• Anonym (upprörd)

Dumma kommentarer från kollega...

På jobbet satt vi en dag och diskuterade barn och familj. Plötsligt kommer en person in på ofrivillig barnlöshet och fäller en kommentar om att kan man inte få barn på naturlig väg så är det för att det inte är meningen. Våra gener skulle enligt henne vara svaga och naturen ser automatiskt till att vi inte kan föröka oss. Hon förkastar allt vad IVF heter och menar att "vi" inte ska ha några barn.Vet inte om det är så men som ofrivilligt barnlös (utan deras vetskap om detta) så tog jag fruktansvärt illa vid mig. Jag och min sambo är fullt friska och läkarna har inte hittat något fel på oss förutom att min pojkvän har lite lägre antal spermier än vad som anses vara "normalt". För övrigt är de i god kvalité, dock är de tydligen inte tillräckligt många. 

Hur sjutton kan man slänga ur sig en sån kommentar? Chansen att någon i rummet faktiskt drabbats av ofrivillig barnlöshet finns ju, eller att man kanske känner någon som är det. Hennes kommentar fick mig att känna mig totalt värdelös. Hur får jag tillbaka självkänslan igen efter att hon omedvetet tryckt ner mig i backen? 

• Svar på tråden Dumma kommentarer från kollega...
  • Bestemor
    Anonym (Karma) skrev 2014-01-11 21:11:50 följande:
    Konstig? Jag är av samma åsikt och anser mig inte alls vara konstig på något sätt. Olika människor har olika åsikter helt enkelt. Och inte menar jag något personligt och elakt med det.

Varför måste man ha åsikter om för tidigt födda barn för att man har åsikter om barnlöshet? Har du själv åsikter om precis allt?

Jag har åsikter om att alla människor har lika rätt till all hjälp för att få ett barn.

Åsikten att barnlösa var det av någon anledning och ska därför vara det.

Det finns folk som anser att barn som föds för tidigt, gör det av en anledning, att det inte är meningen att de ska leva eller att det är något fel på barnet.

Deras åsikt är att överlever barnet utan någon hjälp från sjukvården, då är det starkt nog att få leva.
  • Irma01

TS,

Tyvärr är det så att de som aldrig ha upplevt maktlösheten man känner när man är ofrivillig barnlös kan inte sätta sig i vår situation.
    Några kommentarer i tråden bevisar det än en gång. Som tur är finns det också många underbara människor med empati.

Personligen skulle jag inte ta åt mig. Din kollega har rätt till sin åsikt. Av er två är det väl hon som visar okunskap. Tycker verkligen inte att du ska känna dig värdelös!
    Sedan är det ofta väldigt intressant att prata om sin situation med en sådan person och se hur hon reagerar när det plötsligt blir mycket mer konkret. Det är lätt att vräka ur sig sådana övertygelse när man pratar om "folk som eller de som" men när det blir att man måste se en annan människa i ögonen och förklara son synpunkt då är det en annan femma.

• liv
    Anonym (det finns puckon) skrev 2014-01-11 16:46:57 följande:
    Människan har i o för sig hållit på med selektivt urval av vilka som har kunnat fortplanta sig under större delen av den kända historien, så det är inget nytt under solen här. Människor med större materiella tillgångar har oftast kunnat föra vidare sina gener betydligt bättre än de med små (pga tidigare giftemål, polygami, avsaknad av slaveri, bättre tillgång till kost och vård, mm) och vissa grupper i samhället har förbjudits att fortplanta sig eller kraftigt begränsats. Även lagar och normer manipulerar hur människan ska fortplanta sig. Så det behövs ingen vetenskap för att manipulera naturens gång.

