Till er som säger att kollegan inte borde kunnat få barn enligt det uttalandet... Det är ju inte det det naturliga urvalet handlar om. Inte heller huruvida man blir en bra förälder i dagens samhälle. Det naturliga urvalet handlar ju om att föra starkare gener vidare och att sortera ut gener eller kombinationer av gener som t.ex. kan leda till sjukdomar osv.
Resonemanget kan också ibland hänga ihop med en tro på att naturen själv försöker reglera antalet individer i varje art. Detta sker ofta via t.ex. sjukdomar. Men man kan ju också anse att det också styrs av att vissa inte kan få barn, eller att vissa inte vill ha barn. Man kan både se det strikt vetenskapligt och tro att allt sker helt biologiskt, men också mer att allt har en mening, då kanske ett mer religiöst tänkesätt eller en tro på ödet. Båda alternativen kan ju ses som att 'naturen har sin gång'.
Själv tror jag inte på ödet och är inte religiös, men jag har en stark tro till biologin och tycker t.ex. Det ärväldigt intressant att fundera på huruvida folk som inte VILL fortplanta sig kanske har dolda genetiska defekter, eller är de slumpmässigt 'valda', eller är det inte biologiskt styrt alls utan bara ett socialt uttryck för samhället vi lever i...
Dessa åsikter/teorier/funderingar är givetvis inte 'onda' och inte nödvändigtvis felaktiga bara för att de inte är bevisade. Och givetvis är man inte elak eller ignorant för att man funderar över detta! Däremot så är det ju väldigt okänsligt att uttala sig som ts kollega, precis som att man inte tar upp det närnågon fått en cancerdiagnos.
Med allt detta sagt så är jag jätteglad att vi faktiskt INTE låter naturen ha sin gång... Jag har själv ganska svår astma och hade nog aldrig överlevt i min barndom om naturen fått bestämma. På samma sätt tycker jag det är jättebra att sjuka får hjälp och underbart att barnlösa får den hjälp de behöver. Jag förstår inte riktigt er som tycker att jag borde låta mina barn dö i hög feber nästa gång de är sjuka, bara för att jag tror på naturens förmåga att försöka reglera och utveckla sig själv.
Och jag tycker inte att jag är elak eller dum i huvudet... Däremot kan jag tycka att det tyder på social inkompetens att inte se skillnaden på det intressanta i teorin ur ett långt tidsperspektiv och den tragiska situationen på individnivå. Och jag tycker det är märkligt att det finns människor som tycker det är ok att uttala sig som ts kollega men som givetvis aldrig skulle säga till någon som precis förlorat ditt barn i cancer att det nog var något fel på deras gener...
Till ts vill jag bara säga: Lycka till! Jag tycker att ni förtjänar ett barn precis lika mycket som någon annan, oavsett HUR ni blir gravida. Jag hoppas att ni snart lyckas!!