• Leiah

Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)

Såg att det fanns en fasligt lång tråd om denna metod och jag kände att jag inte har tid att slänga mig in och läsa den ikväll, så jag hoppas kanske nån vänlig själ vill hjälpa mig här? :) (hoppas kan man ju alltid Tungan ute)

Har en kille som precis blev 9 månader. Han läggs nervarvad vid 20-tiden med mätt mage i ett lagom mörkt och svalt rum. Ammar honom precis innan han ska sova men tar bort tutten innan han somnar riktigt, sen lyfter jag över guldklimpen till spjälsängen. Går ut och hoppas han ska sova gott MEN:

Han vaknar sedan varje eller varannan timme och gnäller, stökar och/eller skriker. Puuuh! Så håller han på nästan hela kvällen och natten och jag och sambon är aningens trötta. (har en 4,5 åring också)

Så för 4 kvällar sedan började vi med TASS-METODEN på kvällarna (nätterna tar vi när kvällsrutinen satt sig). Och hittills har det räckt med handen på honom en stund för att han ska lugna ner sig (hade vi aldrig trott men tjooohooo!!). Dock räckte det inte igår och vi måste gå vidare till STEG 3 och STEG 4. 

Min sambo fastnade på STEG 4 i 2 timmar! I 2 timmar skrek lillen igår i hans famn. Min sambo är förövrigt mycket lugn och kärleksfull så även om det kändes som att hjärtat skulle gå i bitar så kände jag att "min bebis är med sin pappa som håller honom tätt emot sin kropp och gör allt han kan för att han ska lugna ner sig")

Men som sagt 2 TIMMAR fick han hålla på innan lillkillen gav sig.

Ska vi göra lika ikväll? 
    Ska sambon ta även denna kväll? (är rädd han känner för mycket matlukt från mig??))
    Några tips som kan hjälpa?
    Hur länge har era barn skrikit?
    Kan man ha barnet i bärsele när man är på STEG 4? (Om min sambo jobbar nån kväll är jag rädd att jag inte kommer orka bära honom så länge som det kanske krävs för att få honom lugn)

Snälla, dela med er av era bästa "DETTA FUNKADE BRA FÖR MITT BARN" och även "DETTA FUNKADE DÅLIGT"

Nu sover lillen och vi är spända på hur denna kväll kommer gå Skrattande

• Svar på tråden Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)
  • I969

@jagvill85 - 6 timmar sammanhängande sömn, det är ju toppen! Det är ungefär vad mina sovit i den åldern, sen har det ganska snabbt ökat till 7-8 timmar, men ett tidigt mål tutte eller senare flaska har vi haft kvar upp i 10-11 månadersåldern då de sovit hel natt. Själv har jag gått efter devisen att huvudmålet är att bebisen KAN sova sammanhängande, sen om det inte är precis hela natten är ju sak samma, bara man slipper stoppa i tutte/napp eller vagga eller på annat sätt söva om vid regelbundna uppvak. Då dööör man ju... På Baby whisperers hemsida, som jag hänvisat till innan och som är rätt likt Tass, så brukar de säga att om bebisen vaknar och inte kan somna om efter ca 10 timmars sömn så bör man inte använda "verktygen" mer för då är de mest troligt antingen hungriga eller vill upp...

• Leiah
    jagvill85 skrev 2014-01-21 11:13:35 följande:
    Hej, här går det ganska okej. Varierar lite från natt till natt. Tror att det var en bra idé att införa kvällsgröt Tack för tipset modestyblaze! Blandade först lite banan i gröten för att den skulle gå ner, men nu har han vant sig vid konsistensen.

Efter att ha somnat vid 21 vaknade han vid 3. Lyckades då med två omgångar smekningar få honom att somna (20min). Kändes som en seger Men när han vaknade vid 5 så hade jag inte mycket ork, visste dessutom att han antagligen började bli hungrig så det blev tidig frukost vid 5.30 o sen sov han till ca 8.

Tror stenhårt på denna metod men tycker jag får så ont i ryggen av att stå lutad över och ner i spjälsängen...och då är den ställd på övre nivån.. Tungan ute

Hur går det Leiah?
    Låter ju strålande! Jag tycker att du ska vara väldigt nöjd om du fått till det där. Att han vaknar kl 5 är ju inte superkul för det är en tid man helst inte kliver upp.... kl 6 går ju men han kanske fattar det nu framöver. Eller så var han bara hungrig :) Men kämpa på vidare!

Ja, här får vi också ont i ryggar av att stå över sängen. Så jag har börjar hänga över kanten (haha) men det gör ju att armarna domnar av rätt snabbt ;) Men man lär sig väl nån teknik där också.

