Mar14 skrev 2014-01-14 11:54:09 följande:
Tinzu: Jag tycker svenska vården överlag är väldigt dålig på att ha en helhetssyn. Kanske är det bara tidsbrist, eller så är det alltid varit så uppdelat.
Under hela vår utredning och behandling på 3 år fick vi aldrig frågan om vår livsstil. De frågade om vi rökte, hur mycket alkohol vi drack på en vecka samt hur mycket jag vägde (vi är båda normalviktiga, det är möjligt att de hade vägt även maken om han varit överviktig, det vet jag inte), men ingenting annat.
Vi har kunnat leva på bara hamburgare, pommes och energidryck, och de skulle aldrig ens ha vetat om det.
Det är ett av de stora skälen till att jag anser att man behöver läsa på mycket själv, för det är så otroligt mycket som de inte talar om för en. Det är ganska givet att en kropp som mår bra också har lättare att producera bra ägg/spermier och att bli gravid, än en kropp som mår jättedåligt. (Sen är det inte alltid rättvist - vissa kan både dricka, röka och käka skitmat och ändå bli gravida utan problem, men så är det ju med allting.)
Kosten påverkar, och framförallt är hela kroppen en enhet. Man kan inte bra isolera livmoder och äggledare och helt ignorera resten av kroppen, men det verkar vara så sjukvården gör, tycker jag.
Ja exakt! Eller äta helfabrikat varje dag, varje måltid typ. Det är ju inte så bra det heller, oavsett hur man ser ut.
Det är något jag önskar från vården att dom ska koncentrera sig på att fråga också, för då hade vi kanske inte behövt vänta så länge som vi nu gjort. Jag hade ett sockerberoende, hade ingen aning om att det kunde påverka chanserna att bli gravid på naturlig väg, då jag ändå hade en helt fungerande ägglossning och ingen övervikt. Jag nämnde det på gynmottagningen när jag var och tog blodprov för hCG, och då fick jag höra "jaaa ibland så kan det ju bara funka om man får tankarna på annat" bah..