Sen är det ju faktiskt så att de som t ex gör IVF idag anpassar sig alldeles utmärkt efter sin omgivning som den ser ut idag, och ofta med lysande resultat, dvs de lycks fortplanta sig.
    Du har till viss del rätt. Det enda jag påpekade var att teorin om ett naturligt urval i sig inte är fel. Däremot så är vi i Sverige inte beroende av den på samma sätt. Men en kvinna i Afrika får knappast hjälp med IVF om hon inte får några barn. Oavsett hjälp av vetenskapen så växer befolkningar i resten av världen fortare än här. Det är mycket möjligt att vi till slut blir utslagna. Vem vet? Hur ärftligt är ofrivillig barnlöshet? Hur mycket kommer de gener vi fört vidare påverka vår befolkning i framtiden? Det vet vi inte...
  • Anonym (upprörd)
    Anonym (Oj) skrev 2014-01-11 20:45:36 följande:
    Jag är inte ofrivilligt barnlös, men så tacksam som jag är för det lilla livet i min mage så förstår jag vilken oerhörd sorg det måste vara för de som längtar och försöker medan "alla" runt omkring blir gravida till synes hur lätt som helst.

Att då till råga på det få gliringar om att man skulle vara genetiskt svag är verkligen bara elakt, snacka om att sparka på den som redan ligger och dessutom med argument som hörde hemma i Nazityskland.

...Och det här med att allt sker av en mening? Visst kan det vara så, men det är fortfarande något man kanske borde tänka sig för innan man säger om man inte har för avsikt att såra. Jag skulle inte säga att allt sker av en mening till en mamma som mist sitt barn till cancer, lika lite skulle jag peka ut ofrivilligt barnlösa och säga att det är meningen att just de ska berövas det de kanske önskar mest av allt. Man kan ju faktiskt visa lite empati och taktkänsla även om man är övertygad om ett förutbestämt öde eller en högre makt som styr vad som sker här på jorden. Sedan tycker jag att den ofrivilligt barnlösa kan finna viss tröst i att om nu allt sker av en mening så var det även meningen att människan skulle komma på IVF och att just ni skulle söka er till en IVF-klinik {#emotions_dlg.flower}

Kram på dig TS! Försök att inte ta åt dig av kollegans plumpa kommentarer.
    Tack för din omtanke! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (upprörd)
    Irma01 skrev 2014-01-12 00:20:19 följande:
    TS,

Tyvärr är det så att de som aldrig ha upplevt maktlösheten man känner när man är ofrivillig barnlös kan inte sätta sig i vår situation.
    Några kommentarer i tråden bevisar det än en gång. Som tur är finns det också många underbara människor med empati.

Personligen skulle jag inte ta åt mig. Din kollega har rätt till sin åsikt. Av er två är det väl hon som visar okunskap. Tycker verkligen inte att du ska känna dig värdelös!
    Sedan är det ofta väldigt intressant att prata om sin situation med en sådan person och se hur hon reagerar när det plötsligt blir mycket mer konkret. Det är lätt att vräka ur sig sådana övertygelse när man pratar om "folk som eller de som" men när det blir att man måste se en annan människa i ögonen och förklara son synpunkt då är det en annan femma.
    Det verkar vara lite blandade kommentarer här i tråden. Alla har ju som du säger rätt till sin åsikt men det värmer extra mycket att höra att det finns människor där ute som vet vad man går genom och som förstår mig. Tack! {#emotions_dlg.flower}
  • MadHatter

Det kan ju vara så att det är ett ämne hon brinner för och att hon helt enkelt inte tänkte sig för

Eller så är hon en sån som gärna slänger ur sig sina åsikter om allt möjligt utan att alls reflektera över hur andra kan reagera över det man säger.

Jag kan tycka att på en arbetsplats där alla inte känner varandra så väl (och där alla ska känna att de trivs att vara med på fika mm) så undviker man att uttala sig för "provokativt". Naturligtvis har alla rätt till sina åsikter men alla har också en skyldighet att visa hänsyn till andra och anpassa sig till olika situationer.

Så om ni inte i vanliga fall diskuterar känsliga ämnen på er arbetsplats (så att det är norm) tycker jag att hon gjorde fel.

Sen själva åsikten i sig - tror du själv på en övergripande "mening"? Att Gud eller "ödet" styr våra liv och att det finns en mening med allt som händer? Med alla övergrepp som sker, med alla sjukdomar osv?

