• Natulcien

Försökte stjäla min bebis!!!

gemigsinnesro skrev 2014-01-09 22:32:33 följande:
    Oj jag måste tydligen omgående sluta upp med att beskriva min sambo på det sätt jag gör till andra om jag inte vill bli kallad för rasist. Jag brukar säga att han har långt lockigt hår och är väldigt mörk. Med det ordvalet har jag då inget annat i syfte än att beskriva att han är väldigt mörkhårig och rätt så svartmuskig i ansiktet pga mörk skäggstubb.  Nu är han iofs inte svensk utan norsk. 
    Urbota löjlig diskussion för övrigt.
    Fast nu handlar det ju inte om ordet mörk som ett fristående ord, utan om dess kontext.
  • Natulcien
    en rund boll skrev 2014-01-09 22:37:32 följande:
    Du har inte skrivit ett enda inlägg som har berört händelsen, händelsen är topic inte ordet mörk. Det enda du har gjort är att mala på i inlägg efter inlägg om ordet mörk. 
    Det är off topic hur man än vänder och vrider på det. 
    och jo, det är ohyfsat att inte respektera TS, vilket du inte gör när du fortsätter mala. 
    www.familjeliv.se/Forum-26-74/m72188163.html Så varsågod! Jag har gjort en egen tråd till dig. 
    Okej, vissa anser att jag har skrivit OT. Men jag har inte använt vidriga och elaka personangrepp som många har gjort här i tråden, men det upprör dig visst inte lika mycket..? Att skriva OT-inlägg är hemskt, tycker du, men att kalla någon "neger" och "rasist" som vissa har gjort i tråden är helt okej...?

Sen "mal" jag ju inte ensam. Det är ju inlägg som ditt som håller diskussionen vid liv... snacka om att ditt inlägg är OT...

Och tack, men nej tack. Om man formulerar en trådstart så som du gjorde: "Är det okej att använda ordet mörk i beskrivningen av en gärningsman" så kopplar man ju direkt till att det handlar om en vittnesutsaga, vilket naturligtvis bara kommer att ge dig "ja-svar". Jag hade nog själv svarat ja, om frågan formulerades så...
  • Natulcien
    gemigsinnesro skrev 2014-01-09 22:45:44 följande:
    Nej jag vet och för mig handlar det om det konstiga i att alltid tolka ordet mörk = utländsk härkomst.  Jag tror TS hade skrivit exakt samma ord om det varit någon med min sambos färger som tagit i vagnen. 
    Ja..det är konstigt att tolka ordet så...men det görs, och det är medvetenheten om det som tycks saknas hos en och annan.
  • Natulcien
    Jennie med ie skrev 2014-01-09 23:17:01 följande:
    Det är dessutom mycket mer okej att skapa en ny tråd med syfte att skriva ner enskild medlem än att tänja på OT-gränsen...
    Ja, tydligen... sorgligt hur långt folk kan gå...
  • Natulcien
    en rund boll skrev 2014-01-09 23:27:42 följande:
    Du anser alltså att starta en tråd där medlemmens hjärtefråga kan avhandlas ist för att förpesta TS tråd är att skriva ner sagda medlem? Okej. 
    Hjärtefråga? Du har ju formulerat trådstarten så att den uppfattas helt annorlunda än diskussionen i den här tråden för att du bara ska få "ja-svar". Så ja, det var extremt elakt gjort.
  • Natulcien
    MalinEddie skrev 2014-01-10 00:24:30 följande:
    Jag diskuterar gärna med oliktänkande, det hade varit tråkigt  om allt gick ut på att stryka varandra medhårs tycker jag..Det är väl ett diskussionsforum?
    Jag känner som sagt sympati med TS, det är jättebra att hon har tagit det vidare till polis. Fortfarande ser jag dock inte hur Natulicien förtjänar alla elakheter här och i sin inbox. Någon startade till och med en tråd tillägnad henne för att spä på det hela ytterligare. Nu har jag varit medlem ett tag och hon är en människa som kan diskutera sakligt utan att som flera av er gå till persongrepp. Ni försöker få henne att verka som något hon inte är men ni kommer inte lyckas.
    Jag finner det mest sorgligt att människor är så främmande inför någons annans åsikt att de dömer ut hela människan bakom den..
  • Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-10 14:44:30 följande:

Jag håller med om att det är tragiskt att utsätta Natulicien för dylika påhopp. Rasister har otäcka tendenser. På så sätt kan jag förstå henoms engagemang.
    Dessutom har nu Natulicien blivit en martyr. Vad menar jag med det? Jo, inte en enda gång har hen uttryckt sympati för det ts upplevt. Tvärtom, skulle jag säga. Kommentarer som "vi vet ju ändå inte om han tänkte stjäla barnet".
    Om någon har sett något annat, att jag missat en beklagan därifrån, berätta gärna för då har jag missat det.
    Ms Pepper skrev 2014-01-10 20:21:29 följande:

Ja, det är bra att man är vaksam, jag är medveten om att trådstartare kan vara osanna. Det är inte länge sen det blev en riksnyhet med en falsk historia som cirkulerade på facebook. Tack och lov att det finns människor som gräver reda på sanningen.
    Det jag reagerar starkt på, och som jag tror att du missat, är Natulciens loja attityd inför händelsen som sådan, hen ger den noll uppmärksamhet. Det är synd. När hen påstår andra sakna empati att då inte lägga några meningar på att visa att man själv har någon empati för denna händelse. Jag tror ärligt talat inte hen förstår vad det är som är obehagligt med den situation som ts beskriver.
    Tack för att du har förståelse för mitt engagemang. För jag är engagerad. Jag har sett och läst en hel del som har fått det att vända sig i min mage.

