Inlägg från: Arbetsvegan |Visa alla inlägg
  • Arbetsvegan

skräpmat

Vad har de svarat när du pratade med föräldrarna?
    Varför fortsätter de när de vet att du inte vill?

• Arbetsvegan
    beam82 skrev 2014-01-06 11:10:13 följande:
    Jag har verkligen försökt lära sonen det, men han blir så sugen så han äter ändå. Sen talar han om när han kommer hem för han får dåligt samvete.
    Men om han får dåligt samvete för vad han äter så anser jag att du är fel ute och odlar framtida problem. Det viktiga är att få barnen att avstå frivilligt och inte för att föräldern säger det eller för att man måste utan för att de vill. Det går men det tar lång tid och inget som görs ens på ett år.

Det första du gör är naturligtvis att prata med alla föräldrar samtidigt som du funderar över din egen inställning och hur du förmedlar den, eftersom du känner att du blir stämplad som "moraltant" och sonens dåliga samvete kan det ligga något i det...
  • Arbetsvegan
    beam82 skrev 2014-01-06 14:23:25 följande:
    Jag formulerade mig inte tillräckligt tydligt. Hans dåliga samvete kommer inte av att han tror att jag ska bli besviken på honom eller så. Det kommer av att han själv inte vill äta, men den stora gottegrisen i honom kan inte låt bli. Jag har själv vuxit upp med "ät inte så mycket, du blir tjock", så jag är väldigt noga med att inte skuldbelägga, utan prata om saken på ett sunt sätt. Försöker göra det roligt att röra sig så det inte bara blir ett tråkigt måste.

Jag vet att man kan äta glass flera dagar i rad, men när jag vet att han tar allt gott som bjuds när han är borta, och leker med någon kompis varje dag, då är det ganska svårt. Det är inte helt noll här hemma, han vet att han kan få ibland. Däremot begränsar jag sötsakerna, tycker inte att det är något konstigt med det, men min gräns rinner ju över lätt ifall han varje dag får hos andra också.
    Fortfarande är det inte bra att han får skuldkänslor och de kommer någonstans ifrån. Så länge som han känner så kommer det vara svårt att avstå, förbjuden frukt smakar ju bäst...

• Arbetsvegan
    ApanApansson skrev 2014-01-07 19:58:35 följande:
    Nej man blir inte fet av att äta mycket bra mat, man blir fet av att äta mycket dålig mat/godis! Undrar vad för umgänge ni har som äter socker varje dag! Vet bara någon enstaka här som gör så! :-/
    Märks att ni inte hänger med i utvecklingen utan sätter på försvarstaggarna.
    Man kan inte säga att en smal person är frisk, de upptäckte nyligen det de kallar "smalfetma".
    Vissa samlar sitt fett på utsidan medan vissa samlar det på insidan runt organen.
    Man ska vårda även insidan, min familj är eniga om att vi vill vårda våra kroppar inifrån och ut så vi har bästa möjligheterna till långa och friska liv! Vi vill att våra barn ska få med sig bra och sunda matvaror in i vuxenlivet, och vi lider inte ett dugg det finns annat än socker som är gott att äta.
    Man blir fet av att äta fr mycket energi i förhållande till vad man gör av med. Sen kan energi komma från sallad eller snask, det spelar ingen roll hur nyttigt eller onyttigt maten är.

Det finns inget som heter smalfetma utan mer korrekt är felnärd. Det är ett populärt (men totalt ovetenskapligt) begrepp inom bloggosfären.  Dags att lära sig att utsendet inte har så stor betydelse i sammanhanget istället för att försöka skapa nya felaktiga begrepp.
    Det är fö ingen ny upptäckt att smala kan vara felnärda eller att det an vara skadligt.
Svar på tråden skräpmat