Inlägg från: ModestyBlaze |Visa alla inlägg
  • ModestyBlaze

Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)

Hej jagvill85,

Jag tror ändå att du vill ge lite mera mat på dagen. Min son åt 2 grötmål och 2 mål mat vid 5 mån. Det gäller att man också matar på ganska fort!

Så som tips skulle jag amma på morgonen, efter någon timme ge gröt, sen lunch mat och frukt, sen någon mellis vilket kan vara ersättning och frukt, sen middag mat och frukt, sist lite gröt/välling och se vad som händer efter en vecka eller två. Är man en "stor" bebis så tror man gärna att dessa har lite och "ta av" men oftast är det tvärt om, de behöver mer mat än man kan tro. Det är i alla fall min erfarenhet.

Ang. Tassningen. Ja, det är inte ovanligt att det tar både 1 och 2 timmar och tassa om de jagar upp sig och blir riktigt ledsna. Grejen som skiljer tassningen från 5 min metoden är ju att ni ÄR DÄR och kan lugna! Så mitt förslag är VÅGA ta upp och lägga ner många gånger! Ta upp, de slutar skrika, lägg ner, om de börjar skrika, lägg tassen på först! Lite SHYSH ljud kan man göra det skall låta som en vattenkran man sätter på HÖGT och tydligt! Om barnet ändå jagar upp sig mera, ja DÅ tar man upp. Tanken är ju att man försöker lugna på plats först! Gå inte till steg 4 direkt eller för fort!  Ni är där, ni är lugna, ANDAS YOGA andning. LUGNA, trösta inte, utan lugna, förmedla lugn och trygghet. Man kan få ta upp och lägga ner 100 ggr den första veckan, det är inget ovanligt. Men det blir lättare efter redan 3-4 dagar om man är konsekvent. Sen tar det ytterligare 1 vecka att befästa de nya rutinerna. Så tänk att ni är konsekventa, förutsägbara, lugna och trygga.

Detta hänger på "attityden" vad man förmedlar. Är man stingslig, irriterad, frustrerad, undrar vad som är fel, ja då kan man inte förmedla trygghet och lugn. Barn har LÅGNA känselspröt de känner vad ni känner. Så förmedla hur skönt det är att få sova, vilken njutning det är att sova.

Jag vet detta är lättare sagt än gjort när man är dödstrött. Men här får man som familj hjälpas åt.

• ModestyBlaze
    Kb8701 skrev 2014-03-23 21:29:54 följande:
    Igår vaknade hon första kl 21 och fortsatte småvakna till 22.
    Ikväll vaknade hon 21. Fixk napp. Gnällde någon minut. Och sedan tystnad.

Alltså jag tror inte ni förstår - vid denna tiden har vi normalt sett 5-6 uppvak!

Hur kan det vara så stor skillnad !?
    Skillnaden ligger nog i DIN "attityd" hon känner att du är säker på vad du gör och då blir hon det med. Skrattande

Sen skulle jag inte korrigera sovställning på en 8 mån, de är stora nog att ligga som de vill, om du korrigerar tror hon att du måste göra det hela tiden eller varje gång hon vaknar för hon kan inte själv. Öva vändningarna extra på dagarna är mitt råd. Mycket ålning och krypning på dagen gäller så man är fysiskt trött. Då sover man gott om natten.

Ang. dagen... Om du vill kan du börja med natten och om säg 1 vecka ta dagen också, det är ganska skönt att kunna lägga ett barn nästan lite var stans och även hos kompisars sängar så de inte ramlar ur. Jag hade med resesäng till min son när han var liten och hängde ett svart lakan över som gjorde att han hade samma "syn" oavsett vart vi var och sov middag.
  • ModestyBlaze
    Kb8701 skrev 2014-03-24 20:07:33 följande:
    Tack!

Nattning idag gick nog på fem röda. Men hon vill gärna bli struken på ryggen. Stannar jagoch går till nr 2 vänder hon sig om som om hon vill fråga vad jagsysslar med.
    Tror hon somnade själv utan beröring dock.

Hade ett uppvak efter 40 min redan. Får se hur resten av kvällen går.

Hon kam varken åla eller krypa än. Ligger en stund på mage men blir snabbt sur :(
    Hej, då är det mycket hög tid att öva då motoriken med ålning korvis är mycket viktig för utvecklingen. Ner tillsammans på golvet och åla!! Glidvänliga kläder, inga strumpor inga mattor 5min 10ggr/dag korta men många sessioner är nyckeln ,heja på henne ordentligt! Lägg ut saker hon måste ta sig till som bara finns om man ålar! Spegel favvo grejer som bara tas fram vid dessa tillfällen.
Svar på tråden Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)