• Tinzu

Plötsligt händer det! Gravid, utan IVF, trots flera års försök. Några fler?

Finns det fler som vill dela glädjen?

16+0 idag, vi har försökt i 6 år, med misslyckat IVF och FET och några missfall.

Plötsligt hände det, trots att vi varit oroliga, och fortfarande är, vad som helst kan ju hända och inget är en garanti, vi har fått göra VUL några gånger som visat en skuttande muuminbaby och jag fattar fortfarande inte att vi kommit en bit på vägen, det fanns inte i den här världen.

Om det finns fler så vill jag gärna prata med er, det känns så mycket lättare när man pratar med någon som varit med om liknande och förstår hur det känns

Berätta gärna eran historia!

BF i slutet av Juni wie!

• Svar på tråden Plötsligt händer det! Gravid, utan IVF, trots flera års försök. Några fler?
  • Tinzu

Idag var jag in till BM för att ta mina vanliga prover, måste in dit typ var 4:e vecka på blodprov, så idag passade hon på att lyssna på hjärtljuden, 16+3 idag och det låg på 150 fast jag tror stenhårt på att det blir en pojke, hela kroppen skriker "pooooojkeeeeee!"

• princess77

Tinzu,nej vi var oförklarligt barnlösa enligt papprerna.Jag har dock lätt pco och dålig ägglossning så det kan vara en av anledningarna.
    Tror också att jag har rätt dålig kvalitet på äggen eftersom det aldrig har funkat med ivf heller.
    Hoppas på fler mirakel nu..sonen är som sagt 2,5 år och inget har hänt än..

• Tinzu
    princess77 skrev 2014-01-13 18:57:30 följande:
    Tinzu,nej vi var oförklarligt barnlösa enligt papprerna.Jag har dock lätt pco och dålig ägglossning så det kan vara en av anledningarna.
    Tror också att jag har rätt dålig kvalitet på äggen eftersom det aldrig har funkat med ivf heller.
    Hoppas på fler mirakel nu..sonen är som sagt 2,5 år och inget har hänt än..

Åh det jobbiga, oförklarligt barnlösa, då blir det ju svårt att veta vad man ska ändra på, vi fick samma svar.

Jag hoppas för er att miraklen kommer snart då, vårat kom efter att jag slutat helt med socker, förrutom vid födelsedagar, och skar ner på kolhydrater lite, 3 månader efteråt så sa det bara poff, så konstigt.
  • princess77

Ja just socker och kolhydrater är är bra att undvika om man har pco.
    När jag blev gravid hade jag gjort samma plus att jag tränade 3-4 gånger i veckan.
    Drack även agnus castus 3 gånger om dagen som jag blev rekommenderad av en tysk ivf läkare.Tänkte satsa på samma recept från februari och framåt.

• längtans

Åh vilka solskenshistorier :) Här är en till.. Hade försökt i 6.5 år, oräkneliga hormonbehandlingar, 3 IVF behandlingar, 2 FET. 6 missfall. Är nu i V 24 och läääängtar :) Har PCO och blev gravid på egen hand efter några månader med LCHF :)

• Tinzu
    princess77 skrev 2014-01-13 21:32:24 följande:
    Ja just socker och kolhydrater är är bra att undvika om man har pco.
    När jag blev gravid hade jag gjort samma plus att jag tränade 3-4 gånger i veckan.
    Drack även agnus castus 3 gånger om dagen som jag blev rekommenderad av en tysk ivf läkare.Tänkte satsa på samma recept från februari och framåt.

Är det sant? är det något du fått höra under utredningen att det är bra att undvika eller tog du reda på det själv?

Men shit vad spännande, eller hur känns det att börja prova på det igen?
  • Tinzu
    längtans skrev 2014-01-13 21:37:06 följande:
    Åh vilka solskenshistorier :) Här är en till.. Hade försökt i 6.5 år, oräkneliga hormonbehandlingar, 3 IVF behandlingar, 2 FET. 6 missfall. Är nu i V 24 och läääängtar :) Har PCO och blev gravid på egen hand efter några månader med LCHF :)

Så härligt! grattis! Hur var det för dig och kosten? Fick du reda på det av någon under utredning eller var det forskande av dig själv som ledde in dig på den vägen?

Vad spännande, vet ni vem det är därinne?
  • längtans
    Tinzu skrev 2014-01-13 21:52:43 följande:
    Så härligt! grattis! Hur var det för dig och kosten? Fick du reda på det av någon under utredning eller var det forskande av dig själv som ledde in dig på den vägen? Vad spännande, vet ni vem det är därinne?

Tack :)vi hade egentligen "gett upp" tanken på ett barn så jag ville gå ner i vikt och börja må bra efter alla slitsamma år.. jag vet ju att PCO är insulinkänsligt och själva syndromet mår bra om man har ett stabilt blodsocker och därför valde jag LCHF.. Jag är bombsäker på att det hade ett finger med i spelet :D Vi har inte tagit reda på kön utan det får bli en överraskning :)
  • princess77

Har hört samma att Pco är insulinkänsligt och därför skall man undvika socker och kolhydrater och gärna kombinera detta med regelbunden träning för ämnesomsättningen och blodsockret.
    Jag hoppas att det händer igen men jag vågar inte tro på det allt för mycket.
    Jag har mitt mirakel och allt annat är bra bonus

• Mar14
    princess77 skrev 2014-01-13 23:07:56 följande:
    Har hört samma att Pco är insulinkänsligt och därför skall man undvika socker och kolhydrater och gärna kombinera detta med regelbunden träning för ämnesomsättningen och blodsockret.
    Jag hoppas att det händer igen men jag vågar inte tro på det allt för mycket.
    Jag har mitt mirakel och allt annat är bra bonus
    Det finns ganska mycket skrivet (fast kanske mest på engelska) om PCOS och insulinkänsligheten, så det kan vara en smart grej att läsa lite om. Just stabilt blodsocker är ju väldigt viktigt, likaså att hormonnivåerna är i balans (fast det gäller ju alla).

Personligen tror jag väldigt mycket på att kosten kan påverka ens chanser, men att man måste prova sig fram för att hitta det som passar för en själv.

Agnus castus/vitex/munkpeppar brukar rekommenderas som alternativmedicin för PCOS, men jag vet inte om det finns några riktiga studier på det. Ett tips om du har dålig äggkvalitet är också att kolla upp DHEA (det är receptbelagt i Sverige så läs på om det och prata med din IVF-läkare) och ta det ihop med starka antioxidanter (jag åt Pycnogenol, som också marknadsförs som lite "mirakelmedel", men framförallt är bra vid endometrios som jag har).

Lycka till!
Svar på tråden Plötsligt händer det! Gravid, utan IVF, trots flera års försök. Några fler?