• Leiah

Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)

Såg att det fanns en fasligt lång tråd om denna metod och jag kände att jag inte har tid att slänga mig in och läsa den ikväll, så jag hoppas kanske nån vänlig själ vill hjälpa mig här? :) (hoppas kan man ju alltid Tungan ute)

Har en kille som precis blev 9 månader. Han läggs nervarvad vid 20-tiden med mätt mage i ett lagom mörkt och svalt rum. Ammar honom precis innan han ska sova men tar bort tutten innan han somnar riktigt, sen lyfter jag över guldklimpen till spjälsängen. Går ut och hoppas han ska sova gott MEN:

Han vaknar sedan varje eller varannan timme och gnäller, stökar och/eller skriker. Puuuh! Så håller han på nästan hela kvällen och natten och jag och sambon är aningens trötta. (har en 4,5 åring också)

Så för 4 kvällar sedan började vi med TASS-METODEN på kvällarna (nätterna tar vi när kvällsrutinen satt sig). Och hittills har det räckt med handen på honom en stund för att han ska lugna ner sig (hade vi aldrig trott men tjooohooo!!). Dock räckte det inte igår och vi måste gå vidare till STEG 3 och STEG 4. 

Min sambo fastnade på STEG 4 i 2 timmar! I 2 timmar skrek lillen igår i hans famn. Min sambo är förövrigt mycket lugn och kärleksfull så även om det kändes som att hjärtat skulle gå i bitar så kände jag att "min bebis är med sin pappa som håller honom tätt emot sin kropp och gör allt han kan för att han ska lugna ner sig")

Men som sagt 2 TIMMAR fick han hålla på innan lillkillen gav sig.

Ska vi göra lika ikväll? 
    Ska sambon ta även denna kväll? (är rädd han känner för mycket matlukt från mig??))
    Några tips som kan hjälpa?
    Hur länge har era barn skrikit?
    Kan man ha barnet i bärsele när man är på STEG 4? (Om min sambo jobbar nån kväll är jag rädd att jag inte kommer orka bära honom så länge som det kanske krävs för att få honom lugn)

Snälla, dela med er av era bästa "DETTA FUNKADE BRA FÖR MITT BARN" och även "DETTA FUNKADE DÅLIGT"

Nu sover lillen och vi är spända på hur denna kväll kommer gå Skrattande

• Svar på tråden Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)
  • Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:07:53 följande:
    Vi har inte precis tassat men har tagit inspiration från baby whisperers hemsida och PUPD, som egentligen liknar väldigt. Vår lille hade somnat själv redan innan och det var i en lite sovtrasslig period runt 9 månader som jag tyckte vi hade nytta av råden. Det jag ville säga är bara att det är väldigt vanligt att det blir bakslag efter några dagar. Citat om PUPD: "In most cases the parents see an improvement over the course of a few days but then the baby regresses around day 5 or so. Typically the baby fights sleep even worse than they did before but if you stick with pu/pd your baby will pop right back. Consistency is the key."
    Tack för svar! Ska genast kika på detta också! :) Ja, kan tänka mig att det är vanligt att det blir så. Just nu är jag riktigt spänd över hur det kommer gå denna kväll... för skrikkalaset igår var ingen höjdare för någon!
  • Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:11:59 följande:
    Min tanke om detta med selen är att det blir lite väl mycket i famnen då? Jag menar, så fort din bebis lugnar sig så lägger du! Har fu då selen så kanske det blir lite nästan-insomning i selen och att steget blir långt till läggningen i sängen?

Ja, jag tänkte också att han det kanske blir lite väl mycket "nästan insomning" i selen och att det blir för trassligt att få ner honom i sängen.

Men igår.. vår lille prins lugnade inte ner sig överhuvudtaget på 2 timmar. Han var knappt tyst eller lugn alls på den tiden. Bara vansinnigt sur, ledsen, arg och förbannad att morsan och farsan inte tar upp honom och ger honom tutten!

Jag kommer aldrig fixa att ha över 9 kg i famnen stående i nån längre stund ifall han bestämmer sig för att vara lika envis nästa gång ;(

• Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:22:26 följande:
    Något som de säger på baby whisperers hemsida är också att det blir allt viktigare med rösten när de kommer i den åldern, att använda "nyckelord" och min upplevelse var att inställningen och tryggheten i det man gör och det man säger är allt! Vi hade en vuxensäng bredvid spjälisen så att man kunde lägga en hand på direkt vid uppvaknanden och då lugnande säga att mamma är här, nu är det natt, nu ska vi sooova, eller vad man nu väljer. Om vår lille blev ledsen så tog jag faktiskt inte ens upp honom utan jag hängde mig in över spjälsängskanten och kramade om honom med en bamsekram och talade lugnande till honom. Så fort han lugnade sig så la jag ner honom, la mig själv bredvid och stack in armen.
    Okej, tack för det tipset! Det kan vi också testa. Pratade med en annan mamma igår och hon sa också det att det kan vara bra med några nyckelord. Jag vet ju att han förstår lampa, blomma och lite sånt så ett och annat ord som har med sömnen att göra kan ju vara kanon att få in.