Jag tror inte att TS hade något ont uppsåt med sitt ordval. Men dessvärre så kapades tråden av andra som tveklöst hade en sådan agenda (att döma utifrån PM som skickades och tillmälen som spreds), och det var när jag märkte det som jag blev arg och upprörd och förde diskussionen vidare på en mer generell nivå. Och uppenbarligen var det många som ville diskutera detta, och skriva inlägg till mig, så snöbollen rullade vidare. It takes two to tango.

Sen förstår jag inte riktigt varför du så ivrigt efterlyser just mina sympatier när det är flertalet personer i tråden som har ifrågasatt TS eller enbart ställt objektiva, torra frågor utan beklagande eller sympatier?
    Jag är inte en person som sitter och delar ut "styrkekramar" och hjärtan på nätet. I synnerhet inte på diskussionsforum. Jag är här för att diskutera, ställa frågor och svara på frågor. Det betyder inte att jag saknar empati, är idiot eller kärring...

Dessutom upplevde jag inte beskrivningen av händelsen som jätteallvarlig. En man hade ryckt i vagnen, pillat lite och gestikulerat. Inget hot eller våld. Och oklart vad han ville.
    Och jag upplevde inte trådstartaren som så mycket mer än möjligen lite upprörd, eftersom hon satt och skrev här och inläggen var kryddade med smileys.

Och om jag har förstått saken rätt så är jag ganska många år äldre än TS vilket gör sitt till med livserfarenhet. Man blir lite mer garvad, lite lugnare och tryggare med åren. Jag själv hade sannolikt inte blivit särskilt rädd eller skärrad om det hade varit jag som hade stått där med barnvagnen. Men självklart är det TS's upplevelse som räknas och som ska användas som måttstock. Men min upplevelse när den beskevs var att det inte var så allvarligt.

Men om TS mår dåligt av händelsen och är rädd så har hon naturligtvis mina sympatier och medkänsla. Och det var bra att hon anmälde till polisen om hon upplevde situationen som hotfull. Vi får hoppas att ingen mer utsätts.

• Natulcien
    EnAnonumius skrev 2014-01-11 12:20:19 följande:
    Verkligen?
    Det var ju DU som hoppade på TS och frågade i inlägg #44:
    "Så alla "mörka" har bristande kunskaper i svenska?? Förvånad"

Trots att hon hade skrvit "mannen" och "man".  Så man kan ju undra hur du kan dra den slutsatsen och då ställer frågan om att hon menar alla, när hon skrev i singular bestämd och obestämd form, d.v.s "en ung mörk man" och "mannen".  

Så man kan ju fortfarande undra hur fan kom du fram till den slutsatsen alls innan du ställde frågan?

Hur får man "en" (som TS skrev) till att handla om "alla" (som Du påstod att TS menade).

Det var din slutsats jag är nyfiken på hur du kom fram till den från första början?
    Hur får man "en" till att det handlar om "alla"?
    Det var din slutsats. Inget TS syftade till eller påstod.

Du kanske ska läsa vem som citeras innan du börjar med dina påhopp, så slipper du göra bort dig. Det var inte TS jag skrev till i inlägg #44, utan en helt annan person.

Punkt.
  • Natulcien
    EnAnonumius skrev 2014-01-11 14:12:36 följande:
    Ja ja jag tog fel på personen.  Så stämm mig. Det hjälper knappast att du fjantar runt med en liten avslutande "Punkt!" nederst i inlägget.

Dock så ändra det inte innehållet i det jag skrev till dig.
    Då inte ens "Two2Mater" hade skrivit något om "alla" som du frågade h*n.

Så grundfrågan kvarstår.

"Så man kan ju fortfarande undra hur fan kom du fram till den slutsatsen alls innan du ställde frågan?"

Det var trots allt DU som drog in om "alla" och utgick från att det var det som syftades på när du frågade.

Jag vill gärna ha svar på frågan. Det man kan dra slutsats om är att du är lika fördomsfull själv när du lägger in mer än vad som står.

Du uttrycker dig extremt otrevligt, så jag har egentligen ingen lust att svara dig alls. Men jag gör det ändå eftersom du verkar så besatt av detta..?

Ja, du tog fel på person, så ditt påhopp är taget ur luften.

Dessutom skrev jag i mitt inlägg (det inlägg som du klippte ur en liten del ur) att jag diskuterade ordval rent generellt en bit in i tråden, och inte specifikt trådstarten, eftersom så många ville diskutera detta. Men den "lilla detaljen" valde du att "inte se"...?

Det inlägg som du hänvisar till (#44) kom efter en längre diskussion där en person skrev att: "Ordet mörk kan ge en fingervisning till läsaren att det kan handla om bristande kunskaper i svenska." D.v.s. rent generellt skulle ordet kunna definiera en person med bristande kunskaper i svenska. Och ja, jag tycker att det är ganska horribelt.

Så.

Nu tycker jag att den här diskussionen har nått vägs ände. Jag har förklarat så gott jag kan i mitt inlägg #456. Läs det igen om något är oklart.
  • Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-12 12:13:32 följande:

Jag tycker nog det är än mer horribelt att anta att alla kan svenska och att inga missförstånd kan uppstå.
    Ja. Det är också horribelt. Så det är ju tur att ingen i tråden verkar vara av den uppfattningen.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!