• Nayara

Vi som är vegetarianer, veganer, råkosterianer och frukterianer

Själv är jag lakto-ovo-vegetarian av etiska skäl. Ska bli frukterian av etiska och hälsomässiga skäl om några dagar. Vad är du, och varför?

• Svar på tråden Vi som är vegetarianer, veganer, råkosterianer och frukterianer
  • Marie0201

Lakto-ovo-vegetarian.. Betyder det att du utesluter laktos, ägg och är vegetarian eller?

Frukterian..  Hur fungerar det egentligen.. Får man i sig allt kroppen behöver genom att bara äta frukt, eller har jag missförstått vad frukterian betyder?

• Tirem

Enligt näringsfysiologer måste vuxna vara försiktiga att följa en frukteriansk kost för länge, en frukteriansk kost är inte lämplig för tonåringar och helt och hållet olämplig för barn.

• AnnaGreta 378

Jag vet inte vad jag är. Men jag äter inte kött, fisk, skaldjur eller ägg. Försöker dricka mjölk och äta ost.
    Resten av min familj äter kött och jag har inga problem med att tillaga det. Men att äta? Aldirg.

• Jennie med ie

Jag är lakto-ovo-vegetarian efter att även ha ätit helvegetariskt ("vegankost") i några år. Sista gången jag åt kött, fisk eller skaldjur var nyårsafton 2001. Jag jobbar också hårt på att undvika skinn och läder i skor och möbler t ex, likaså dun och päls. Jag utesluter även produkter som innehåller löpe eller gelatin eftersom det är slaktprodukter och köper enbart etiskt okej ägg från ett ställe här i närheten. Mitt ställningstagande är både etiskt och hälsomässigt kan man säga, det faktum att jag liksom gett mig själv bevis på att jag inte behöver bidra till att djur dödas för att ge kroppen den föda sen behöver ger mig ännu mindre utrymme att försvara köttätare för mig själv...

• Jennie med ie

Lakto-ovo-vegetarisk kost innehåller vegetabilier plus ägg och mjölkprodukter.

Marie0201 skrev 2014-01-16 15:04:57 följande:
    Lakto-ovo-vegetarian.. Betyder det att du utesluter laktos, ägg och är vegetarian eller? Frukterian..  Hur fungerar det egentligen.. Får man i sig allt kroppen behöver genom att bara äta frukt, eller har jag missförstått vad frukterian betyder?

• Nayara
    Marie0201 skrev 2014-01-16 15:04:57 följande:
    Lakto-ovo-vegetarian.. Betyder det att du utesluter laktos, ägg och är vegetarian eller?

Frukterian..  Hur fungerar det egentligen.. Får man i sig allt kroppen behöver genom att bara äta frukt, eller har jag missförstått vad frukterian betyder?
    Frukterian innebär att man, ja, bara äter frukt och vissa äter nötter och frön också. Äter man tillräckligt mycket frukt (2000-3000 kalorier om dagen) och varierat så får man i sig det man behöver, men risken finns ju att man inte lyckas med det och då kan man få näringsbrist.
  • Nayara

Jag har varit vegetarian sedan 2010, men har velat vara vegetarian sedan jag var 8 år gammal. Att det inte blev tidigare berodde på att mina föräldrar inte lät mig. 

Jag äter inte gelatin eller löpe heller, det är jag noga med.

• Tirem

Som sagt, denna kost rekommendera ej till tonåringar!

Innan du ger dig in i den kosten måste du läsa på om näringslära, allt handlar inte om kalorier!

• Zoja

Jag är vegetarian troligtvis going vegan, har helt uteslutit några mejeriprodukter eller andra animaliska prdoukter i två dagar nu, haha.

Fram till nu har jag annars ätit vegetariskt, och endast choklad, creme fraiche och grädde som animaliskt. Undviker också löpe, vassle med animaliskt ursprung, gelatin, färgämnen som utvinns från djur och läder/pälsprodukter. Har valt det för att jag inte gillar kött och för jag vill inte stödja köttindustrin eller läder/pälsindustrin, tycker det är fel att döda djur för att vi ska få mat, när vi har andra sätt att skaffa mat på.

• Orchid

Jag är vegan. Detta är jag främst av hälsoskäl och djurrättsliga skäl, men miljöaspekten är otroligt viktig för mig också. Det är min övertygelse att en välplanerad vegankost som baseras på "rena" livsmedel är den optimala kosten för människor.

Med tanke på hur mina ögon har öppnats för djurens lidande och människans diskriminering gentemot djur ser jag inte hur jag någonsin skulle kunna vara något annat än vegan.

• AnnaGreta 378

Mina skäl till att inte äta kött är etiska. Jag har inga synpunkter på hur andra människor gör, kan bara ta ansvar för mina egna val. Jag köper/lagar ju kött till resten av familjen. Försöker köpa "bra" kött och undviker läder/skinnprodukter helt.
    Jag har två uppsättningar grytor/skärbrädor osv. Köttfria/kött-matlagning. Det är lite väl nojigt, men jag skulle må dåligt annars.

• Nayara
    Tirem skrev 2014-01-16 19:01:22 följande:
    Som sagt, denna kost rekommendera ej till tonåringar!
    Innan du ger dig in i den kosten måste du läsa på om näringslära, allt handlar inte om kalorier!
    Jag vet att allt inte handlar om kalorier.
  • Musse90

Jag är lakto-ovo vegetarian :) Är 23 år gammal (fyller 24) och har inte ätit kött eller fisk sen jag var nio år. 
    Äter en massa qourn och sojaprodukter istället för kött och/eller fisk.
    Bara jag i min släkt som är det.

• Biffus

Jag är high carb (low fat) vegan. Förut åt jag bara raw food (fortfarande high carb, dvs jag åt frukt och grönsaker). Numera äter jag även tillagade grönsaker (ex ångkokad broccoli) och annan lagad mat (ex havregrynsgröt, quinoa, sötpotatis). Inget salt!

Anledningen till min kost är att jag mår bra av det, etiska skäl mm. Jag ser ingen anledning till att inte äta som jag gör.

Nayara: Är det 30BAD/bananagirl diet/raw til 4 eller liknande som du ska börja med?

• Nicaloll

Jag är vegan av etiska-, miljö- och hälsomässiga skäl. Ca 85% av all mat jag handlar är dessutom ekologisk. Inga billiga val men för mig finns inget annat eftersom jag värnar om denna planet och det liv som huserar på den :).

• daedal

Vegan sedan 2012, och har aldrig mått bättre - både kropp och själ tackar mig ;) Innan dess var jag vegetarian (lakto- ovo-) i sex år. Vegan blev jag av rent etiska skäl, jag hade inte förstått (eller velat förstå) hur mycket lidande jag fortfarande orsakade genom att konsumera ägg och mjölkprodukter - jag som inte ville att något skulle behöva skadas eller dödas på grund av att jag behövde äta! Men när jag fick upp ögonen för det fanns det inte något alternativ för mig och jag har inte ångrat mitt val en minut! Jag är dessutom glutenintolerant, men det är inte lika självvalt ;) 

• bitterkopp

Jag är vegan och har varit det sedan jag var 17 om jag minns rätt. Då var det jobbigare, men nu finns det ju mer veganskt: creme fraiche, många olika mjölker (mandelmjölk, kokosmjölk, sojamjölk, hasselnötsmjölk, havremjölk osv) och fler substitut som tzay och tempeh. Ser inget normalt med att äta lik eller dess avkommor :)

Svar på tråden Vi som är vegetarianer, veganer, råkosterianer och frukterianer