Vi har också spjälsängen bredvid våran säng så jag kan också göra som dig. Känns som att det kan vara bra att slippa ta upp honom allt för mycket i onödan. 
  • Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:34:18 följande:
    Ja, det känns så klart förskräckligt när det inte blir tillstymmelse till lugn och man inte får tillfälle att lägga ner! Men jag tror att det är viktigt att så att säga hålla sig till sängen så mycket som möjligt. Läste någon intervju med författarinnan till baby whisperer boken där hon sa att hon någon gång t.o.m klättrat in i spjälisen när det krisat ordentligt Det gäller ju hur som helst att vara helt övertygad själv om att det man gör är OK. Om man själv någonstans känner att ååå, stackars bebis som inte får tutte, ja då blir det så mycket svårare. Övertygelsen måste finnas där om att det ÄR helt okej att sova i egna sängen, vi finns här för dig och det är tryggt och kärleksfullt bebis har fått mat och blir man törstig finns vatten.
    Ja, men exakt! Det är ju extremt viktigt att man själv är helt övertygad om att det man gör är OK. Det var därför valet föll på den här metoden. 5-minuters metoden känns nämligen inte ok för mig, jag känner att jag måste få ta upp och trösta mitt barn när han är som mest ledsen (eller ledsen överhuvudtaget). Jag kan inte ha honom skrikandes i sängen och bara gå ut. Var väl därför jag lyckades hålla ut igår också trots att det var tungt för mammas hjärta... men jag visste ju att min sambo var där inne och höll om honom. 

Haha, ja jag kan nästan tänka mig att jag skulle vara en sån som plötsligt klättrar ner i spjälisen. Nöden har ingen lag Glad
  • Leiah
    jagvill85 skrev 2014-01-15 16:14:06 följande:
    Hej,
    Hoppar in här Har en 5 manaders som sover si sadär sa jag tänkte försöka börja tassa lite. Ibland funkar det men förtillfället är lillen lite snuvig sa det gar lite mindre bra....

Efter att han somnat relativt snabbt (av sig själv) vid kl.20 har jag ofta ammat honom en gang till da vi lägger oss vid 23-tiden men sedan försökt att inte amma mellan kl.23-24 och kl-5-6 pa morgonen vilket gatt ganska bra. Försöker nu bli av med den där kl. 23-01 amningen med mindre framgang...känns som om han vaknar var och varannan timme.
    Lillen äter bra under dagen grönsakspure + ersättning  till lunch o fruktpure+ersättning till middag och ersättning till kvällsmal. Ammar endast pa morgonen. Helammade till 4.5 manader och har sedan gradvis övergatt till ersättning o fast mat eftersom han började dagis nu i januari (bor utomlands). Lillen är redan nära 10kg sa vet att han inte "behöver" äta nattetid om han ätit bra under dagen... Skulle vilja sluta nattamma innan det blir en vana istället för ett behov. Voilà, en liten presentation.

En fraga, hur lyckas ni med steg 4? Tycker att när man en gang tagit upp honom är det omöjligt att lägga när honom igen utan att han blir helt utom sig och förtilfället slutar han ofta i var säng (vilket jag heller inte vill att ska bli en vana...).

Kämpa pa!
    Ja, men visst! Hoppa gärna in här :)

Ja, det är trassligt är dom är förskylda och det är det ena och det andra. Så hade vi det med storebror... inte lätt att få köra nån sov-metod då!

Tycker det verkar som att ni kör en bra variant! Vi kör inte heller hela kvällen OCH hela natten på en gång utan vi har riktat in oss på att få ordning på kvällsrutinen först. Man kan väl säga att vi kör Tass-metoden från ca 19 eller 20 tiden (läggdags) till 23-tiden. Vid 23 får han sista kvällsmålet... då ammar jag honom så att han ska hålla sig mätt resten av natten till morgonen.. typ ;) 

Så vårat jobb har varit att lyckas få honom att sova någorlunda mellan 19-23. Innan vi började med detta vaknade han nästan varje timme och ville gärna ha tutte några av gångerna. Men nu när det går skapligt att få honom att sova till kl 23. Han får inge mat alls från att han lägger sig tills dess. 