Om du inte tror på detta kan du ju förkasta hennes idéer intellektuellt i alla fall, så kanske det är lättare att i näste skede göra det även känslomässigt.

• kvinnan03

Jag orkar helt enkelt inte lyssna på sånt strunt prat som din kollega sa

Lev ditt liv
    skit i henne

• Anonym (Hmm)

Till er som säger att kollegan inte borde kunnat få barn enligt det uttalandet... Det är ju inte det det naturliga urvalet handlar om. Inte heller huruvida man blir en bra förälder i dagens samhälle. Det naturliga urvalet handlar ju om att föra starkare gener vidare och att sortera ut gener eller kombinationer av gener som t.ex. kan leda till sjukdomar osv.

Resonemanget kan också ibland hänga ihop med en tro på att naturen själv försöker reglera antalet individer i varje art. Detta sker ofta via t.ex. sjukdomar. Men man kan ju också anse att det också styrs av att vissa inte kan få barn, eller att vissa inte vill ha barn. Man kan både se det strikt vetenskapligt och tro att allt sker helt biologiskt, men också mer att allt har en mening, då kanske ett mer religiöst tänkesätt eller en tro på ödet. Båda alternativen kan ju ses som att 'naturen har sin gång'.

Själv tror jag inte på ödet och är inte religiös, men jag har en stark tro till biologin och tycker t.ex. Det ärväldigt intressant att fundera på huruvida folk som inte VILL fortplanta sig kanske har dolda genetiska defekter, eller är de slumpmässigt 'valda', eller är det inte biologiskt styrt alls utan bara ett socialt uttryck för samhället vi lever i...

Dessa åsikter/teorier/funderingar är givetvis inte 'onda' och inte nödvändigtvis felaktiga bara för att de inte är bevisade. Och givetvis är man inte elak eller ignorant för att man funderar över detta! Däremot så är det ju väldigt okänsligt att uttala sig som ts kollega, precis som att man inte tar upp det närnågon fått en cancerdiagnos.

Med allt detta sagt så är jag jätteglad att vi faktiskt INTE låter naturen ha sin gång... Jag har själv ganska svår astma och hade nog aldrig överlevt i min barndom om naturen fått bestämma. På samma sätt tycker jag det är jättebra att sjuka får hjälp och underbart att barnlösa får den hjälp de behöver. Jag förstår inte riktigt er som tycker att jag borde låta mina barn dö i hög feber nästa gång de är sjuka, bara för att jag tror på naturens förmåga att försöka reglera och utveckla sig själv.

Och jag tycker inte att jag är elak eller dum i huvudet... Däremot kan jag tycka att det tyder på social inkompetens att inte se skillnaden på det intressanta i teorin ur ett långt tidsperspektiv och den tragiska situationen på individnivå. Och jag tycker det är märkligt att det finns människor som tycker det är ok att uttala sig som ts kollega men som givetvis aldrig skulle säga till någon som precis förlorat ditt barn i cancer att det nog var något fel på deras gener...

Till ts vill jag bara säga: Lycka till! Jag tycker att ni förtjänar ett barn precis lika mycket som någon annan, oavsett HUR ni blir gravida. Jag hoppas att ni snart lyckas!!

• Anonym (Jo)
    En blå giraff skrev 2014-01-11 13:17:31 följande:
    Oerhört klumpigt sagt tycker jag. Måste vara en kollega med svag social kompetens är min spontana tanke. Självklart har man rätt till åsikter men kan väl undvika att kväka ur sig det sådär. Naturligtvis ska man ha rätt till hjälp med sin barnlöshet. Det är ju en stor gåva till samhället att man öht skaffar barn. Vi har ju redan nu problem med alltför dålig befolkningstillväxt,

