• Anonym (Aaaaaaarg!!!!)

Min kille tog betalt från mig på HANS CAFÉ !!!!!

Jag besökte min kille som jobbar på sitt café som HAN ÄGER!!! Jag satt där och han frågade om jag ville ha något. En kaffe och bulle, sa jag. HAN TOG BETALT!!!!!! Idiot! När jag träffar honom sen ska jag skrika på honom att han är en snål slisk!!!!

Usch. Det där var avtändande!!!!!

• Svar på tråden Min kille tog betalt från mig på HANS CAFÉ !!!!!
  • Anonym (ekonom)
    Anonym (C) skrev 2014-01-12 19:59:10 följande:

Inte för dig kanske , men det var flera som tagit upp jämställdhet , män och kvinnor , uppvaktande osv. För vissa verkar spela roll att det handlar om caféägarens tjej , och inte , kompis , syskon , mamma eller pojkvän.
    Jo, jag har sett att det spårat in på jämställdhetsfrågan. Ofattbart, men så går det ibland.
  • Anonym (C)

Håller ned. Givetvis ska jämställdheten fungera på alla sätt. Ogillar folk oavsett kön som vill vara jämställda så länge det passar dem och utnyttja andra i andra fall. Oavsett det gäller ekonomiska fördelar fördelningen av hushållsarbete hemma eller vad som helst. Ser sådant beteende hos både män och kvinnor.

LillGris skrev 2014-01-12 19:59:46 följande:
    Vilket skitsnack. Det är fan inte kärlek att gå runt och bara "uhhh jag är tjeeej, jag ska bli bjuuuden". Ärligt. Jag fattar att killar är skittrötta på att de förväntas langa upp plånboken heeela tiden. Jag hade lackat ur om jag förväntades betala allt jämt. Jag förväntar mig ALDRIG att bli bjuden. Jag är en vuxen människa. Jag har ett jobb. Jag kan faktiskt betala själv.

• Anonym (ekonom)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 20:03:33 följande:
    Jag driver ett fik och kan säga på rak arm att en bulle och en kaffe kostar mig fan 1-2 kr när jag gör de själva och kanske 3-4 när jag köper bullarna! Klart man inte tar betalt av sin partner då. Och det är inget som syns i bokföringen eller att man luras med något. Kan markeras lätt som att det blev över efter dagens slut och var tvunget att slängas.Om man nu måste skriva upp det någonstans. Och nej mitt fik påverkas inte av den lilla "förlusten". Och ja man tar inte betalt av morsan och farsan heller. Och alla som jämför vänner och partners... jag tycker synd om era partners som ni anser ligger i samma relationsnivå som era vänner.
    Vi har helt klart olika syn på detta. Vore väldigt bra att få veta vilket fik du driver så kunde man undvika det... Flört

Hur man hanterar det i form av svinn osv, det är helt ointressant. Det här handlar, återigen, inte om 40 kr för en bulle och en kaffe, eller ens dina rörliga tillverkningskostnader, utan om principen. Man kan inte komma ifrån kärnfrågan och om det gör mig till en trist och tråkig ekonom, så må det vara hänt. Jag kommer att fortsätta tycka att det är fel av TS att förutsätta att hon ska fika på kaféets bekostnad bara för att det ägs av hennes kille.
  • LillGris
    Anonym (C) skrev 2014-01-12 20:09:28 följande:
    Håller ned. Givetvis ska jämställdheten fungera på alla sätt. Ogillar folk oavsett kön som vill vara jämställda så länge det passar dem och utnyttja andra i andra fall. Oavsett det gäller ekonomiska fördelar fördelningen av hushållsarbete hemma eller vad som helst. Ser sådant beteende hos både män och kvinnor.

Precis. Det finns en jävla massa brudar som gnäller om att det är så ojämställt och hemskt med könsroller när de får ta största delen av arbetet hemma. Men sen sitter de där och viftar med ögonfransarna och förväntar sig att bli bjudna såfort de är ute och äter, är på krogen eller vad som helst. Då är det tydligen ok att upprätthålla könsrollerna. När man själv vinner på det. BAH!
  • Loriyana

Jag hade aldrig ens kommit på tanke att kräva betalning från en pojkvän om jag frågade honom om han ville ha något. Inte en chans!