Den stora kampen blir att han inte ska få amma nånting mellan 23-06 sen... ojoj! Det kommer blir festligt! :)

Din fråga ja..  håller med dig! Det är otroligt svårt att få honom att lugna ner sig och lägga honom i spjälsängen. Nu har vi inte hållt på med metoden så länge och hittills har han bara vaknat riktigt och grinat så att vi måste ta upp honom en gång. Och ja då tog det 2 timmar innan han i princip svimmade av utmattning efter allt skrikande. Trots att hans pappa var helt lugn och gick och bar på stackarn.. :( Min förhoppning är dock att tiden ska minskas ner för varje gång det händer.. eller vad tror du?
  • Leiah
    I969 skrev 2014-01-13 21:34:18 följande:
    Ja, det känns så klart förskräckligt när det inte blir tillstymmelse till lugn och man inte får tillfälle att lägga ner! Men jag tror att det är viktigt att så att säga hålla sig till sängen så mycket som möjligt. Läste någon intervju med författarinnan till baby whisperer boken där hon sa att hon någon gång t.o.m klättrat in i spjälisen när det krisat ordentligt Det gäller ju hur som helst att vara helt övertygad själv om att det man gör är OK. Om man själv någonstans känner att ååå, stackars bebis som inte får tutte, ja då blir det så mycket svårare. Övertygelsen måste finnas där om att det ÄR helt okej att sova i egna sängen, vi finns här för dig och det är tryggt och kärleksfullt bebis har fått mat och blir man törstig finns vatten.
    Ja, den senaste kvällen han vaknade nu var problemet tvärtom! Haha... han var cool-lugn.. men ville bara inte sova så jag blev lite förvirrad hur jag skulle göra. Men valde att följa tass-metoden så gått det gick. Jag la handen på honom, han kastade sig runt. Jag vände honom tillbaka och han kastade sig runt ich jag vände tillbaka och la handen på... och så höll vi 100 ggr. Sen började han gnälla lite och skulle upp och stå, jag la ner och strök på honom. Efter en lång stund blev han sur och tappade tålamodet över att jag alltid la ner honom. Då tog jag upp honom och försökte få honom att bli lugn och trött.. men nja. Försökte lägga ner honom rätt många ggr och då fick jag börja om med handen och hela köret och han kastade sig runt. Klarvaken var han! Och ja, efter att ha hållit på i 1,5 timme och jag nästan ville ge upp klättrade jag ner i spjälsängen.. haha. Men han var inte så sugen på det heller. Dock somnade han till slut efter att jag stod och strök på honom!

Stolt att jag inte gav upp eller att storebror vaknade eftersom jag var ensam hemma med barnen! :)
  • Leiah
    jagvill85 skrev 2014-01-16 10:28:34 följande:
    Ja, hoppas pa att skrikandet minskar med tiden...men som du skrev sa stökar ju förkylningar till det alltid emellanat Skrikandes
    Känns som om vissa nätter är man mer motiverad medan andra nätter vill man bara ge upp och sova...Känns ocksa som om alla mina bekanta med bebisar i samma alder har fatt sina att sova fulla nätter sen 3 manaders alder...suck!

Hur går det för er?

Den senaste kvällen han vaknade nu var problemet tvärtom! Inte nå vrålskrik inte! Haha... han var cool-lugn.. men ville bara inte sova så jag blev lite förvirrad hur jag skulle göra. Men valde att följa tass-metoden så gått det gick. Jag la handen på honom, han kastade sig runt. Jag vände honom tillbaka och han kastade sig runt ich jag vände tillbaka och la handen på... och så höll vi 100 ggr. Sen började han gnälla lite och skulle upp och stå, jag la ner och strök på honom. Efter en lång stund blev han sur och tappade tålamodet över att jag alltid la ner honom. Då tog jag upp honom och försökte få honom att bli lugn och trött.. men nja. Försökte lägga ner honom rätt många ggr och då fick jag börja om med handen och hela köret och han kastade sig runt. Klarvaken var han! Och ja, efter att ha hållit på i 1,5 timme och jag nästan ville ge upp klättrade jag ner i spjälsängen.. haha. Men han var inte så sugen på det heller. Dock somnade han till slut efter att jag stod och strök på honom!

Stolt att jag inte gav upp eller att storebror vaknade eftersom jag var ensam hemma med barnen! :)

• Leiah
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-16 10:47:00 följande:
    Nu tassar inte jag och har inga planer på att tassa ville bara ge dig ett uppmuntrans ord på vägen . Inget av mina tre barn har varit i närheten av att sova hela nätter vid halvåret och under separationsfasen har de vaknat massor. Barn två slog alla rekord. Han vaknade var 30-60 minut nätterna igenom mellan det att han var 5,5 månad och lite drygt 9 månader - med eller utan amning . Sedan började han sova hela nätter. Första vaknade sådär varannan timme tills han var över året. Min trea närmar sig 7 månader. Han har sovit fantastiskt bra sedan han föddes tycker jag, men sedan han var runt 5 månader så är det orolig sömn och mycket uppvak. Jag tar det för vad det är. Det går över . Du har besynnerliga kompisbebisar . Lycka till med tassandet.

