bara! Lägg din energi på dig själv i första hand och på de som bryr sig om dig <3 kram.

• Larv
    Femifamiljen skrev 2014-06-25 08:18:46 följande:
    Larv: har bf 7 september :) så hat kommit in i den tyngre perioden.. Haha tycker just tredje trimestern så blir man så otymplig!

Har också såna dagar när jag bara är trött och vrålhungrig, känns som man vill äta något hela tiden! Man kan nog kalla det tillväxtfas :) haha

Carolinalovetobias:

Åh vad jobbigt att höra, jag kan inte ens föreställa mig hur du har/har haft det. Jag är jätte dåligt på att lägga peppande ord till andra men försök tänka framåt och tänka logiskt. Du har gjort så gott du har kunnat och känner du att du behöver ta avstånd så måste du göra det, för din och din familjs skull. Hur jobbigt det än må vara. Självklart kan man stötta och finnas där men du kanske inte kan göra mer än så?

Ja du förstår kanske hur jag menar,jag är inte bäst på att formulera, men främst, det är inte allt ditt ansvar.

Stor kram!!!!!!

Haha, jag kan tänka mig det Då ligger jag 3 månader efter!

Skönt att höra att du känner igen dig i min beskrivning! Det är så jäkla mycket grejer som händer i kroppen när man är gravid, helt otroligt egentligen

Usch, idag vaknade jag upp med halsont så jag får äta soppa, dricka te och ligga i sängen och vila... Blä!

Ta hand om er tjejer <3
  • Larv
    Femifamiljen skrev 2014-06-26 08:13:36 följande:
    Larv:

Jo man har inte riktigt kontroll över allt som sker under graviditeten, men det är det väl värt :)

Kom mig faktiskt ut på en promenad igår!! Helt otroligt känns det som! Sakta med säkert så! Var tvungen å posta paket så hade egentligen inget val, men det var nog bra. Ska se om jag kan få mig ut en sväng idag med.

Synd bara att maten blev helt åt pipan igår...tryckte fika och godis så det bara rök om det :( så lite besviken är jag trots allt

När man känner sig besviken och tycker att man gjort fel med maten så ska man försöka glömma det så gott man kan och bara fokusera på det bra! Som att du gick t.ex och att du planerar att gå ut och gå en sväng i dag med Det gör saken inte bättre att bli arg på sig själv och intala sig massa dumma saker som att man har misslyckats osv.

Såhär försöker jag ställa om min hjärna att tänka, det är svårt men man får nog försöka tills det sitter
  • Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-06-26 14:06:24 följande:
    Bra tips! =) Svårt att ställa om den självkritiska hjärnan bara!!Har precis gjort en sats med coleslaw och hemmagjord vitlöksmajonnäs :) Mums!! =) Å jordgubbar har jag mumsat på också :) hihi!!

Åååh jordgubbar har jag inte haft hemma sedan helgen! Skandal, haha

Åt faktiskt en skål med hallon&blåbär nu till mellis Känns bra att boosta lite extra när man är sjuk!

Coleslaw är grymt!!! Helst med ribs till!
  • Larv

Hej tjejer! Hoppas ni mår bra och att helgen blir härlig!

Angående suget, jag känner likadant och har som vana att dricka citronvatten hela tiden. Det hjälper faktiskt

Är fortfarande förkyld som satan men har en "överraskningsdag" åt min sambo inbokad idag som jag inte vill ställa in. Så det är bara att dra på smilbanden och sätta på sig lite smink och fina kläder så kanske man känner sig lite piggare Det ska bli roligt.

Ta hand om er!

• Larv

Carolinalovetobias:

Vi var ute i skärgården och två nära vänner var även med som överraskning. Vi åkte till en ö där vi åt god och lyxig mat och det var riktigt trevligt! Synd bara att jag är så sjuk, sista timmarna fick jag hålla god min men mådde riktigt dåligt. Är fortfarande hemma från jobbet idag.

Femifamiljen:

Prova det! Hoppas det hjälper! Men ser man till att dricka ordentligt så brukar det det spola ut värskan som man annars skulle lagt på sig. Sen är citronvatten sååå gott och det är svårt att tröttna på det Lycka till, du får berätta om det hjälper!

Igår åt jag nåde godis och pizza Men sen jag "förbjöd" sötsaker så har jag varit duktig med det! Tur i oturen att jag är sjuk för jag orkar faktiskt inte ha nån ångest över det!

Nu är jag i vecka 16. Längtar till v20, känns lite magiskt för då kommer halva tiden att ha gått

• Larv

Eftersom tråden också ska innehålla lite mattips osv så kan jag tala om att ikväll ska det lagas cevapcici (färsbiffar med hetta, paprika, cayennepeppar och ajvar i) med blomk

• Larv

Eftersom tråden också ska innehålla lite mattips osv så kan jag tala om att ikväll ska det lagas cevapcici (färsbiffar med hetta, paprika, cayennepeppar och ajvar i) med blomkålsmos och vitlökssås

• Larv

Femifamiljen - Vad bra att du tycker om det

Carolinalovetobias - Ja man får unna sig ibland Och då ska man passa på att njuta också. Själv har jag lite svårt för det så jag övar mig på det

Jag var helt hundra på att jag skulle kunna jobba idag men vaknade upp och känner mig inte alls bättre :-/ Får vila idag med och imorgon ska jag fasiken släpa iväg mig oavsett... Måste komma igång lite med kroppen åtminstone.

Det har gått bra med maten, men jag kände sötsug i måndags och igår eftersom jag åt godis i söndags. Inget som jag inte kunde stå emot men man blir nästan chockad att det kan bli ett sånt sug på det lilla. Socker är väldigt ha-begärligt, hihi

Har börjat äta lite mer typisk lchf-frukost igen, dvs äggröra, bacon, omelett osv. Märker att jag känner mig mättare resten utav dagen på det!

