Ms Pepper skrev 2014-01-10 14:44:30 följande:
Jag håller med om att det är tragiskt att utsätta Natulicien för dylika påhopp. Rasister har otäcka tendenser. På så sätt kan jag förstå henoms engagemang.
Dessutom har nu Natulicien blivit en martyr. Vad menar jag med det? Jo, inte en enda gång har hen uttryckt sympati för det ts upplevt. Tvärtom, skulle jag säga. Kommentarer som "vi vet ju ändå inte om han tänkte stjäla barnet".
Om någon har sett något annat, att jag missat en beklagan därifrån, berätta gärna för då har jag missat det.
Ms Pepper skrev 2014-01-10 20:21:29 följande:
Ja, det är bra att man är vaksam, jag är medveten om att trådstartare kan vara osanna. Det är inte länge sen det blev en riksnyhet med en falsk historia som cirkulerade på facebook. Tack och lov att det finns människor som gräver reda på sanningen.
Det jag reagerar starkt på, och som jag tror att du missat, är Natulciens loja attityd inför händelsen som sådan, hen ger den noll uppmärksamhet. Det är synd. När hen påstår andra sakna empati att då inte lägga några meningar på att visa att man själv har någon empati för denna händelse. Jag tror ärligt talat inte hen förstår vad det är som är obehagligt med den situation som ts beskriver.
Tack för att du har förståelse för mitt engagemang. För jag
är engagerad. Jag har sett och läst en hel del som har fått det att vända sig i min mage.
Jag tror inte att TS hade något ont uppsåt med sitt ordval. Men dessvärre så kapades tråden av andra som tveklöst hade en sådan agenda (att döma utifrån PM som skickades och tillmälen som spreds), och det var när jag märkte det som jag blev arg och upprörd och förde diskussionen vidare på en mer generell nivå. Och uppenbarligen var det många som ville diskutera detta, och skriva inlägg till mig, så snöbollen rullade vidare. It takes two to tango.
Sen förstår jag inte riktigt varför du så ivrigt efterlyser just mina sympatier när det är flertalet personer i tråden som har ifrågasatt TS eller enbart ställt objektiva, torra frågor utan beklagande eller sympatier?
Jag är inte en person som sitter och delar ut "styrkekramar" och hjärtan på nätet. I synnerhet inte på diskussionsforum. Jag är här för att diskutera, ställa frågor och svara på frågor. Det betyder inte att jag saknar empati, är idiot eller kärring...
Dessutom upplevde jag inte beskrivningen av händelsen som jätteallvarlig. En man hade ryckt i vagnen, pillat lite och gestikulerat. Inget hot eller våld. Och oklart vad han ville.
Och jag upplevde inte trådstartaren som så mycket mer än möjligen lite upprörd, eftersom hon satt och skrev här och inläggen var kryddade med smileys.
Och om jag har förstått saken rätt så är jag ganska många år äldre än TS vilket gör sitt till med livserfarenhet. Man blir lite mer garvad, lite lugnare och tryggare med åren. Jag själv hade sannolikt inte blivit särskilt rädd eller skärrad om det hade varit jag som hade stått där med barnvagnen. Men självklart är det
TS's upplevelse som räknas och som ska användas som måttstock. Men min upplevelse när den beskevs var att det inte var så allvarligt.
Men om TS mår dåligt av händelsen och är rädd så har hon naturligtvis mina sympatier och medkänsla. Och det var bra att hon anmälde till polisen om hon upplevde situationen som hotfull. Vi får hoppas att ingen mer utsätts.