• Leiah

Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)

Såg att det fanns en fasligt lång tråd om denna metod och jag kände att jag inte har tid att slänga mig in och läsa den ikväll, så jag hoppas kanske nån vänlig själ vill hjälpa mig här? :) (hoppas kan man ju alltid Tungan ute)

Har en kille som precis blev 9 månader. Han läggs nervarvad vid 20-tiden med mätt mage i ett lagom mörkt och svalt rum. Ammar honom precis innan han ska sova men tar bort tutten innan han somnar riktigt, sen lyfter jag över guldklimpen till spjälsängen. Går ut och hoppas han ska sova gott MEN:

Han vaknar sedan varje eller varannan timme och gnäller, stökar och/eller skriker. Puuuh! Så håller han på nästan hela kvällen och natten och jag och sambon är aningens trötta. (har en 4,5 åring också)

Så för 4 kvällar sedan började vi med TASS-METODEN på kvällarna (nätterna tar vi när kvällsrutinen satt sig). Och hittills har det räckt med handen på honom en stund för att han ska lugna ner sig (hade vi aldrig trott men tjooohooo!!). Dock räckte det inte igår och vi måste gå vidare till STEG 3 och STEG 4. 

Min sambo fastnade på STEG 4 i 2 timmar! I 2 timmar skrek lillen igår i hans famn. Min sambo är förövrigt mycket lugn och kärleksfull så även om det kändes som att hjärtat skulle gå i bitar så kände jag att "min bebis är med sin pappa som håller honom tätt emot sin kropp och gör allt han kan för att han ska lugna ner sig")

Men som sagt 2 TIMMAR fick han hålla på innan lillkillen gav sig.

Ska vi göra lika ikväll? 
    Ska sambon ta även denna kväll? (är rädd han känner för mycket matlukt från mig??))
    Några tips som kan hjälpa?
    Hur länge har era barn skrikit?
    Kan man ha barnet i bärsele när man är på STEG 4? (Om min sambo jobbar nån kväll är jag rädd att jag inte kommer orka bära honom så länge som det kanske krävs för att få honom lugn)

Snälla, dela med er av era bästa "DETTA FUNKADE BRA FÖR MITT BARN" och även "DETTA FUNKADE DÅLIGT"

Nu sover lillen och vi är spända på hur denna kväll kommer gå Skrattande

• Svar på tråden Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)
  • I969

Vi har inte precis tassat men har tagit inspiration från baby whisperers hemsida och PUPD, som egentligen liknar väldigt. Vår lille hade somnat själv redan innan och det var i en lite sovtrasslig period runt 9 månader som jag tyckte vi hade nytta av råden. Det jag ville säga är bara att det är väldigt vanligt att det blir bakslag efter några dagar. Citat om PUPD: "In most cases the parents see an improvement over the course of a few days but then the baby regresses around day 5 or so. Typically the baby fights sleep even worse than they did before but if you stick with pu/pd your baby will pop right back. Consistency is the key."

• I969

Min tanke om detta med selen är att det blir lite väl mycket i famnen då? Jag menar, så fort din bebis lugnar sig så lägger du! Har fu då selen så kanske det blir lite nästan-insomning i selen och att steget blir långt till läggningen i sängen?

• Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:07:53 följande:
    Vi har inte precis tassat men har tagit inspiration från baby whisperers hemsida och PUPD, som egentligen liknar väldigt. Vår lille hade somnat själv redan innan och det var i en lite sovtrasslig period runt 9 månader som jag tyckte vi hade nytta av råden. Det jag ville säga är bara att det är väldigt vanligt att det blir bakslag efter några dagar. Citat om PUPD: "In most cases the parents see an improvement over the course of a few days but then the baby regresses around day 5 or so. Typically the baby fights sleep even worse than they did before but if you stick with pu/pd your baby will pop right back. Consistency is the key."
    Tack för svar! Ska genast kika på detta också! :) Ja, kan tänka mig att det är vanligt att det blir så. Just nu är jag riktigt spänd över hur det kommer gå denna kväll... för skrikkalaset igår var ingen höjdare för någon!
  • Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:11:59 följande:
    Min tanke om detta med selen är att det blir lite väl mycket i famnen då? Jag menar, så fort din bebis lugnar sig så lägger du! Har fu då selen så kanske det blir lite nästan-insomning i selen och att steget blir långt till läggningen i sängen?

Ja, jag tänkte också att han det kanske blir lite väl mycket "nästan insomning" i selen och att det blir för trassligt att få ner honom i sängen.

Men igår.. vår lille prins lugnade inte ner sig överhuvudtaget på 2 timmar. Han var knappt tyst eller lugn alls på den tiden. Bara vansinnigt sur, ledsen, arg och förbannad att morsan och farsan inte tar upp honom och ger honom tutten!

Jag kommer aldrig fixa att ha över 9 kg i famnen stående i nån längre stund ifall han bestämmer sig för att vara lika envis nästa gång ;(

• I969

Något som de säger på baby whisperers hemsida är också att det blir allt viktigare med rösten när de kommer i den åldern, att använda "nyckelord" och min upplevelse var att inställningen och tryggheten i det man gör och det man säger är allt! Vi hade en vuxensäng bredvid spjälisen så att man kunde lägga en hand på direkt vid uppvaknanden och då lugnande säga att mamma är här, nu är det natt, nu ska vi sooova, eller vad man nu väljer. Om vår lille blev ledsen så tog jag faktiskt inte ens upp honom utan jag hängde mig in över spjälsängskanten och kramade om honom med en bamsekram och talade lugnande till honom. Så fort han lugnade sig så la jag ner honom, la mig själv bredvid och stack in armen.

• Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:22:26 följande:
    Något som de säger på baby whisperers hemsida är också att det blir allt viktigare med rösten när de kommer i den åldern, att använda "nyckelord" och min upplevelse var att inställningen och tryggheten i det man gör och det man säger är allt! Vi hade en vuxensäng bredvid spjälisen så att man kunde lägga en hand på direkt vid uppvaknanden och då lugnande säga att mamma är här, nu är det natt, nu ska vi sooova, eller vad man nu väljer. Om vår lille blev ledsen så tog jag faktiskt inte ens upp honom utan jag hängde mig in över spjälsängskanten och kramade om honom med en bamsekram och talade lugnande till honom. Så fort han lugnade sig så la jag ner honom, la mig själv bredvid och stack in armen.
    Okej, tack för det tipset! Det kan vi också testa. Pratade med en annan mamma igår och hon sa också det att det kan vara bra med några nyckelord. Jag vet ju att han förstår lampa, blomma och lite sånt så ett och annat ord som har med sömnen att göra kan ju vara kanon att få in.

Vi har också spjälsängen bredvid våran säng så jag kan också göra som dig. Känns som att det kan vara bra att slippa ta upp honom allt för mycket i onödan. 
  • I969

Ja, det känns så klart förskräckligt när det inte blir tillstymmelse till lugn och man inte får tillfälle att lägga ner! Men jag tror att det är viktigt att så att säga hålla sig till sängen så mycket som möjligt. Läste någon intervju med författarinnan till baby whisperer boken där hon sa att hon någon gång t.o.m klättrat in i spjälisen när det krisat ordentligt Det gäller ju hur som helst att vara helt övertygad själv om att det man gör är OK. Om man själv någonstans känner att ååå, stackars bebis som inte får tutte, ja då blir det så mycket svårare. Övertygelsen måste finnas där om att det ÄR helt okej att sova i egna sängen, vi finns här för dig och det är tryggt och kärleksfullt bebis har fått mat och blir man törstig finns vatten.

• Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:34:18 följande:
    Ja, det känns så klart förskräckligt när det inte blir tillstymmelse till lugn och man inte får tillfälle att lägga ner! Men jag tror att det är viktigt att så att säga hålla sig till sängen så mycket som möjligt. Läste någon intervju med författarinnan till baby whisperer boken där hon sa att hon någon gång t.o.m klättrat in i spjälisen när det krisat ordentligt Det gäller ju hur som helst att vara helt övertygad själv om att det man gör är OK. Om man själv någonstans känner att ååå, stackars bebis som inte får tutte, ja då blir det så mycket svårare. Övertygelsen måste finnas där om att det ÄR helt okej att sova i egna sängen, vi finns här för dig och det är tryggt och kärleksfullt bebis har fått mat och blir man törstig finns vatten.
    Ja, men exakt! Det är ju extremt viktigt att man själv är helt övertygad om att det man gör är OK. Det var därför valet föll på den här metoden. 5-minuters metoden känns nämligen inte ok för mig, jag känner att jag måste få ta upp och trösta mitt barn när han är som mest ledsen (eller ledsen överhuvudtaget). Jag kan inte ha honom skrikandes i sängen och bara gå ut. Var väl därför jag lyckades hålla ut igår också trots att det var tungt för mammas hjärta... men jag visste ju att min sambo var där inne och höll om honom. 

Haha, ja jag kan nästan tänka mig att jag skulle vara en sån som plötsligt klättrar ner i spjälisen. Nöden har ingen lag Glad
  • jagvill85

Hej,
    Hoppar in här Har en 5 manaders som sover si sadär sa jag tänkte försöka börja tassa lite. Ibland funkar det men förtillfället är lillen lite snuvig sa det gar lite mindre bra....

Efter att han somnat relativt snabbt (av sig själv) vid kl.20 har jag ofta ammat honom en gang till da vi lägger oss vid 23-tiden men sedan försökt att inte amma mellan kl.23-24 och kl-5-6 pa morgonen vilket gatt ganska bra. Försöker nu bli av med den där kl. 23-01 amningen med mindre framgang...känns som om han vaknar var och varannan timme.
    Lillen äter bra under dagen grönsakspure + ersättning  till lunch o fruktpure+ersättning till middag och ersättning till kvällsmal. Ammar endast pa morgonen. Helammade till 4.5 manader och har sedan gradvis övergatt till ersättning o fast mat eftersom han började dagis nu i januari (bor utomlands). Lillen är redan nära 10kg sa vet att han inte "behöver" äta nattetid om han ätit bra under dagen... Skulle vilja sluta nattamma innan det blir en vana istället för ett behov. Voilà, en liten presentation.

En fraga, hur lyckas ni med steg 4? Tycker att när man en gang tagit upp honom är det omöjligt att lägga när honom igen utan att han blir helt utom sig och förtilfället slutar han ofta i var säng (vilket jag heller inte vill att ska bli en vana...).

Kämpa pa!

Svar på tråden Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)