• Tinzu

Plötsligt händer det! Gravid, utan IVF, trots flera års försök. Några fler?

Finns det fler som vill dela glädjen?

16+0 idag, vi har försökt i 6 år, med misslyckat IVF och FET och några missfall.

Plötsligt hände det, trots att vi varit oroliga, och fortfarande är, vad som helst kan ju hända och inget är en garanti, vi har fått göra VUL några gånger som visat en skuttande muuminbaby och jag fattar fortfarande inte att vi kommit en bit på vägen, det fanns inte i den här världen.

Om det finns fler så vill jag gärna prata med er, det känns så mycket lättare när man pratar med någon som varit med om liknande och förstår hur det känns

Berätta gärna eran historia!

BF i slutet av Juni wie!

• Svar på tråden Plötsligt händer det! Gravid, utan IVF, trots flera års försök. Några fler?
  • Tinzu
    Mar14 skrev 2014-01-10 15:11:33 följande:
    Grattis!! Samma sak här.

Vi har gjort cirka 7 IVFer (med varierande resultat) och haft två jättetidiga missfall, innan jag helt plötsligt plussade helt naturligt.

Är i 28+0 nu, och visst är jag fortfarande väldigt nojig och lite orolig - jag tror man blir det när man varit med om så många tråkiga besked innan. Vi gjorde också flera ultraljud i början, och jag höll på att börja gråta första gången det syntes att det var ett barn och inte bara några celler.

Vi har BF i April.

Lycka till, hoppas allting går bra för er hela vägen!

Men så fantastiskt stort grattis!

Hur känner ni när ni lyckades tillslut och det var plötsligt "spontan" graviditet?

Lycka till och hoppas det går bra för er också
  • Tinzu
    Patricia Helena skrev 2014-01-12 16:32:04 följande:
    Grattis till er  :)   Plussade idag efter 7 års försök :) detta är vårt allra första pluss, så känner mig mycket nojjig. Gör allt för att tänka positivt nu. det får ni också göra :)

Och grattis till er ja det försöker vi, men det är ju så svårt att göra när man väntat så länge och haft så mycket emot sig. Får ni göra något tidigt vul? Vi fick göra 3 veckor i rad i början för att se så att det var en levande graviditet
  • Tinzu
    princess77 skrev 2014-01-12 23:46:15 följande:
    Grattis!!
    Vi kämpade i 5.5 år och gjorde totalt 6 ivf försök som aldrig ledde till graviditet innan jag helt plötsligt plussade naturligt
    Miraklet är idag en busig pojke på 2,5 år

Tack! men så härligt att det funkar tillslut, hade dom någon förklaring till er?

Vi har ingen annan förklaring än Hypotyreos på pappret, fast den har jag ju Levaxin för och har ätit det i typ 4 år nu
  • Tinzu
    Patricia Helena skrev 2014-01-13 02:32:51 följande:
    Nä vi får nog inte göra något tidigt Vulv, eftersom vi försökt själva i alla dessa år. Men jag skulle ju vilja så man vet att där är hjärt ljud i alla fall. Men det set man ju som tidigast i vecka 7, vad jag förstått det som. Skönt för er att ni får kollat så ofta, så att allt står rätt till med ert lilla frö :)

Om ni ringer och frågar så borde det ju inte vara något problem kan man ju tycka iaf, men jag hoppas för er! Så spännande

Oja, det var skönt att få se att det var på riktigt något därinne som levde, lite ofattbart i början men, man blir ju van sen med känslan att, jo det finns faktiskt något därinne
  • Tinzu
    Mar14 skrev 2014-01-13 09:27:20 följande:
    Grattis!!

Jag håller med Tinzy - ring och be om det och berätta hur länge ni har försökt och att du är väldigt orolig!

Vi gjorde nog tre vul innan det vanliga ultraljudet v 18, men mest på grund av att jag tjatade mig till det för jag var så orolig.