Vi tycker som sagt att kvällarna funkar lite bättre. Han vaknar inte lika ofta men nätterna är förjäkliga rent ut sagt.. det äts och snuttas om vartannat hela natten. Jag minns när han storebror var liten, då kunde man amma vid kl 01 eller 02 och så plötsligt vaknade man kl 07 och blev tokpaff!! Och vara "va??!" "Är det morgon? Har han sovit till nu?!". Ja det hände faktiskt då och då. Men det har ALDRIG hänt med juvel nr 2. Han har nog aldrig sovit mer än 3 timmar i sträck om ens det. Jag aldrig vaknat paff på över 9 månader. 

Men vi ska ju börja tassa på natten också mellan 23-06 men orken finns inte där riktigt än. Kanske till helgen när min sambo är ledig så vi kan byta av varandra och sova lite på dagen för det kommer nog  bli kalabalik på natten. Så just nu samlar vi lite kraft inför det :)
  • Leiah
    I969 skrev 2014-01-20 00:08:51 följande:
    Bravo mamman med tålamodet det kommer gå vägen! Även om den kan vara slingrig. Det är så himla underbart att få in rutiner med barn som somnar och sover gott i egna sängen (så klart med undantag vid diverse faser, sjukdomar o.s.v. men vad gör det, bara vardagen funkar). Jag tycker du har helt rätt förhållningssätt, övertygad men ändå flexibel och gör det som känns bra i maggropen. Lycka till!
    Tack snälla du! Vad gott det är med lite hejarop längs vägen! :) För det är inte lätt och det kräver rätt mycket tålamod det här ;) Hoppas hoppas att vi får ordning på denna pojk!

Skrev precis till jagvill85 att storebror sov ibland sammanhängade från kl 02 till kl 07 och man vaknade helt paff och tänkte "har han verkligen sovit?!" Men med lillebror har det aldrig hänt! Han har max sovit 3 timmar sammanhängande och på nätterna snuttar han och äter om vartannat. Så just nu samlar vi kraft till att orka köra tassning från 23-06 också. Inte alltid lätt att veta vart man ska få orken ifrån när lillebror sover som en kratta och storebror är upp ca 3 ggr per natt..puuh.. men det måste väl gå :)
  • Katti02

Hej! Har en dotter på 8 mån som de senaste månaderna vaknat 15-25 ggr var natt. Inte för mat alla ggr, kan va nappen, ska läggas på sidan osv. Har sökt och sökt efter hjälp och tänkte testa Tassmetoden då det verkar som lillan helt enkelt glömt hur man somnar själv. Började igår kväll och det gick över förväntan. gjorde steg 1,2 och 3. Och hon somnade själv i Sin säng på 15 min. Mot vaggande tidigare eller ligga bredvid och samsova. Tidigare vaknade hon alltid 5-6 ggr mellan 19-22. Igår vaknade hon första ggn 21.00. Helt klart ett framsteg. Men sen fick hon tassas på steg 3 säkert 4 ggr innan 22. Därefter somnade hon (ff i sin säng) till 00.00 när hon ville äta och fixk i sin säng. Vaknade sen 02, 03.30 typ, 04.30 och säkert några ggr till däremellan. Tassades med upp till steg tre men gick fort och somna om. Vaknade 05.15 och ville upp så då tog pappa henne. Men, skulle testa tassa nu på dagen men hon var jättearg. Gick bara mer och mer upp i varv. Snurra och böka i sängen gråtande, vände på mage, tappade nappen, osv. Till slut gick pappa ut då jag läst att dagsvilan kan vara bra och ha i vagnen tills tassandes på nätterna sitter. Och det är viktigt att vara konsekvent så jag vill inte lägga henne som vanligt i vår säng och vagga så hon blir förvirrad om vad som gäller vid sovning. Så nu är de ute och går så får de sova där. Gör vi rätt? När hon bökar o har sig i sängen gråtandes, ska jag lägga henne "rätt" på sidan som hon alltid brukar vilja ligga när hon ska somna? Jag fick ta upp henne typ 5 ggr, i början lugnades hon av det men sen grät hon bara där också. Och då kunde jag ju inte lägga ner? Ska vi "kriga" värre på dagslurarna? Då kvällen inte alls var likadan? Eller är vagnen bra?