Ja det stämmer nog, befolkningstillväxten är dålig ändå finns här vare sig jobb eller förmåner till alla som redan existerar i landet, så det känns lite dubbel moralaktigt att det ska födas fler men någon framtid finns inte och möjligheter i ett Sverige som idag . Hmm
  • Anonym (Aha!)
    Anonym (upprörd) skrev 2014-01-11 21:16:57 följande:
    Utifrån mina egna erfarenheter och det vi kämpar för så undviker jag att ta upp diskussioner om sådant som kan vara känsligt. Speciellt då vi har en stor arbetsplats med mycket personal. Det finns alltid en chans att någon tar illa vid sig. Att prata om känsliga ämnen såsom sjukdom, förluster osv med nära vänner är en helt annan sak. Vännerna känner jag och de känner mig, därför vet vad man kan prata om eller inte. På arbetsplatsen brukar jag alltså inte ge mig in i sådana samtal, så jag hoppas verkligen inte att jag trampat henne på tårna. 

Klokt av dig. Du är omtänksam. Nu var inte din  kollega kanske ute efter att såra - hon framförde en åsikt  och det var obetänksamt av henne.
  • Kattflickan

TS: Känner med dig! Uppenbart har din kollega inte förmågan att sätta sig in i hur jobbigt det är att inte kunna få barn. Om hennes resonemang skulle gälla så kan vi ju stänga sjukhusen och låta folk med hjärtproblem, brutna ben, de som behöver kejsarsnitt m. fl få dö, för de är ju av naturen svagare...

Jag berättade för mina kollegor om att jag höll på med ivf. Då sa en ung kvinna att hon Aldrig skulle gå igenom en sån sak för att få barn. Jag sa till henne att vara försiktig med vad hon sa, man kan aldrig veta hur långt man är villig att gå för att få ett barn. För mig var barnlösheten tusen gånger jobbigare än vad en sketen ivf var. Lyckades på andra försöket och har en fantastisk dotter idag!

• LinneaJosie

Själv baserar jag mina åsikter på mer än gissningar. Din kollega är nog inte så intelligent. Skit i henne.

• Sofia99

Svag verkar du dock vara eftersom du inte ens kunde stå upp för dig sj och säga ifrån till din kollega.

• Anonym (li)
    Kattflickan skrev 2014-01-12 12:23:43 följande:
    TS: Känner med dig! Uppenbart har din kollega inte förmågan att sätta sig in i hur jobbigt det är att inte kunna få barn. Om hennes resonemang skulle gälla så kan vi ju stänga sjukhusen och låta folk med hjärtproblem, brutna ben, de som behöver kejsarsnitt m. fl få dö, för de är ju av naturen svagare...

Jag berättade för mina kollegor om att jag höll på med ivf. Då sa en ung kvinna att hon Aldrig skulle gå igenom en sån sak för att få barn. Jag sa till henne att vara försiktig med vad hon sa, man kan aldrig veta hur långt man är villig att gå för att få ett barn. För mig var barnlösheten tusen gånger jobbigare än vad en sketen ivf var. Lyckades på andra försöket och har en fantastisk dotter idag!
    Men hjärtproblem, fetma, brutna ben etc är allvarliga fysiska hälsorisker. Det är inte barnlöshet - oavsett vad den beror på. Ibland undrar jag om det inte bara låst sig för vissa par. Min väninna hade försökt få barn i 2 år, när de äntligen fick tid för inf-start. Då var hon gravid! Spontant! Känner till för många liknande historier för att det ska vara en slump. Naturligtvis gäller de inte de par som förklaringar till sin barnlöshet. 
  • Anonym (ffgdfgsdf)

Precis så sa en gravid kollega till mig när hon fick reda på att vi hade fått missfall efter IVF. Trevlig person

• Anonym (A)

Jag vet många exempel på elaka idioter som har flera barn, eller personer med allvarliga genetiska sjukdomar som skaffar många barn. Att vara lämplig att föra gener vidare eller att kunna göra det har ingen vidare relevans. Visst vore det sorgligt om den enda egenskapen vi valde att "avla på" vore fertilitet?

Svar på tråden Dumma kommentarer från kollega...