• Anonym (upprörd)

Dumma kommentarer från kollega...

På jobbet satt vi en dag och diskuterade barn och familj. Plötsligt kommer en person in på ofrivillig barnlöshet och fäller en kommentar om att kan man inte få barn på naturlig väg så är det för att det inte är meningen. Våra gener skulle enligt henne vara svaga och naturen ser automatiskt till att vi inte kan föröka oss. Hon förkastar allt vad IVF heter och menar att "vi" inte ska ha några barn.Vet inte om det är så men som ofrivilligt barnlös (utan deras vetskap om detta) så tog jag fruktansvärt illa vid mig. Jag och min sambo är fullt friska och läkarna har inte hittat något fel på oss förutom att min pojkvän har lite lägre antal spermier än vad som anses vara "normalt". För övrigt är de i god kvalité, dock är de tydligen inte tillräckligt många. 

Hur sjutton kan man slänga ur sig en sån kommentar? Chansen att någon i rummet faktiskt drabbats av ofrivillig barnlöshet finns ju, eller att man kanske känner någon som är det. Hennes kommentar fick mig att känna mig totalt värdelös. Hur får jag tillbaka självkänslan igen efter att hon omedvetet tryckt ner mig i backen? 

• Svar på tråden Dumma kommentarer från kollega...
  • Philippa

Du behöver jobba med dig själv om du tar åt dig vad EN person tycker.....

• elyse

Det händer tyvärr rätt ofta att man i sådana här sammanhang förutsätter att alla tillhör någon slags majoritet - om man inte gör det förväntas man "komma ut" på något sätt. Man vill ju inte gå runt som en vandrande minoritet, men jag försöker vara öppen (när tillfälle ges) med att jag inte är heterosexuell, har gått ur Svenska Kyrkan av principskäl, har en hormonrubbning (PCO) som gör det svårt att bli gravid... 

Angående kollegan så skulle jag tänka att det var ju bra att hon visade hur fördomsfull hon är så att du inte behöver lägga tid på att lära känna henne/vara trevlig när det uppenbarligen inte är någon idé. 

• Anonym (m)

eftersom hon inte visste om ert läge så kan man inte klandra henne. Ibland har folk starka åsikter om ett visst ämne. Sen kan man förvisso hålla inne med sina åsikter men om ämnet nu kom upp så, tja...då tror man väl att man får prata om det. 

Det kan handla om politik, rasism, abort eller vad som helst. det kan alltid finnas en person i sällskapet som är drabbad på något vis av just det ämnet som kommer upp. Ska folk inte få prata om det då?

sa du nåt då? Om det var jag och jag reagerade starkt på ett ämne som kom upp så skulle jag säga det

• Anonym (***)

Måste alla ha samma åsikter som du har? Om du vill att folk ska ta hänsyn till dig och din barnlöshet, så måste du ju berätta.

• Anonym (....)

Hur naturen ser till att skapa de bästa förutsättningar för de olika arter, överlevnadsförmåga, livsduglighet osv. är något som människan  manipulerar för fullt och jag undrar om det alltid är för det bästa. Om folk inte kan få barn så har det mest troligt en genetiskt orsak eller också kan det handla om att två specifika människor inte är kompatibla med varandra. Detta hade löst sig naturligt för hundra år sen genom att antingen träffa en annan person för att föröka sig eller också helt enkelt att släkten dör ut. Nu ska alla möjliga få barn i alla lägen, homosexuella tillsammans eller ensamma (fast utifrån deras utgångspunkt är det jäkligt hycklande att de överhuvudtaget ska ha barn... hycklare... par som inte kan få som inte kan, törs, vågar söka sig vidare.. osv

• Anonym (upprörd)

Självklart ska man kunna diskutera om allt möjligt. Är fullt med på det! Jag är öppen om vår barnlöshet men har valt att inte prata om det på jobbet, med undantaget chefen som behöver veta eftersom det i perioder blir en del turer till sjukhuset. Mina vänner och bådas familjen vet vad vi gör, så det pratar jag gärna om och försöker svara på eventuella frågor som uppstår. Jag är sån som person att jag tänker mig kanske för en extra gång innan jag tar upp vissa saker i diskussion. Det kommer sig med all säkerhet av att vår situation är som den är. 

Det var mer sättet hon vräkte ur sig sina åsikter på som gjorde mig ledsen. Jag klandrar absolut inte henne, för hur ska hon kunna veta om jag inte berättat? Dock gjorde hennes kommentarer ont i mig och jag var inte stark nog just då att säga som det var. 

• Anonym (aas)
    Anonym (***) skrev 2014-01-11 13:09:36 följande:
    Måste alla ha samma åsikter som du har? Om du vill att folk ska ta hänsyn till dig och din barnlöshet, så måste du ju berätta.
    Men herregud. Det är ju skillnad.
  • En blå giraff

Oerhört klumpigt sagt tycker jag. Måste vara en kollega med svag social kompetens är min spontana tanke. Självklart har man rätt till åsikter men kan väl undvika att kväka ur sig det sådär. Naturligtvis ska man ha rätt till hjälp med sin barnlöshet. Det är ju en stor gåva till samhället att man öht skaffar barn. Vi har ju redan nu problem med alltför dålig befolkningstillväxt,

• viseversa

Oh snacka om att lägga ner mycket energi på vad andra tycker. Hennes åsikt och inget ni kan göra något åt. Hon har en annan åsikt än er lev med det liksom.

Svar på tråden Dumma kommentarer från kollega...