• Natulcien

Försökte stjäla min bebis!!!

snorkan skrev 2014-01-09 16:00:40 följande:
    haha.....hur många sidor ska du mala på om det nu då?

såna som du som fastnar på ett visst ord....och sedan ägnar TIMMAR åt att tjata sönder det.....(fast det inte var det relevanta i historien)
    Jaha....såna... Delar du in alla människor i "såna" och "såna"och sätter etiketter på dem?
  • Natulcien
    Jennie med ie skrev 2014-01-09 16:03:47 följande:
    Lite intressant att de som menar att det är förkastligt att inte bara fokusera på det enda relevanta i historien (vilket då ska vara stackars TS och bebisens upplevelse) inte själva fokuserar på det enda relevanta.... Bara så.
    Ja...visst är det ett märkligt fenomen....
  • Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-09 16:07:59 följande:

Varför inte?
    FL passar mig bättre eftersom jag upplever tonen som rå och otrevlig på Flashback. Men nu har ju folk gapat allitfrån "neger" till "empatilös", "håll tyst" och "kärring" här...så jag kanske får omvärdera den åsikten... Obestämd
  • Natulcien
    Nuhardetväländå skrev 2014-01-09 16:30:46 följande:
    Att du orkar Natulcien! Men jag håller med dig i allt du skriver. Tycker dessutom att TS outat sig själv med en del grovt rasistiska åsikter i sin beskrivning av romer..

Alla med vidriga påhopp tycker jag kan gå tillbaks till sitt eget forum flashback.
    Tack för det. Jag orkar eftersom jag tycker att frågan är viktig.

• Natulcien
    Ms Pepper skrev 2014-01-09 16:30:51 följande:

Ja det är tråkigt när rasismen och trångsyntheten blommar upp.
    Jag för min del tycker du har förminskat ts upplevelse och det finns inget i dina aldrig så goda syften som ger dig rätt till det.
    Det har du rätt att tycka. Men jag håller inte med.
  • Natulcien
    Molgan 008 skrev 2014-01-09 16:45:34 följande:

Skämma ut dig genom att jämställa ordet "mörk" med "blatte" till exempel. Det är som att jämställa ordet "jude" med "kroknäsa". De förstnämnda är sakliga och de andra är nedvärderande skällsord. Jag tycker att det är barnsligt att tro att man kan vinna en diskussion genom att dra saker till ytterligheter.

Att du har gjort TS illa på något vis har jag aldrig påstått. Jag har inte läst alla dina inlägg så jag kan i och för sig inte säga motsatsen heller, men hur som helst så var det inte det saken gällde. Jag tycker, vilket även moderatorena på FL brukar skriva, att man bör hålla sig OT i trådarna. Istället så fick TS påhopp för sitt ordval av rena lynchmobben. 

Genom att säga till och vara med och diskutera så har jag också bidragit till den här trådens urspårning nu, det känns riktigt tråkigt. Jag hatar att trådar sällan får handla om det ursprungliga ämnet särskilt länge.

Att jag har jämställt ordet 'mörk' med 'blatte' har du själv hittat på. För det har jag inte. Exemplet med 'blatte' var ett annat. Men jag borde ha anat att någon skulle ta tillfället i akt att vända det emot mig.

Men du menar alltså att du är helt ovetande om hur ord används i vårt samhälle för att skapa fördomar och uppvigla? Att ordet 'mörk' kan användas precis lika nedsättande som 'blatte' om det sätts i ett visst kontext?

Intressant att du använder ordet lynchmobb...för det är precis vad jag upplever mig utsatt för här...

Men jag tror att om man "hatar" att trådar ibland vrids till att handla om något annat, så kanske inte ett diskussionsforum är att rekommendera..? Själv tycker jag att det är spännande.

• Natulcien
    MalinEddie skrev 2014-01-09 19:10:44 följande:
    Det är inte helt helt ovanligt att otäcka historier likt denna dyker upp på forum och att det sedan kommer fram att allt är påhittat av en smygrasist som hade ett annat syfte med tråden. Jag tycker därför inte att det är konstigt att någon eller några har reagerat på TS ordval, det gjorde jag också och tänkte "varför var mannens hudfärg viktig i sammanhanget" när jag läste inlägget. Jag vill tro att TS är på riktigt och utan annat syfte än hon säger sig ha med tråden och utgår från det men jag kan också förstå "den andra sidan" och Natulicien har inte gjort något för att förtjäna de påhopp hon har utsatts för, jag tycker att det finns människor här som borde skämmas och hur motsägelseful kan man vara? Ni anklagar henne för att vara oförstående gentemot TS samtidigt som ni kallar henne både det ena och andra namnet för att hon är av annan åsikt.
    Tack.

{#emotions_dlg.flower}
  • Natulcien
    Snöviolen skrev 2014-01-09 19:48:44 följande:
    Jag själv tänkte då inte. Oj det här är en rasisttråd för att ts skrev att han var mörk. Jag tänkte vilken jävla dåre som försöker sno ett barn.
    Ja...alla har vi olika erfarenheter och referensramar...
  • Natulcien
    Vanilj L skrev 2014-01-09 19:47:45 följande:
    Jag fattar inte mig på en del folk. Här beskriver TS en väldigt läskig grej att någon försöker rycka till sig vagnen med bebis i det måste ha varit väl chockande för TS, övrigt en polissak.
    Det ända natulcien snackar och tjatar om varför TS uttrycker mörk i texten. Vad spelar det för roll? han var väl antagligen mörk. Blir det polissak så måste hon ju säga just att han var mörk eftersom att han var det.
    Det läskiga är ju att ni diskuterar detta istället för den faktiska händelsen.
    Ja...vad spelar det för roll..? Vad kan det ha förbetydelse att ordet 'mörk' hamnade just där..? Det kan du ju fundera på.
  • Natulcien
    chrissandra skrev 2014-01-09 15:18:56 följande:

Om nyhetsankaret säger:
    "En man av utländsk härkomst sköt idag vilt omkring sig på NK" vad tycker du då?
    Jag missade visst att svara på din fråga...

Jag har svårt att se att orden "en man av utländsk härkomst" skulle vara relevant.

Om skottlossningen precis har ägt rum så känner man sannolikt till för lite om händelsens var och varför och man vet sannolikt inte ännu om förövaren är född utomlands eller i Sverige, oavsett hans utseende.

I ett senare skede, när mannen har dömts, så vet man sannolikt så pass mycket att man kan berätta att han var dansk/kinesisk/polsk/somalier etc. så då är också "av utländsk härkomst" oanvändbart.

Alltså kan jag inte se att ordvalet skulle vara relevant i sammanhanget.
Svar på tråden Försökte stjäla min bebis!!!