• Anonym (ekonom)
    Åsa skrev 2014-01-12 20:07:01 följande:
    Om det är vanligt med kompisar som tror att de ska bli bjudna kanske det är bättre att vara tydligare vid förfrågan då. "Vill du beställa/köpa något?" och inte "vill du ha något?". Så kanske det stämmer bättre med folks "uppfostran" i hur en inbjudan respektive en förfrågan om beställning låter.
    Här handlade det ju inte heller om en kompis utan om en partner sedan flera år.
    Vi har inte den exakta formuleringen på frågan, vi kan inte höra hur tonfallet egentligen var.

Samtidigt vore det betydligt trevligare att vara lite ödmjuk även i en så banal sak, så att man faktiskt själv erbjuder sig att betala. Det kan mycket väl vara så som någon annan antydde, att killen valde att ta betalt för att markera. Det här kan ju vara en "tendens" hos TS, något som vi inte vet något om, men som hennes kille sett i andra sammanhang. Bara spekulationer, precis som hur tonen var vid formuleringen "vill du ha...". Vi vet inte, alltså kan vi dra vilka slutsatser vi vill utan att den ena blir mer rätt än den andra. Det spåret kommer vi inte vidare med, tyvärr.
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (ekonom) skrev 2014-01-12 20:13:31 följande:
    Vi har helt klart olika syn på detta. Vore väldigt bra att få veta vilket fik du driver så kunde man undvika det... Flört

Hur man hanterar det i form av svinn osv, det är helt ointressant. Det här handlar, återigen, inte om 40 kr för en bulle och en kaffe, eller ens dina rörliga tillverkningskostnader, utan om principen. Man kan inte komma ifrån kärnfrågan och om det gör mig till en trist och tråkig ekonom, så må det vara hänt. Jag kommer att fortsätta tycka att det är fel av TS att förutsätta att hon ska fika på kaféets bekostnad bara för att det ägs av hennes kille.
    Mmm eftersom du är ekonom så kan jag mycket väl tänka mig att i dina tankar så  handlar allt om siffror. Förväntade mig inget annat av en ekonom.

Kul att du skulle vilja undvika mitt fik... jag är glad å din partners vägnar att du inte äger ett. Och om du nu skulle äga ett fik... så tycker jag synd om henne/honom. 
  • LillGris
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 20:22:11 följande:
    Mmm eftersom du är ekonom så kan jag mycket väl tänka mig att i dina tankar så  handlar allt om siffror. Förväntade mig inget annat av en ekonom.

Kul att du skulle vilja undvika mitt fik... jag är glad å din partners vägnar att du inte äger ett. Och om du nu skulle äga ett fik... så tycker jag synd om henne/honom. 

Gud ja. Stackars partner. Att få betala för en bulle, det är sånt som knäcker en totalt.
  • Anonym (Duh)
    Anonym (hahaha) skrev 2014-01-12 19:45:43 följande:
    Så om jag äger en städfirma ska jag ta betalt av min partner när jag städar hemma? Måste ju få min ekonomi och verksamhet att gå runt eller hur? Och tror du att alla mina vänner och släktingar kommer förvänta sig att jag ska städa hos de också? 
    Enbart hemma hos honom? Ja, absolut, det ska du ta betalt för. Hemma hos er? Du blandar ihop privat och ekonomi, som andra finansiellt analfabeter här inne. Du är inte ensam om det, trösta dig med det.

TS, din kille är inte snål, han är förnuftig .Hur ofta tycker du att han ska betala för din fika? Hur ofta betalar du för hans fika? Vem annars ska han bjuda på fika? Mamma, pappa, syskon, kusiner, kompisar, dina föräldrar, dina kompisar, dina syskon...? Knäpp inställning. Betala för dig eller gå till ett annat cafe. 
  • Anonym (hahaha)
    LillGris skrev 2014-01-12 20:24:12 följande:

Gud ja. Stackars partner. Att få betala för en bulle, det är sånt som knäcker en totalt.
    Mmm och att bjuda på en är väl ännu värre.
Svar på tråden Min kille tog betalt från mig på HANS CAFÉ !!!!!