• I969

Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)

Vi har inte precis tassat men har tagit inspiration från baby whisperers hemsida och PUPD, som egentligen liknar väldigt. Vår lille hade somnat själv redan innan och det var i en lite sovtrasslig period runt 9 månader som jag tyckte vi hade nytta av råden. Det jag ville säga är bara att det är väldigt vanligt att det blir bakslag efter några dagar. Citat om PUPD: "In most cases the parents see an improvement over the course of a few days but then the baby regresses around day 5 or so. Typically the baby fights sleep even worse than they did before but if you stick with pu/pd your baby will pop right back. Consistency is the key."

• I969

Min tanke om detta med selen är att det blir lite väl mycket i famnen då? Jag menar, så fort din bebis lugnar sig så lägger du! Har fu då selen så kanske det blir lite nästan-insomning i selen och att steget blir långt till läggningen i sängen?

• I969

Något som de säger på baby whisperers hemsida är också att det blir allt viktigare med rösten när de kommer i den åldern, att använda "nyckelord" och min upplevelse var att inställningen och tryggheten i det man gör och det man säger är allt! Vi hade en vuxensäng bredvid spjälisen så att man kunde lägga en hand på direkt vid uppvaknanden och då lugnande säga att mamma är här, nu är det natt, nu ska vi sooova, eller vad man nu väljer. Om vår lille blev ledsen så tog jag faktiskt inte ens upp honom utan jag hängde mig in över spjälsängskanten och kramade om honom med en bamsekram och talade lugnande till honom. Så fort han lugnade sig så la jag ner honom, la mig själv bredvid och stack in armen.

• I969

Ja, det känns så klart förskräckligt när det inte blir tillstymmelse till lugn och man inte får tillfälle att lägga ner! Men jag tror att det är viktigt att så att säga hålla sig till sängen så mycket som möjligt. Läste någon intervju med författarinnan till baby whisperer boken där hon sa att hon någon gång t.o.m klättrat in i spjälisen när det krisat ordentligt Det gäller ju hur som helst att vara helt övertygad själv om att det man gör är OK. Om man själv någonstans känner att ååå, stackars bebis som inte får tutte, ja då blir det så mycket svårare. Övertygelsen måste finnas där om att det ÄR helt okej att sova i egna sängen, vi finns här för dig och det är tryggt och kärleksfullt bebis har fått mat och blir man törstig finns vatten.

• I969

Bravo mamman med tålamodet det kommer gå vägen! Även om den kan vara slingrig. Det är så himla underbart att få in rutiner med barn som somnar och sover gott i egna sängen (så klart med undantag vid diverse faser, sjukdomar o.s.v. men vad gör det, bara vardagen funkar). Jag tycker du har helt rätt förhållningssätt, övertygad men ändå flexibel och gör det som känns bra i maggropen. Lycka till!

• I969

@jagvill85 - 6 timmar sammanhängande sömn, det är ju toppen! Det är ungefär vad mina sovit i den åldern, sen har det ganska snabbt ökat till 7-8 timmar, men ett tidigt mål tutte eller senare flaska har vi haft kvar upp i 10-11 månadersåldern då de sovit hel natt. Själv har jag gått efter devisen att huvudmålet är att bebisen KAN sova sammanhängande, sen om det inte är precis hela natten är ju sak samma, bara man slipper stoppa i tutte/napp eller vagga eller på annat sätt söva om vid regelbundna uppvak. Då dööör man ju... På Baby whisperers hemsida, som jag hänvisat till innan och som är rätt likt Tass, så brukar de säga att om bebisen vaknar och inte kan somna om efter ca 10 timmars sömn så bör man inte använda "verktygen" mer för då är de mest troligt antingen hungriga eller vill upp...

• I969

Katti02: Jag skulle inte alls tveka att ta dagslurarna i vagnen och nätterna i sängen, precis så har vi gjort och dessutom behållit dagslurarna i vagn hela vägen med en extravagn inomhus för det. Att lägga på kvällen och de första uppvaken på natten är det viktigaste att vara konsekvent med. När det blir tidig morgon så har jag valt att ta över i vår säng och amma, jag har inte tyckt att det verkat bli mer "förvirrat" vid läggning för det. Som jag ser det så handlar det om att få bukt med "vaneuppvaken" så att man får ett längre sammanhängande sovpass. När det väl sätter sig så kommer längre och längre nätter av sig själv, i takt med att de blir äldre, äter mer dagtid o.s.v. Jag tror att det kan vara läge att inte försöka korrigera din dotters sovställning alltför mycket, försök istället att inte vara så aktiv utan mer lugnande, ha en hand in mellan spjälorna medan du ligger bredvid sängen (har ni säng bredvid spjälisen?) och shyssja lugnt.

• I969

Det tycker jag absolut, gör det som funkar bäst vid dagvilorna. Vi skulle inte heller kunnat haft villorna ute i vagnen, då gick det absolut inte att sova ner än 30 min... Så det fick bli vagn inne och småvagga lite över "skarven" där vid 30 min.

Svar på tråden Vi har precis börjat med TASS-METODEN. Tips och vägledning tack ;)