Inlägg från: Dollan89 |Visa alla inlägg
  • Dollan89

Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?

Har en tös på 8 månader (skulle varit 6 mån.) Hon är två månader för tidigt född. Nu i höstas hade hon två jobbiga förkylningar med mycket slem hosta. Hon sov inte på natten trotts nässpray och sug. Hon matvägrade i flera dagar men doktorn sa att vi skulle avvakta. Hon började äta smått igen på flaska och gorde såhär i ca. 1 mån. Det var tufft när hon skrek varje dag som natt, svårt att komma till ro och bonusen på 9 år som är känslig grät konstant när bäbis grät. Vilket bonusen fortfarande gör. 
    Men nu till "problemet". Min sambo ringde igår till bonusens mamma eftersom de ska hit på fredag. Då säger hon att barnen hade feber igår och ont i kroppen men nu mår bättre. Hade sambon aldrig ringt hade vi inte fått reda på detta eftersom hon inte är den typen som ringer och berättar saker gällande barnen. Kändes lite taskigt då hon vet att vår dotter är för tidigt född och extra infektionskänslig. Hon har tidigare skickat iväg barnen sjuka till oss då vi varit ovetandes. 

Tyvärr går det inte lita på modern då hon ofta ljuger och hittar på saker. Och hon undanhåller information. 

Är kluven inför helgen. Ska vi ta hit sambons barn i helgen trotts att de varit/är sjuka. Vill inte utsätta vår för tidigt födda dotter för mer i onödan. Det bästa vore att avvakta denna helgen och låta de komma nästa gång... ??

• Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?
  • Dollan89

Det är två barn det gäller, hans dotter och son. Bägge sjuka. 
    Alla prematur mammor där ute vet hur det känns att nästan förlora sitt barn pga tidig födsel. Alla slangar på neo kopplade till härta lunga puls. Det var en orolig tid. på tal om sondmatning också, där lär vi hamna igen om hon nu blir sjuk. Orolig bara!!

• Dollan89
    Helenmedh skrev 2014-01-09 12:01:38 följande:
    Jag förstår dig Ts! Jag är som en lejoninna när det kommer till min prematur. Och då har jag ju en äldre son också. Men jag tar inga chanser. Sist äldsta var sjuk var han här och smittade ner lillebror. Det slutade med att vi blev inlagda igen med sond i 4 dagar. Det gör jag aldrig om så därför ser jag till att storebror är hos sin pappa eller farmor/mormor när han är sjuk. Detta förstår även äldsta då han är 6 år.. 

Förstår precis vad du menar. Hade vår tös haft ett syskon som varit sjuk hade jag gjort detsamma. Skickat iväg henne till mor/far föräldrarna tills hon blivit någorlunda frisk. Iaf de första dagarna då de är som mest smittosamma. 

Tycker det handlar om respekt från andra föräldrar också att om man nu talar om att man har ett infektionskänsligt barn så varför ska inte detta tas lika mycket på allvar som en allergi hos ett barn? 

Vi har dessutom sökt ett mindre dagis till henne så hon inte är i en lika stor "vanlig" dagisgrupp. Vilket jag tycker är skit bra att det finns mindre dagis här!! Man kommer aldrig ifrån smittan. Men rör sig smittan i en mindre dagisgrupp så finns det risk att den dör ut snabbare än i en grupp på typ 15-20 barn.

• Dollan89

Vad jag menar med respekt? Man ska väl respektera alla barn i familjen? Deras son hade allergi, då gjorde vi oss av med alla djuren. Det är respekt. Vill barnen ibland stanna en extra dag här så ska det respekteras av mamman också, eller? Har vårt  barn kommit för tidigt till världen och är känslig ska man inte respektera det också? Är faktiskt ganska trött på att man alltid bara ska ta hänsyn till barnens föräldrar som är skilda. Det är inte barnens fel men föräldrarna verkar göra så att det ska vara sååå synd om skilsmässobarnen. Varför?

Respekt!

• Dollan89

Kan säga att när vi kom hem från Neonatal avdelningen varav legat inne från april till sista maj. Så var det vår vecka att vara själva utan barn. Då var det någon som ringde ringde ringde ringde ringde och ringde, det skulle skjutsas på barnen (vilket hon aldrig begärt tidigare). Min sambo sa ifrån till slut och då talade hon illa till barnen minsann att pappa inte hade tid med dem. (Fick vi höra i efterhand från barnen). Vilket INTE var fallet.

