• Dollan89

Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?

Har en tös på 8 månader (skulle varit 6 mån.) Hon är två månader för tidigt född. Nu i höstas hade hon två jobbiga förkylningar med mycket slem hosta. Hon sov inte på natten trotts nässpray och sug. Hon matvägrade i flera dagar men doktorn sa att vi skulle avvakta. Hon började äta smått igen på flaska och gorde såhär i ca. 1 mån. Det var tufft när hon skrek varje dag som natt, svårt att komma till ro och bonusen på 9 år som är känslig grät konstant när bäbis grät. Vilket bonusen fortfarande gör. 
    Men nu till "problemet". Min sambo ringde igår till bonusens mamma eftersom de ska hit på fredag. Då säger hon att barnen hade feber igår och ont i kroppen men nu mår bättre. Hade sambon aldrig ringt hade vi inte fått reda på detta eftersom hon inte är den typen som ringer och berättar saker gällande barnen. Kändes lite taskigt då hon vet att vår dotter är för tidigt född och extra infektionskänslig. Hon har tidigare skickat iväg barnen sjuka till oss då vi varit ovetandes. 

Tyvärr går det inte lita på modern då hon ofta ljuger och hittar på saker. Och hon undanhåller information. 

Är kluven inför helgen. Ska vi ta hit sambons barn i helgen trotts att de varit/är sjuka. Vill inte utsätta vår för tidigt födda dotter för mer i onödan. Det bästa vore att avvakta denna helgen och låta de komma nästa gång... ??

• Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?
  • TeresB

Nu har jag inga barn där jag delar vårdnad, så vad vet jag. Men jag får väl hoppas att jag om så är fallet hellre tar hand om mina sjuka och då kan avså planer precis som jag gör idag om min är sjuk. Samtidigt förstår jag att man ex inte vill vara den som alltid vabbar utan att den som jobbar isf kompenserar ekonomiskt.

Man utesluter väl ingen för att man skjuter upp det hela ett par dagar?

Vet inte heller ålder på de andra barnen men borde man inte kunna förklara för dem att lillasyskonet blir sjukt lätt?

Hur som så kan de ju inte tvinga mamman att ha sina barn så vill hon inte får de snällt lösa det på alt sätt.

• Litet My
    TeresB skrev 2014-01-09 16:42:24 följande:

Jag tror inte man förstår om man inte har ett prematurtbarn.
    Fast det där är ju bara löjligt, de flesta har nog föreställningsförmåga nog att kunna föreställa sig vad det innebär att ha ett infektionskänsligt barn som kan bli väldigt väldigt  sjukt av smittor, det är ju liksom inte bara prematurföräldrarna som kan ha det så, eller förstår ordens mening.
  • TeresB
    Litet My skrev 2014-01-10 10:24:36 följande:
    Fast det där är ju bara löjligt, de flesta har nog föreställningsförmåga nog att kunna föreställa sig vad det innebär att ha ett infektionskänsligt barn som kan bli väldigt väldigt  sjukt av smittor, det är ju liksom inte bara prematurföräldrarna som kan ha det så, eller förstår ordens mening.

Nja både och, få har ( tur nog) suttit i veckor med en bebis som man inte vet om denne skall klara sig. Full av slangar och maskiner pipande dygnet runt. Kanske kommit hem med syrgas , sondmatning mm. Så har man inte ett barn son är känsligt så är förståelsen nog sämre.

Det är skillnad! Har man ett extremt infektionskänsligt barn så villman undvika att det utsätts. Det är såklart inte så att de andra barnen inte ska få vara med sin familj. Jag förstod det som atthon uttryckte en önskan om att flytta dagarna till barnen är friskavilket kanske inte är helt orimligt eller galet.
  • liv
    Mälaröbo skrev 2014-01-09 11:25:39 följande:
    Jag tycker du ska göra på samma sätt som om ett biologiskt storasyskon blivit sjuk.
    Men lägg av... Det är inte samma sak. Ett biologiskt barn hade aldrig varit borta. Man kan inte jämföra bonusar med biobarn. Det är inte samma sak. De är lika mycket värda men den praktiskt situationen ÄR INTE likadan.
  • liv
    a no nym skrev 2014-01-09 19:35:50 följande:
    Kan inte låta bli att lägga mig i. Har en extremprematur så jag vet hur den biten känns. Vi blev utskrivna i ungefär fullgången tid och vi hade syskon till bebisen därhemma. Vi var väldigt noga med handhygienen och sjuka o snoriga syskon fick inte pilla på bebisen. Men aldrig att jag ens övervägt att skicka bort sjuka barn för rädsla av att prematurbarnet skulle bli sjukt. Det går att lösa med att hålla dem ifrån varandra. Jag vet hur jobbigt livet på neo är och hur jobbigt det är när livet hänger på en skör tråd. Däremot vet jag inte hur det är att vara bonusmamma, men jag välkomnade alla i mitt hem även om jag hardeen kanske något mer känslig bebis än de flesta andra.
    Hon ska inte skicka iväg... Bonusen är redan borta.