Även om de inte ser hjärtat före vecka 7 så kan de se att det är en riktig graviditet och att de sitter på rätt ställe och sådant. De kan inte se jättemycket, men det de kan se är guld värt, särskilt när man försökt länge, för ju mer information man har, desto bättre är det.

Ja oja! Det kan jag hålla med om, att bara få se en liten svart bubbla som bevis att det finns något där inne, och sen senare få se ett hjärta slå, omg, går inte att beskriva känslan
  • Tinzu

Idag var jag in till BM för att ta mina vanliga prover, måste in dit typ var 4:e vecka på blodprov, så idag passade hon på att lyssna på hjärtljuden, 16+3 idag och det låg på 150 fast jag tror stenhårt på att det blir en pojke, hela kroppen skriker "pooooojkeeeeee!"

• Tinzu
    princess77 skrev 2014-01-13 18:57:30 följande:
    Tinzu,nej vi var oförklarligt barnlösa enligt papprerna.Jag har dock lätt pco och dålig ägglossning så det kan vara en av anledningarna.
    Tror också att jag har rätt dålig kvalitet på äggen eftersom det aldrig har funkat med ivf heller.
    Hoppas på fler mirakel nu..sonen är som sagt 2,5 år och inget har hänt än..

Åh det jobbiga, oförklarligt barnlösa, då blir det ju svårt att veta vad man ska ändra på, vi fick samma svar.

Jag hoppas för er att miraklen kommer snart då, vårat kom efter att jag slutat helt med socker, förrutom vid födelsedagar, och skar ner på kolhydrater lite, 3 månader efteråt så sa det bara poff, så konstigt.
  • Tinzu
    princess77 skrev 2014-01-13 21:32:24 följande:
    Ja just socker och kolhydrater är är bra att undvika om man har pco.
    När jag blev gravid hade jag gjort samma plus att jag tränade 3-4 gånger i veckan.
    Drack även agnus castus 3 gånger om dagen som jag blev rekommenderad av en tysk ivf läkare.Tänkte satsa på samma recept från februari och framåt.

Är det sant? är det något du fått höra under utredningen att det är bra att undvika eller tog du reda på det själv?

Men shit vad spännande, eller hur känns det att börja prova på det igen?
  • Tinzu
    längtans skrev 2014-01-13 21:37:06 följande:
    Åh vilka solskenshistorier :) Här är en till.. Hade försökt i 6.5 år, oräkneliga hormonbehandlingar, 3 IVF behandlingar, 2 FET. 6 missfall. Är nu i V 24 och läääängtar :) Har PCO och blev gravid på egen hand efter några månader med LCHF :)

Så härligt! grattis! Hur var det för dig och kosten? Fick du reda på det av någon under utredning eller var det forskande av dig själv som ledde in dig på den vägen?

Vad spännande, vet ni vem det är därinne?
  • Tinzu

Att inte dom koncentrerar sig på sånt också då under utredning, alltså kosthållningen, då det ändå uppenbarligen kan påverka chanserna något för vissa, skumt.

Jag beställde hem journalerna från IVF-kliniken jag gick hos samt gynmottagningen för att förbereda inför vård utomlands, så att jag också vet vad som skrivits och sånt. På papprena från IVF-kliniken stod det att jag har PCO-utseende på mina äggstockar, framförallt höger, medans gynmottagningen sa att det såg normalt ut. Jag har ju sett på ultraljuden som gjorts att jag har fulltproppat med äggblåsor, men jag vet inte vem jag ska lita på -_- det var ju inget som IVF-kliniken hade berättat till mig heller.

Men jag är glad att jag slutade med socker då iaf, det gav ju resultat

• Tinzu
    Mar14 skrev 2014-01-14 11:54:09 följande:
    Tinzu: Jag tycker svenska vården överlag är väldigt dålig på att ha en helhetssyn. Kanske är det bara tidsbrist, eller så är det alltid varit så uppdelat.

Under hela vår utredning och behandling på 3 år fick vi aldrig frågan om vår livsstil. De frågade om vi rökte, hur mycket alkohol vi drack på en vecka samt hur mycket jag vägde (vi är båda normalviktiga, det är möjligt att de hade vägt även maken om han varit överviktig, det vet jag inte), men ingenting annat.

