Anonym (ekonom) skrev 2014-01-12 20:18:10 följande:
Vi har inte den exakta formuleringen på frågan, vi kan inte höra hur tonfallet egentligen var.
Samtidigt vore det betydligt trevligare att vara lite ödmjuk även i en så banal sak, så att man faktiskt själv erbjuder sig att betala. Det kan mycket väl vara så som någon annan antydde, att killen valde att ta betalt för att markera. Det här kan ju vara en "tendens" hos TS, något som vi inte vet något om, men som hennes kille sett i andra sammanhang. Bara spekulationer, precis som hur tonen var vid formuleringen "vill du ha...". Vi vet inte, alltså kan vi dra vilka slutsatser vi vill utan att den ena blir mer rätt än den andra. Det spåret kommer vi inte vidare med, tyvärr.
Nej, tonfallet i detta fall vet vi inget om, lika lite som om ev bakgrund. Men om någon frågar om jag "vill ha något" låter det i mina öron som en inbjudan och inte som en förfrågan om jag vill köpa något. Hade det handlat om en kompis hade jag ändå erbjudit mig att betala men knappast om det var min man.
Jag ser två linjer här av er/dem som tycker TS gjorde helfel som utgick från att partnern avsåg att bjuda, de som tycker att hon borde förstå att en verksamhet inte kan bjuda folk och så de som inte reagerar på just att det är partnerns verksamhet utan bara tycker att man alltid ska utgå från att man betalar själv för annars är man en snyltare. Undrar lite om den som tänker på det senare sättet är helt konsekventa där och även utgår från att betala själv när hans/hennes man/fru frågar om h*n "vill ha något" på Rasta-stället eller tåget. Själva bryr vi oss inte särskilt om sådant i familjen.
Att det sedan inte är kul om man upplever att någon vill utnyttja en är ju sant men det vet vi ju inget om här.
(När jag var yngre tog OT en kompis som drev klubb för givet att kompisar som kom dit skulle hjälpa till att jobba gratis om det var tjockt i baren och en släktings sambo tog för givet att hon skulle hoppa in när det var personalbrist i hans verksamhet om hon var ledig; förgivettaganden och vad som kan upplevas som utnyttjande finns åt alla håll.)