Hur kommer det sig att man kan ändra tider och helger om föräldern vill åka bort eller har något särskilt uppbokat men när det gäller livet på ett prematurbarn så är det helt plötsligt oacceptabelt att flexa lite...
  • Litet My
    TeresB skrev 2014-01-10 10:58:48 följande:

Nja både och, få har ( tur nog) suttit i veckor med en bebis som man inte vet om denne skall klara sig. Full av slangar och maskiner pipande dygnet runt. Kanske kommit hem med syrgas , sondmatning mm. Så har man inte ett barn son är känsligt så är förståelsen nog sämre.
    Det är skillnad! Har man ett extremt infektionskänsligt barn så villman undvika att det utsätts. Det är såklart inte så att de andra barnen inte ska få vara med sin familj. Jag förstod det som atthon uttryckte en önskan om att flytta dagarna till barnen är friskavilket kanske inte är helt orimligt eller galet.
    Och det är något bara prematurföräldrar skulle kunna vara med om menar du? Det är det knappast.

Jag tror de allra flesta föräldrar är rädda om sina barn utefter situation och vill skydda dem mot det mesta.
    Behöver ditt barn haft Cancer för att du skall förstå att det är fruktansvärt för de föräldrar vars barn har det också? Behöver ditt barn blivit våldtaget för att du skall förstå hur fruktansvärt dåligt det barnet mår.

Det blir liksom lite löjligt att säga att "har man inte haft ett prematurbarn så förstår man inte hur det är att vara så rädd om sitt barn"

Det är något de flesta föräldrar kan förstå att man blir oavsett egen erfarenhet av just det. Många har dessutom andras erfarenheter de tagit del av där barn varit prematurer eller väldigt sjuka.
  • Litet My
    liv skrev 2014-01-10 11:08:52 följande:
    Men lägg av... Det är inte samma sak. Ett biologiskt barn hade aldrig varit borta. Man kan inte jämföra bonusar med biobarn. Det är inte samma sak. De är lika mycket värda men den praktiskt situationen ÄR INTE likadan.
    Pappan kan väl, som är förälder till båda? (och som det faktiskt är upp till att lösa situationen både med barnvakt om mamman inte kan och att ta ansvar att träffa det andra barnet också)
  • liv
    Litet My skrev 2014-01-10 11:13:43 följande:
    Pappan kan väl, som är förälder till båda? (och som det faktiskt är upp till att lösa situationen både med barnvakt om mamman inte kan och att ta ansvar att träffa det andra barnet också)
    Vill man vara ordningsnazist så får man väl vara det. Jag tycker att det är idiotiskt att skicka iväg sjuka barn en helg till en preemie. Vad är anledningen??? Dör ungarna av att komma nästa vecka? Nej.
  • vampyria2
    liv skrev 2014-01-10 11:34:29 följande:
    Vill man vara ordningsnazist så får man väl vara det. Jag tycker att det är idiotiskt att skicka iväg sjuka barn en helg till en preemie. Vad är anledningen??? Dör ungarna av att komma nästa vecka? Nej.
    Men ungarna är inte sjuka, de hade lite feber för två dagar sedan-
  • Litet My
    liv skrev 2014-01-10 11:34:29 följande:
    Nej, dock har jag själv högre mål än att mina ungar enbart skall överleva dock. Men man kan inte begära att barnets andra förälder skall vara den som ställer in både jobb och fritid för att pappans nya fått en prematurbebis. Det är pappans sak att lösa, både barnpassning och att barnet faktiskt får träffa honom under den tiden. Inte mammans.

Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?