Vi har kunnat leva på bara hamburgare, pommes och energidryck, och de skulle aldrig ens ha vetat om det.

Det är ett av de stora skälen till att jag anser att man behöver läsa på mycket själv, för det är så otroligt mycket som de inte talar om för en. Det är ganska givet att en kropp som mår bra också har lättare att producera bra ägg/spermier och att bli gravid, än en kropp som mår jättedåligt. (Sen är det inte alltid rättvist - vissa kan både dricka, röka och käka skitmat och ändå bli gravida utan problem, men så är det ju med allting.)

Kosten påverkar, och framförallt är hela kroppen en enhet. Man kan inte bra isolera livmoder och äggledare och helt ignorera resten av kroppen, men det verkar vara så sjukvården gör, tycker jag.
    Ja exakt! Eller äta helfabrikat varje dag, varje måltid typ. Det är ju inte så bra det heller, oavsett hur man ser ut.

Det är något jag önskar från vården att dom ska koncentrera sig på att fråga också, för då hade vi kanske inte behövt vänta så länge som vi nu gjort. Jag hade ett sockerberoende, hade ingen aning om att det kunde påverka chanserna att bli gravid på naturlig väg, då jag ändå hade en helt fungerande ägglossning och ingen övervikt. Jag nämnde det på gynmottagningen när jag var och tog blodprov för hCG, och då fick jag höra "jaaa ibland så kan det ju bara funka om man får tankarna på annat" bah..
  • Tinzu

Stort grattis Saffron och jag hoppas verkligen att det håller sig för er!

Det verkar ju helt klart finnas ett samband där med socker och kolhydrater, det verkar ju som det. Det är så märkligt bara att ingen tagit tag i saken och faktiskt nämner det till dom som har svårt att få barn, för det KAN ju hjälpa, det vet man ju inte.

Men vad spännande veckor ni kommer att ha nu!

• Tinzu

Så roligt att läsa! stort grattis till graviditeten, så fantastiskt! hur känner du dig nu? Har du några symptomer? Har du fått vara och kolla med ultraljud än?

• Tinzu
    bubblan79 skrev 2014-03-26 07:49:40 följande:
    nej så tråkigt att tråden är död

det är bara jag som är seg kan läsa och tänkt svara, men sen har annat dykt upp och så glömmer jag bort

åh så du har inte spytt då? Jag hade nästan bara morgonillamående, spydde innan frukost och sen spydde jag inte mer, förrutom en engångshändelse på jobbet.

Kan du slappna av något? Jag och sambon kunde inte göra det, vi var så oroliga, nu är det enklare när man ser och känner boxningarna varje dag
  • Tinzu

Men vafan vilka kriser ni måste gå igenom för att komma fram till en bebis. Det är inte rättvist! Jag beklagar..

Det är bara att spy ut alla sorger och ångest här om du så känner för det, för här så förstår vi ju vad du känner och så lyssnar vi. Jag hoppas att ni fått någon samtalskontakt, om ni nu känner att ni behöver det, dom är ju inte alla så jättelätta att prata med.

Mirakel kan ju ske! Det vet vi ju. Det hände ju för oss när jag slutade att äta socker och skar ner på kolhydrater lite. På så sätt så skedde det ju bara, poff. Jag hoppas att ni, trots sorgen, orkar ta er vidare och ger varandra stöd, och att miraklet sker även för er. Det finns ju en gräns för hur mycket sorg ett hjärta tål, så stöd är ju så viktigt nu. Stora kramar till er båda!

• Tinzu

Jag älskar att läsa såna otroligt fantastiska berättelser! att det fortfarande kan lyckas trots att man blivit utdömd och inte fått någon förklaring

Vi har nu 9 dagar kvar till BF, och vi kan inte få in det i huvudena att snart har vi en liten pojk här som kommer att vara helt beroende av oss

Svar på tråden Plötsligt händer det! Gravid, utan IVF, trots flera års försök. Några fler?