• Larv
    morphet skrev 2014-07-03 09:32:44 följande:
    Jag vet att man inte borde bry sig om vikten när man är gravid, men jag hade 14 veckor av illamående vilket ledde till att jag bara kunde äta grejer jag var jättesugen på - bara hämtmat och chips typ :( I vanliga fall brukar jag vara ganska duktig med maten. Men nu jäklar blir det nya tag!

Jag gör mikrogröt och tärnar lite äpplen och har kanel och mjölk i. Går nästan lika fort som att bre några mackor! Annars kör jag fröknäckebröd och gräddost, eller fetfil med blåbär. Har lättare för att starta dagen bra än att avsluta den nyttigt... Igår blev det några rutor choklad framför tvn :(
    BF 23/12 - 14
    Välkommen

Det är jättevanligt att man får sådana matvanor i början om man mår illa! Det ska du inte skämmas över, vet inte huuuur många jag läst om som haft det likadant som du

Härligt att du är taggad att äta bra!

Det känns ju som att det är viktigare än någonsin nu att man ser till att må bra och få i sig ordentligt med näring.

Jag har bara varit hos BM en gång hitills och redan då var mitt järnvärde lite si sådär, så jag har försökt "äta upp det". Har t.ex chiafrön och pumpakärnor varje dag i min smoothie eller frukostyogurt. Sen försöker jag få i mig ordentligt med kött, leverpastej och blåbär

Visst är det gott med fröknäcke? Jag bakar mitt egna lchf-style
  • Larv
    Carolinalovetobias skrev 2014-07-03 23:25:23 följande:

Hej tjejer!! Kul att fler kikat in! =) Och självklart är alla välkomna!
    har blivit bra mat igår och idag.. Känns bra! =)=)
    Dock har jag haft en del SD i ett par veckor och har börjat få förvärkar så de e annorlunda med denna graviditeten :( Är rädd att det ska starta tidigare el ngt :( men det är väl kanske vanligare med det när de inte är första graviditeten?! :/ är i v 28 bara :(

Har vart i kontakt med fl men de säger så länge de inte är regelbundna eller att de inte försvinner av vila så ska de väl inte vara ngn "fara".

Har du ringt förlossningen? Tycker du ska göra det för säkerhets skull. Du behöver nog inte vara orolig, men för din egen skull så kan det nog vara skönt att få höra det från en barnmorska istället!

Håller tummarna för dig i alla fall! Stor kram.
  • Larv
    morphet skrev 2014-07-04 09:30:44 följande:
    Har du något bra recept på fröknäcke? Jag har aldrig varit någon baktjej, gillar hellre att laga mat...

Trots att jag testat att vara vegetarian i över ett halvår innan jag blev gravid var mina järnvärden relativt bra (!) så något gör man väl rätt. Nu äter jag iofs kött igen så nu borde det vara ännu lättare att få i sig järn.

Igår köpte jag hem massa bigarråer som jag frossade i framför filmen - så jävla gött och känns mycket bättre än choklad/godis! Eftersom det är fredag idag blir det kanske lite popcorn ikväll smile5.gif
    BF 23/12 - 14
    Åh vad bra att du haft sånt fint järnvärde Klart att du ätit bra

Jag äääälskar biggarråer jag med! Alla bär är så jäkla goda just nu, haha! Det går minst en kartong jordgubbar här hemma varje vecka. Det är liksom utöver alla frysta bär jag äter hela tiden!

Mitt recept på fröknäcke (är iofs rätt "mjukt" så skulle nog mer kalla det för fröbröd) är lchf, dvs mindre kolhydrater och mer fett. Vill du ha det receptet ändå?
  • Larv

Förlåt Carolinalovetobias!!!! Jag såg nu att du pratat med en bm!!! Vad skönt att det verkade lungt då! Försök att ha den inställningen att det inte är någon fara, även om jag förstår att oron gnager lite ändå. Lita på barnmorskan, dom kan sånt och har nog varit med om liknande flertalet ggr

Hoppas du mår bra! Kram kram

• Larv

Hej tjejer! Nu är jag hemma från min resa

Har lyckats bra med både mat och motion dessa dagar Började varje morgon med en pw och har tänkt på vad jag ätit.

Men däremot slank det ner glass, muffins och sånt under bilresan hemåt. Känns lite smådumt men nu är det nya tag. Så ofta händer det ju inte

Här är i alla fall det jag har i fröknäcket/brödet som jag bakar:

*5dl frön, jag använder 1dl linfrön, 2 dl pumpakärnor, 2 dl sesamfrön.

*Salt & peppar

*3dl riven ost

*Ett par msk keso

*Ett par msk majonnäs

*2 ägg

*2tsk bakpulver

Grädda på bakplåtspapper i 15min på ca 225 grader.

• Larv
    Sunny86 skrev 2014-07-06 20:00:11 följande:

Hoppar in här och låter mig inspireras. Gravid med andra barnet. Önskar mig en hälsosam graviditet. Unna sig på helgen men äta nyttigt på vardagarna. Röra på mig så mycket som kroppen tillåter:)

Har några någon kostplan?
    Lchf? Tallriksmodellen? Jag-unnar-mig-alllt-dieten;)?

Välkommen

Jag kör på lchf och försöker så mkt jag bara kan att undvika sötsaker. Var ingen godisråtta innan graviditeten men har fått ett enormt sug nu. Så vissa dagar går det lite sämre. Men nu ska jag köra stenhård lchf ett par veckor så att sötsuget ger med sig

Kommer du köra på nån speciell metod?
Svar på tråden Vi som vill bli mer hälsosamma fast vi är gravida :)