• I969

Katti02: Jag skulle inte alls tveka att ta dagslurarna i vagnen och nätterna i sängen, precis så har vi gjort och dessutom behållit dagslurarna i vagn hela vägen med en extravagn inomhus för det. Att lägga på kvällen och de första uppvaken på natten är det viktigaste att vara konsekvent med. När det blir tidig morgon så har jag valt att ta över i vår säng och amma, jag har inte tyckt att det verkat bli mer "förvirrat" vid läggning för det. Som jag ser det så handlar det om att få bukt med "vaneuppvaken" så att man får ett längre sammanhängande sovpass. När det väl sätter sig så kommer längre och längre nätter av sig själv, i takt med att de blir äldre, äter mer dagtid o.s.v. Jag tror att det kan vara läge att inte försöka korrigera din dotters sovställning alltför mycket, försök istället att inte vara så aktiv utan mer lugnande, ha en hand in mellan spjälorna medan du ligger bredvid sängen (har ni säng bredvid spjälisen?) och shyssja lugnt.

• Kb8701

Tack snälla för svar! Gick ut med henne i morse på första vilan som sagt, men det blev pannkaka! Hon sov bara 30 min mot vanliga 60 minst och var toktrött vid 11 och somna i sele för första ggn någonsin på storebrors träning! Blev skynda hem och lägga men vakna efter 40 min :/ och var ff toktrött. Så hon lades igen vid 14 och sov efter mycket övertrött bråk vid 14 igen, men denna ggn i vår säng som vanligt på dagarna. Vi har kämpat så med hennes dagsrutiner för att få dem och passa med henne och kvällslöggning och nu blev det helt fel och resulterade i en apgrinig bebis. Så får nog bli dagslurar i vår säng men nätter med tass. Det borde väl funka? Laddar nu inför tasskväll nr 2. Har själv varit så trött idag. Ska försöka vara mer passiv, vet att jag var det inatt. Men vad gör man om de sparkar drar sig i benen o rullar som en galning på mage och blir sur för det? Ska jag inte korrigera sovställning till rygg då? Hon snurrar aldrig tillbaka på rygg självmant trots att hon kan. ------- Nattade nyss. Tog 10 min mot 15 igår. Fixk stå mycket längre utanför med tystnad i rummet. Mindre steg 3 och mer steg 2. Märkte att hon börjar finna mer ro i och somna, huvudet vreds till höger och vänster Precis som när hon var Tom 5 mån och var på väg och somna. Var dock tvungen att lägga henne lite på sidan 2 ggr för att hon inte skulle sprattla som en plattfisk på rygg. Ska tänka på och göra detta så lite som möjligt .

• I969

Det tycker jag absolut, gör det som funkar bäst vid dagvilorna. Vi skulle inte heller kunnat haft villorna ute i vagnen, då gick det absolut inte att sova ner än 30 min... Så det fick bli vagn inne och småvagga lite över "skarven" där vid 30 min.

• Kb8701

Igår vaknade hon första kl 21 och fortsatte småvakna till 22.
    Ikväll vaknade hon 21. Fixk napp. Gnällde någon minut. Och sedan tystnad.

Alltså jag tror inte ni förstår - vid denna tiden har vi normalt sett 5-6 uppvak!

Hur kan det vara så stor skillnad !?

• ModestyBlaze
    Kb8701 skrev 2014-03-23 21:29:54 följande:
    Igår vaknade hon första kl 21 och fortsatte småvakna till 22.
    Ikväll vaknade hon 21. Fixk napp. Gnällde någon minut. Och sedan tystnad.

Alltså jag tror inte ni förstår - vid denna tiden har vi normalt sett 5-6 uppvak!

Hur kan det vara så stor skillnad !?
    Skillnaden ligger nog i DIN "attityd" hon känner att du är säker på vad du gör och då blir hon det med. Skrattande

Sen skulle jag inte korrigera sovställning på en 8 mån, de är stora nog att ligga som de vill, om du korrigerar tror hon att du måste göra det hela tiden eller varje gång hon vaknar för hon kan inte själv. Öva vändningarna extra på dagarna är mitt råd. Mycket ålning och krypning på dagen gäller så man är fysiskt trött. Då sover man gott om natten.

Ang. dagen... Om du vill kan du börja med natten och om säg 1 vecka ta dagen också, det är ganska skönt att kunna lägga ett barn nästan lite var stans och även hos kompisars sängar så de inte ramlar ur. Jag hade med resesäng till min son när han var liten och hängde ett svart lakan över som gjorde att han hade samma "syn" oavsett vart vi var och sov middag.
  • Kb8701

Tack!

Nattning idag gick nog på fem röda. Men hon vill gärna bli struken på ryggen. Stannar jagoch går till nr 2 vänder hon sig om som om hon vill fråga vad jagsysslar med.
    Tror hon somnade själv utan beröring dock.

Hade ett uppvak efter 40 min redan. Får se hur resten av kvällen går.