Tack för uppmuntrande ord! :) Ja, vi får hoppas att det löser sig! Är vi som är lite mättat på sömnproblem här bara då storebror knappt sovit en hel natt på 4,5 år. Men han ska läggas in en natt på sjukhuset och observeras i sömnen. Så får hoppas det löser sig! Vi har väl varit extra rädda att få en till lika dan antar jag. Men alla barn är ju olika och bara för att Milian sover dåligt nu vid 9 månader så betyder ju inte det att han kan lära sig att sova :)

Tack igen, ja vi får hoppas det går bra med tassandet och att han inte går i storebrors fotspår.

• Leiah
    jagvill85 skrev 2014-01-21 11:13:35 följande:
    Hej, här går det ganska okej. Varierar lite från natt till natt. Tror att det var en bra idé att införa kvällsgröt Tack för tipset modestyblaze! Blandade först lite banan i gröten för att den skulle gå ner, men nu har han vant sig vid konsistensen.

Efter att ha somnat vid 21 vaknade han vid 3. Lyckades då med två omgångar smekningar få honom att somna (20min). Kändes som en seger Men när han vaknade vid 5 så hade jag inte mycket ork, visste dessutom att han antagligen började bli hungrig så det blev tidig frukost vid 5.30 o sen sov han till ca 8.

Tror stenhårt på denna metod men tycker jag får så ont i ryggen av att stå lutad över och ner i spjälsängen...och då är den ställd på övre nivån.. Tungan ute

Hur går det Leiah?
    Låter ju strålande! Jag tycker att du ska vara väldigt nöjd om du fått till det där. Att han vaknar kl 5 är ju inte superkul för det är en tid man helst inte kliver upp.... kl 6 går ju men han kanske fattar det nu framöver. Eller så var han bara hungrig :) Men kämpa på vidare!

Ja, här får vi också ont i ryggar av att stå över sängen. Så jag har börjar hänga över kanten (haha) men det gör ju att armarna domnar av rätt snabbt ;) Men man lär sig väl nån teknik där också.

Vi tycker som sagt att kvällarna funkar lite bättre. Han vaknar inte lika ofta men nätterna är förjäkliga rent ut sagt.. det äts och snuttas om vartannat hela natten. Jag minns när han storebror var liten, då kunde man amma vid kl 01 eller 02 och så plötsligt vaknade man kl 07 och blev tokpaff!! Och vara "va??!" "Är det morgon? Har han sovit till nu?!". Ja det hände faktiskt då och då. Men det har ALDRIG hänt med juvel nr 2. Han har nog aldrig sovit mer än 3 timmar i sträck om ens det. Jag aldrig vaknat paff på över 9 månader. 

Men vi ska ju börja tassa på natten också mellan 23-06 men orken finns inte där riktigt än. Kanske till helgen när min sambo är ledig så vi kan byta av varandra och sova lite på dagen för det kommer nog  bli kalabalik på natten. Så just nu samlar vi lite kraft inför det :)
  • Leiah
    I969 skrev 2014-01-20 00:08:51 följande:
    Bravo mamman med tålamodet det kommer gå vägen! Även om den kan vara slingrig. Det är så himla underbart att få in rutiner med barn som somnar och sover gott i egna sängen (så klart med undantag vid diverse faser, sjukdomar o.s.v. men vad gör det, bara vardagen funkar). Jag tycker du har helt rätt förhållningssätt, övertygad men ändå flexibel och gör det som känns bra i maggropen. Lycka till!
    Tack snälla du! Vad gott det är med lite hejarop längs vägen! :) För det är inte lätt och det kräver rätt mycket tålamod det här ;) Hoppas hoppas att vi får ordning på denna pojk!

Skrev precis till jagvill85 att storebror sov ibland sammanhängade från kl 02 till kl 07 och man vaknade helt paff och tänkte "har han verkligen sovit?!" Men med lillebror har det aldrig hänt! Han har max sovit 3 timmar sammanhängande och på nätterna snuttar han och äter om vartannat. Så just nu samlar vi kraft till att orka köra tassning från 23-06 också. Inte alltid lätt att veta vart man ska få orken ifrån när lillebror sover som en kratta och storebror är upp ca 3 ggr per natt..puuh.. men det måste väl gå :)
Svar på tråden Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)