Kattflickan skrev 2014-01-12 12:23:43 följande:
TS: Känner med dig! Uppenbart har din kollega inte förmågan att sätta sig in i hur jobbigt det är att inte kunna få barn. Om hennes resonemang skulle gälla så kan vi ju stänga sjukhusen och låta folk med hjärtproblem, brutna ben, de som behöver kejsarsnitt m. fl få dö, för de är ju av naturen svagare...
Jag berättade för mina kollegor om att jag höll på med ivf. Då sa en ung kvinna att hon Aldrig skulle gå igenom en sån sak för att få barn. Jag sa till henne att vara försiktig med vad hon sa, man kan aldrig veta hur långt man är villig att gå för att få ett barn. För mig var barnlösheten tusen gånger jobbigare än vad en sketen ivf var. Lyckades på andra försöket och har en fantastisk dotter idag!
Men hjärtproblem, fetma, brutna ben etc är allvarliga fysiska hälsorisker. Det är inte barnlöshet - oavsett vad den beror på. Ibland undrar jag om det inte bara låst sig för vissa par. Min väninna hade försökt få barn i 2 år, när de äntligen fick tid för inf-start. Då var hon gravid! Spontant! Känner till för många liknande historier för att det ska vara en slump. Naturligtvis gäller de inte de par som förklaringar till sin barnlöshet.