Dumma kommentarer från kollega...
På jobbet satt vi en dag och diskuterade barn och familj. Plötsligt kommer en person in på ofrivillig barnlöshet och fäller en kommentar om att kan man inte få barn på naturlig väg så är det för att det inte är meningen. Våra gener skulle enligt henne vara svaga och naturen ser automatiskt till att vi inte kan föröka oss. Hon förkastar allt vad IVF heter och menar att "vi" inte ska ha några barn.Vet inte om det är så men som ofrivilligt barnlös (utan deras vetskap om detta) så tog jag fruktansvärt illa vid mig. Jag och min sambo är fullt friska och läkarna har inte hittat något fel på oss förutom att min pojkvän har lite lägre antal spermier än vad som anses vara "normalt". För övrigt är de i god kvalité, dock är de tydligen inte tillräckligt många.
Hur sjutton kan man slänga ur sig en sån kommentar? Chansen att någon i rummet faktiskt drabbats av ofrivillig barnlöshet finns ju, eller att man kanske känner någon som är det. Hennes kommentar fick mig att känna mig totalt värdelös. Hur får jag tillbaka självkänslan igen efter att hon omedvetet tryckt ner mig i backen?