• beam82

skräpmat

En liten vädjan till alla som kan känna sig träffade!
    Kan ni sluta mata i andras barn en massa skräp?!
    Min 9åring har lätt att gå upp i vikt, jag också för den delen. Det betyder att jag ser till att vi får nyttig och bra mat, inte för mycket godsaker, och att vi rör på oss. Vi har kommit in i vanor och det är egentligen inget problem för oss. MEN! Sonen talar om att han fått läsk hos en kompis, glass hos en annan, chips hos en tredje. På vardagar, när de leker efter skolan. Det betyder att jag får lägga ner alla eventuella planer på något extra här hemma, eftersom han redan blir matad med allt detta onödiga. Är de här och leker får de frukt, nån kompis har klagat lite, men de verkar acceptera.
    En mamma fick jag ringa och prata med, eftersom sonen är där väldigt mycket och det är något varje gång.

Ge inte andras barn en massa onödigt hela tiden, även om de inte har anlag för att gå upp i vikt tycker väldigt många föräldrar att det ska hållas till helgerna!

• Svar på tråden skräpmat
  • Malmö01

Frukt är inte nyttigare än godis om du trodde det! Vet du hur mycket socker det är i ett äpple eller banan? Chips är inte heller så fett som folk tror, vissa bantningskurer använder t.om. Chips som mellanmål.

• ApanApansson

Kan bara hålla med, man ger väl inte andras ungar något utan att fråga först!

• beam82
    Malmö01 skrev 2014-01-06 01:13:42 följande:

Frukt är inte nyttigare än godis om du trodde det! Vet du hur mycket socker det är i ett äpple eller banan? Chips är inte heller så fett som folk tror, vissa bantningskurer använder t.om. Chips som mellanmål.

Tycker du alltså att det är likställt att ge glass som att ge barnen ett äpple? Det tycker iallafall inte jag, och jag vill inte att min son äter glass flera gånger om dagen. Däremot får han absolut ta mer än en frukt per dag.
  • ApanApansson

Ja det är socker i frukt men det är två olika sorters socker.
    Fruktos är bra mycket bättre än vanligt raffinerat socker (och alla andra tillsatser de har i godiset och snabbmaten/fikat!) frukt innehåller dessutom vitaminer!

• Whitetrash86

Vare sig det är nyttigt eller inte med "Snacks" så tycker jag inte att man ska ge det utan att fråga. Godis, glass, kakor, bullar, natur chip... what ever... Det är jag som förälder som bestämmer hur mycket och när mina barn ska äta detta.

• Malmö01
    beam82 skrev 2014-01-06 01:19:33 följande:
    Tycker du alltså att det är likställt att ge glass som att ge barnen ett äpple? Det tycker iallafall inte jag, och jag vill inte att min son äter glass flera gånger om dagen. Däremot får han absolut ta mer än en frukt per dag.

Nae glass är ju både fett och sockrigt. Vad jag försöker säga är att det man traditionellt anser som nyttigt kan i verkliga fallet vara den stora boven. Läs på förpackningen hur många kcal det innehåller istället. En påse chips är ju mycket roligare än en skål med flingor men inte mer onyttigt nödvändigtvis.
  • beam82
    Malmö01 skrev 2014-01-06 01:24:55 följande:

Nae glass är ju både fett och sockrigt. Vad jag försöker säga är att det man traditionellt anser som nyttigt kan i verkliga fallet vara den stora boven. Läs på förpackningen hur många kcal det innehåller istället. En påse chips är ju mycket roligare än en skål med flingor men inte mer onyttigt nödvändigtvis.
    Näe, flingor har vi i stort sett slutat med, inte ens de "nyttiga" är ju särskilt bra att äta. Rätt svårt att motivera en 9åring till att äta det jag serverar när "alla andra" får glass och saft istället...
  • Arbetsvegan

Vad har de svarat när du pratade med föräldrarna?
    Varför fortsätter de när de vet att du inte vill?

• Malmö01
    ApanApansson skrev 2014-01-06 01:15:21 följande:
    Kan bara hålla med, man ger väl inte andras ungar något utan att fråga först!

Haha, så man ska ringa hem till föräldrarna innan man bjuder barnen på något, inte lite freak-varning? Och för övrigt är fruktos lika illa som vilket socker som helst.
  • Tow2Mater

Så nästa gång ditt barn leker med en kompis ska bara kompisen få äta, men inte din son som bara får titta på? Eller han kan få en morot o gnaga på istället kanske?

Svar på tråden skräpmat