• Natulcien

Försökte stjäla min bebis!!!

Molgan 008 skrev 2014-01-09 13:05:12 följande:

När jag berättar något så lägger i alla fall jag oftast till detaljer om personen som jag berättar om, som jag tycker är mer eller mindre relevant för berättelsen. Nu vet jag inte om det var så väldigt relevant att beskriva mannens utseende på något vis alls här på FL, det kanske snarare är något för en polisanmälan.

Oavsett hur det ligger till med den saken så tycker jag att det är hemskt, och hemskt underligt, att fler reagerar på ordet "mörk" än vad det är som reagerar på att någon försökte stjäla ett barn. Vad är värre?

Kanske för att ingen ens vet om han verkligen tänkte stjäla barnet...?
  • Natulcien
    Jennie med ie skrev 2014-01-09 13:16:21 följande:
    Det handlar ju inte vilket som är värst... Var det så att killen försökte stjäla TS barn kan de flesta av oss inte göra något åt det, hur mycket vi än vet att han var normallång och mörk typ. Däremot känner nog många att de kan och vill påverka attityderna kring det som diskussionen kommit att handla om.
  • Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-09 13:20:35 följande:

Du ska nog vara lite ödmjuk inför din egen slentrianmässighet. Jag håller med om att det är tröttsamt med hur rasister blåser upp brottshändelser, jag kan förstå ditt syfte men jag är inte säker på att ditt sätt är så mycket bättre. Du håller dig själv med generaliseringar, du har utgått ifrån dig själv i hur du anser att andra ska reagera i en situation som ts de facto just varit i, men du har det inte, ändå vet du precis hur andra borde göra.
    Man måste generalisera i sådana här diskussioner, annars blir de svåra att föra.
  • Natulcien
    Neomi skrev 2014-01-09 13:45:54 följande:

Man ska alltid lägga upp all fakta i händelser tex. Om de är en neger, turk, arab, etnisk svensk. Man kan dagligen läsa i gammalmedia om hur "svenskar" gör otyg i Sverige samt andra länder. Problemet är att gammelmedia anser att alla som satt sin fot i sverige är svensk. Villket leder till komiska rubriker som " Svensk självmordsbombare dödade 7 människor" All fakta ska alltid fram i ljuset. Att undanhålla det är att manipulera folket till att tro något annat. Att skriva att det var en mörk ung man borde du få plus i kanten för! Allt ska vara så "PK" idag så man blir mörkrädd. Synd bara att diskussionen går över till varför TS nämde mörk och hur fel det är att lägga ut sanningen. En rent fruktansvärd händelse blir till ett korkad gnatande om "varför skrev du mörk?" Eller som man kan läsa mellan raderna " varför nämner du sanningen?"
    Jag förstår inte ens vad du skriver. Det är så rörigt. Men ditt privata meddelande i min inbox där du kallar mig "neger" och "kärring" var mer tydligt... Obestämd
  • Natulcien
    Molgan 008 skrev 2014-01-09 14:42:01 följande:
    Jag tyckte att jag svarade på ditt inlägg, men jag antar att det är det där med värderingen som du vill ha ett närmare svar på. I sådana fall så, ja. Jag tycker att det är en indirekt värdering man gör när man struntar i TS frågeställning och istället märker ord. Då tycker man uppenbarligen att ordet är viktigare än händelsen.

Till TS vill jag säga att jag hoppas att polisen får tag i personen som gjorde detta så att de kan ta in honom för förhör. Jag hoppas också att du slipper få några bestående men av det som hände.
    Vilken frågeställning menar du?
    Är det "Vad är det som händer????????????" du syftar på? Ja...det kan ju ingen svara på. Ingen vet vad mannens intention var. Ingen här kan göra något åt det som hände.

Om man aldrig får diskutera ordval utan bara händelser, när man dessutom befinner sig på ett diskussionsforum, så är det ju väldigt begränsat Tycker du inte?

Låt oss säga att en nyhetsuppläsare på Aktuellt rappoterar: "En blatte sköt idag vilt omkring sig på NK!" Då får alltså ingen reagera på ordvalet, utan får endast fokusera på skottlossningen i efterföljande diskussioner?

• Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-09 15:18:56 följande:

Om nyhetsankaret säger:
    "En man av utländsk härkomst sköt idag vilt omkring sig på NK" vad tycker du då?
    Det handlade om tillåtelsen att diskutera ordval istället för händelsen. Jag undrade bara vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att det ska vara tillåtet, om det inte ens är okej på ett diskussionsforum...?
  • Natulcien
    snorkan skrev 2014-01-09 15:20:16 följande:
    förmodligen kommer såna som du....typ skita i att en en dåre sköt vilt omkring sig utan BARA fokusera på ordet blatte.

nu tycker jag iof det inte riktigt är jämförbart blatte och mörk person.....blatte är fan inget man säger....men en mörk person ÄR en mörk person det är bara fakta....
    "Såna som du"? Vad betyder det?

• Natulcien
    Molgan 008 skrev 2014-01-09 15:28:38 följande:
    Känner du inte själv att du skämmer ut dig rätt mycket nu? Det är fritt fram att diskutera ordval, men jag tycker att man kan ta och göra det i en egen tråd. TS har nyss gått igenom en väldigt jobbig händelse och behöver inte utsättas för lynchning också.
    Skämmer ut mig? Knappast. Och vad består lynchningen av? Jag har inte kallat TS för nedsättande ord. Jag bara belyste ett ordval. Jag har t.o.m. skrivit i tråden att TS ju har förklarat sitt ordval och att jag nu diskuterar generellt.

Själv har jag blivit kallad både empatilös, neger, rasist, "borde hålla tyst", kärring, PK, etc. i tråden, utan att jag själv ens har använt några tillmälen till någon (jo, ordet "naiv" använde jag...men det är det enda). Jag har inte ens nämnt ordet "rasist". Ganska intressant, tycker jag...

• Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-09 15:44:19 följande:

Jag har sett andra inlägg som varit väldigt konkreta och satt ord på det som möjligtvis kan vara ditt syfte, om andra kan klara av det så kanske du också kan bli bättre på det.
    Det blir ju lite märkligt när du anmärker på att andras generaliseringar men att det är okej när du gör det själv.
    Och det där med att du tycker att du vet hur andra ska reagera, känna och göra, för så hade du gjort i den situationen, fastän du aldrig har varit i den situationen, förmodligen aldrig kommer hamna i den situationen, det spelar ingen roll, eller?
    Jag anmärker inte på generaliseringar, utan på ordval som springer ur fördomar. Skillnad.

Och bättre på att uttrycka sig kan man alltid bli.
  • Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-09 15:54:44 följande:

Det vore ju mer intressant om du la samma energi på flashback istället men där måste du till skillnad från familjeliv hålla dig till ämnet.
    Det krävs flera personer för att det ska bli en diskussion...man kan ju inte diskutera med sig själv... och väldigt många har varit väldigt ivriga att diskutera detta, uppenbarligen, så hela bördan av att tråden hamnade OT kan nog inte läggas på mina axlar.

Flashback intresserar mig inte.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!