Det är såå tråkigt när det inte fungerar heller ska ni veta. Jag har alltid varit trevlig mot barnen och det är deras hem här också. Så ni som verkar tro att jag föser undan dem genom att låta dem vara hos mamman nu när dem ändå är sjuka, tror fel! 

• Dollan89
    Knota skrev 2014-01-09 13:03:54 följande:
    Varför skaffade din man djur om hans barn var allergisk? Det låter mycket konstigt.

Ingen visste att han var allergisk mer än modern? som inte hade talat om det för pappan?

Hon lät dessutom deras son gå hemma med hög feber en hel vecka utan att kontakta sjukvården. det säger väl en hel del? När min sambo tog sonen till doktorn så var hans njurar lite påverkade och röda strimmor under huden hade uppstått.

• Dollan89
    Litet My skrev 2014-01-09 13:26:08 följande:
    Nu tycker jag du rör ganska mycket TS

*Barnet har allergi-SJÄLVKLART gör man sig av med djuren då som ansvarstagande förälder (varför är det en större uppoffring från pappans sida än mamman?)

*Mamman ville att barnet skulle skjutsas på pappans tid efter ni legat inne en månad(?) Hur mycket hade pappan barnet under den tiden och hur mycket fick mamman ställa upp då med extraumgänge för er skull?Om nu barnen sagt att pappan inte hade tid med dem, kan det inte vara så det var om många umgängen var inställda?

*Vill barnen stanna en extra dag är det något båda föräldrarna bör vara överens om.

Undrar bara hur mycket extra har denna mamma fått avboka det hon velat göra och planerat pga din sambos barn? Är det mycket kan det ju vara så att hon inget säger just pga du skall börja tjaffsa om att hon skall behålla barnet hemma?

Respekt är också att inte begära att den andra föräldern inte skall behöva lägga sitt liv åt sidan pga pappan och hans nya valt att skaffa fler barn. Det finns liksom ingen koppling eller krav mellan biomamman och er nya baby. Hon har inget som helst ansvar att ha barnen på era umgängesveckor om hon inte kan/vill.

Men herregud! 

Du en sak ska du veta, min sambo hade sina barn ALLA dagar som han skulle ha dem den månaden vi låg inne på sjukhus jag och min dotter. Han gjorde inga undantag. Dessutom ringde mamman på HENNES tid att pappan skulle skjutsa dem överallt bara för att hennes bil inte fungerade. Det fanns inget extraumgänge som hon ställde upp på! Han skötte sitt som vanligt de dagarna han hade dem. Så jag tycker att du ska inte snacka om du inte vet fakta!

Det känns väldigt onödigt att få en massa påhopp från skilsmässo mammor i den här tråden. Jag märker hur jävla bittra ni är allihopa mot bonusmammor uppenbarligen. 

Oh My God 

• Dollan89

Har man inte själv ett prematurbarn så förstår jag att man har svårt att förstå. Därför det vi har gått igenom det delar jag med resten av prematurmammorna där ute. Thank God For That!

• Dollan89

Det är sjukt kul att se att alla har delade åsikter. Men folk tar så mycket för givet. Tragiskt. 

I slutändan har ju ändå inte folks ord någon betydelse. Därför det handlar om vad jag som vuxen gör för handling. Vuxna handlar inte alltid rätt. Men gör det bästa av situationen. 

• Dollan89

Det är en svår situation och om alla visste om ALLT så skulle ni nog resonera annorlunda.

Kan säga såhär att det var mamman som först ville ha pojken hemma hos sig och flickan i helgen. Men flickan skrek i bakgrunden att hon ville hit. Och då helt plötsligt så skulle båda hit. Så igår var en annan historia att dem inte fick komma hit pga henne. Men idag har hon tvärvänt och de var friska trotts att min sambo pratade med sonen (som är äldre) och han sa att han fortfarande var dålig. 

Mamman är även bipolär!!

• Dollan89
    Furstinna skrev 2014-01-09 17:18:49 följande:

Ja men om inget någon skriver här inne betyder något varför starta en tråd då? Du snackar om att andra tar saker för givet men du kan inte själv se hur du tar för givet att någon annan ska lösa pappans situation med hans eget barn på hans tid pga ditt "intesåmycketlängre" prematura barn? Kom igen!! Skärp dig!
    skärp dig själv? 
Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?