Hon kam varken åla eller krypa än. Ligger en stund på mage men blir snabbt sur :(

• ModestyBlaze
    Kb8701 skrev 2014-03-24 20:07:33 följande:
    Tack!

Nattning idag gick nog på fem röda. Men hon vill gärna bli struken på ryggen. Stannar jagoch går till nr 2 vänder hon sig om som om hon vill fråga vad jagsysslar med.
    Tror hon somnade själv utan beröring dock.

Hade ett uppvak efter 40 min redan. Får se hur resten av kvällen går.

Hon kam varken åla eller krypa än. Ligger en stund på mage men blir snabbt sur :(
    Hej, då är det mycket hög tid att öva då motoriken med ålning korvis är mycket viktig för utvecklingen. Ner tillsammans på golvet och åla!! Glidvänliga kläder, inga strumpor inga mattor 5min 10ggr/dag korta men många sessioner är nyckeln ,heja på henne ordentligt! Lägg ut saker hon måste ta sig till som bara finns om man ålar! Spegel favvo grejer som bara tas fram vid dessa tillfällen.
  • trulle82
    Leiah skrev 2014-01-13 20:45:40 följande:

Såg att det fanns en fasligt lång tråd om denna metod och jag kände att jag inte har tid att slänga mig in och läsa den ikväll, så jag hoppas kanske nån vänlig själ vill hjälpa mig här? :) (hoppas kan man ju alltid Tungan ute)

Hur gick det med tassmetoden? Funderar på att testa och googlar runt lite! Är det något du rekommenderar?
  • Hoya

Hej alla Tassexperter,

Har precis börjat med tassmetoden och det går verkligen INTE bra och behöver nu tips och råd från er.

Lite kakgrund:

Min son är 5 månader. Första månaden somnade han hur lätt som helst lite varstans. I och med at than har syskon blev han dock förkyld och fick lite svårt att andas. Därför fick han sova upprätt i min famn dagtid. Det blev svårare och svårare att få honom att somna och nu krävs det att man har honom i famnen, går runt och skumpar och gärna buffer på rumpan! Sen går det absolut inte att lägga ned honom utan han ska sova i famnen på dagen. Inför natten har jag ammat honom till sömns (enda tillfället då det funkar) och sen lagt honom i sin spjälsäng. Generellt sover han sen väldigt bra på natten, och det är alltså inte nattuppvaknadet som är problemet för mig utan framförallt dagarna.

Har alltså provat tassmetoden, då den later så fin. Lägger jag lillkillen i tid kan han ligga och spana själv i sängen, sen börjar han skruva på sig och liksom försöka komma till ro. Då detta inte går börjar han ganska direkt skrika. Jag prövar att lägga handen och sen tar upp. Efter bara några ganger blir han inte lugn i min famn. Jag vill ju inte trösta genom att vagga/skumpa då han ju kommer somna och det är ju detta jag vill komma bort från. Idag tokskrek han i min famn tills han tillslut somnade. Hur kommer jag vidare? Ska jag fortsätta att låta honom skrika och somna i min famn ett tag?

• trulle82
    Hoya skrev 2014-11-25 10:19:58 följande:

Hej alla Tassexperter,

Har precis börjat med tassmetoden och det går verkligen INTE bra och behöver nu tips och råd från er.

Lite kakgrund:

Min son är 5 månader. Första månaden somnade han hur lätt som helst lite varstans. I och med at than har syskon blev han dock förkyld och fick lite svårt att andas. Därför fick han sova upprätt i min famn dagtid. Det blev svårare och svårare att få honom att somna och nu krävs det att man har honom i famnen, går runt och skumpar och gärna buffer på rumpan! Sen går det absolut inte att lägga ned honom utan han ska sova i famnen på dagen. Inför natten har jag ammat honom till sömns (enda tillfället då det funkar) och sen lagt honom i sin spjälsäng. Generellt sover han sen väldigt bra på natten, och det är alltså inte nattuppvaknadet som är problemet för mig utan framförallt dagarna.

Har alltså provat tassmetoden, då den later så fin. Lägger jag lillkillen i tid kan han ligga och spana själv i sängen, sen börjar han skruva på sig och liksom försöka komma till ro. Då detta inte går börjar han ganska direkt skrika. Jag prövar att lägga handen och sen tar upp. Efter bara några ganger blir han inte lugn i min famn. Jag vill ju inte trösta genom att vagga/skumpa då han ju kommer somna och det är ju detta jag vill komma bort från. Idag tokskrek han i min famn tills han tillslut somnade. Hur kommer jag vidare? Ska jag fortsätta att låta honom skrika och somna i min famn ett tag?

Hur har det gått för er?
Svar på tråden Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)